Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Materiały w procesie projektowania pali
Odniosę się tylko do podłoża gruntowego, w kolejności przedstawionej w normie:
- opory na stożku z testu statycznego sondowania, CPT,
- skorygowana liczba uderzeń w teście SPT,
- naprężenie graniczne w badaniu presjometrem, PMT,
- efektywna wytrzymałość na ścinanie gruntu lub słabej skały,
- parametry naprężenia efektywnego o stałej objętości,
- wytrzymałość na ścinanie bez odpływu,
- wytrzymałość na ściskanie, bez naprężeń bocznych,
- wytrzymałość na ściskanie skały.
Efekt przemieszczenia gruntu
Przemieszczanie się gruntu powinno być traktowane jako oddziaływanie lub ekwiwalentna siła obliczeniowa.
Tarcie negatywne pala powinno być modelowane jako interakcja grunt – pal w celu określenia punktu, w którym osiadanie pala jest równe osiadaniu podłoża.
Osiowe obciążenia pala pojedynczego
Osiowy opór pala pojedynczego powinien być określany na podstawie testów polowych (terenowych) i laboratoryjnych lub bazować na polowych badaniach porównywalnych.
Osiowy opór pala pojedynczego na podstawie obliczeń powinien być określony z zastosowaniem jednej z metod:
- z zastosowaniem parametrów geotechnicznych określonych na podstawie badań terenowych i laboratoryjnych, Ground Model Method (Metoda Modelu Gruntu),
- z użyciem indywidualnego profilu oporu pala określonego z korelacji, z badań polowych lub parametrów geotechnicznych na podstawie badań polowych lub laboratoryjnych, Model Pile Method (Metoda Modelu Pala).
Metody obliczeń oporu podstawy i pobocznicy na podstawie parametrów geotechnicznych zawierają załączniki C.5 i C.6, na podstawie oporu sondy statycznej C. 7, na podstawie presjometru C.8.
Osiowy opór pala na wciskanie Rc należy liczyć ze znanego wzoru:
Rc = Rb + Rs (1)
gdzie:
Rb − opór podstawy pala,
Rs – opór pobocznicy pala.
Zdefiniowano również dość dyskusyjny czynnik, kiedy można pominąć ciężar własny pala.
Opór podstawy pala Rb oraz opór pobocznicy Rs powinien być liczony ze znanych wzorów, odpowiednio:
Rb = Ab ∙qb (2)
gdzie:
qb − jednostkowa nośność lub opór podstawy,
Ab – powierzchnia podstawy.
gdzie:
qs,i − jednostkowy opór pobocznicy, dla i – tej warstwy,
As,i– powierzchnia pobocznicy, dla i – tej warstwy.
Opór pobocznicy pala na wyciąganie, Rst, powinien być liczony z wzoru:
gdzie:
qst,i − jednostkowy opór na wyciąganie, dla i – tej warstwy.
Opór osiowy na wciskanie pala pojedynczego w stanie granicznym nośności może być określony na podstawie testu statycznego, dynamicznego lub dynamicznego testu tłumionego (rapid load).
Określono warunki kalibracji testów dynamicznych na podstawie próbnego obciążenia statycznego. Szczegółowe zasady projektowania pali mogą być określone w Załączniku Krajowym.
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie mogą być analizowane przez obliczenia lub przez testy. Pale te można analizować jako elementy sztywne, długość L do średnicy D, L/D < 6 lub pale dłuższe jako elementy kontrolowane poprzez zginanie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...