Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Materiały w procesie projektowania pali
Odniosę się tylko do podłoża gruntowego, w kolejności przedstawionej w normie:
- opory na stożku z testu statycznego sondowania, CPT,
- skorygowana liczba uderzeń w teście SPT,
- naprężenie graniczne w badaniu presjometrem, PMT,
- efektywna wytrzymałość na ścinanie gruntu lub słabej skały,
- parametry naprężenia efektywnego o stałej objętości,
- wytrzymałość na ścinanie bez odpływu,
- wytrzymałość na ściskanie, bez naprężeń bocznych,
- wytrzymałość na ściskanie skały.
Efekt przemieszczenia gruntu
Przemieszczanie się gruntu powinno być traktowane jako oddziaływanie lub ekwiwalentna siła obliczeniowa.
Tarcie negatywne pala powinno być modelowane jako interakcja grunt – pal w celu określenia punktu, w którym osiadanie pala jest równe osiadaniu podłoża.
Osiowe obciążenia pala pojedynczego
Osiowy opór pala pojedynczego powinien być określany na podstawie testów polowych (terenowych) i laboratoryjnych lub bazować na polowych badaniach porównywalnych.
Osiowy opór pala pojedynczego na podstawie obliczeń powinien być określony z zastosowaniem jednej z metod:
- z zastosowaniem parametrów geotechnicznych określonych na podstawie badań terenowych i laboratoryjnych, Ground Model Method (Metoda Modelu Gruntu),
- z użyciem indywidualnego profilu oporu pala określonego z korelacji, z badań polowych lub parametrów geotechnicznych na podstawie badań polowych lub laboratoryjnych, Model Pile Method (Metoda Modelu Pala).
Metody obliczeń oporu podstawy i pobocznicy na podstawie parametrów geotechnicznych zawierają załączniki C.5 i C.6, na podstawie oporu sondy statycznej C. 7, na podstawie presjometru C.8.
Osiowy opór pala na wciskanie Rc należy liczyć ze znanego wzoru:
Rc = Rb + Rs (1)
gdzie:
Rb − opór podstawy pala,
Rs – opór pobocznicy pala.
Zdefiniowano również dość dyskusyjny czynnik, kiedy można pominąć ciężar własny pala.
Opór podstawy pala Rb oraz opór pobocznicy Rs powinien być liczony ze znanych wzorów, odpowiednio:
Rb = Ab ∙qb (2)
gdzie:
qb − jednostkowa nośność lub opór podstawy,
Ab – powierzchnia podstawy.

gdzie:
qs,i − jednostkowy opór pobocznicy, dla i – tej warstwy,
As,i– powierzchnia pobocznicy, dla i – tej warstwy.
Opór pobocznicy pala na wyciąganie, Rst, powinien być liczony z wzoru:

gdzie:
qst,i − jednostkowy opór na wyciąganie, dla i – tej warstwy.
Opór osiowy na wciskanie pala pojedynczego w stanie granicznym nośności może być określony na podstawie testu statycznego, dynamicznego lub dynamicznego testu tłumionego (rapid load).
Określono warunki kalibracji testów dynamicznych na podstawie próbnego obciążenia statycznego. Szczegółowe zasady projektowania pali mogą być określone w Załączniku Krajowym.
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie mogą być analizowane przez obliczenia lub przez testy. Pale te można analizować jako elementy sztywne, długość L do średnicy D, L/D < 6 lub pale dłuższe jako elementy kontrolowane poprzez zginanie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Gdyby mogła Pani wymienić, to jakie wartości są dla Pani najważniejsze przy kierowaniu tą instytucją? Małgorzata Ostrowska: Przede wszystkim liczą się te wartości, które mają realny wpływ na skuteczność działań i jakość infrastruktury. Podstawą jest odpowiedzialność – zarządzanie środkami publicznymi w sposób przemyślany, zgodny z prawem i zawsz...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...