Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Materiały w procesie projektowania pali
Odniosę się tylko do podłoża gruntowego, w kolejności przedstawionej w normie:
- opory na stożku z testu statycznego sondowania, CPT,
- skorygowana liczba uderzeń w teście SPT,
- naprężenie graniczne w badaniu presjometrem, PMT,
- efektywna wytrzymałość na ścinanie gruntu lub słabej skały,
- parametry naprężenia efektywnego o stałej objętości,
- wytrzymałość na ścinanie bez odpływu,
- wytrzymałość na ściskanie, bez naprężeń bocznych,
- wytrzymałość na ściskanie skały.
Efekt przemieszczenia gruntu
Przemieszczanie się gruntu powinno być traktowane jako oddziaływanie lub ekwiwalentna siła obliczeniowa.
Tarcie negatywne pala powinno być modelowane jako interakcja grunt – pal w celu określenia punktu, w którym osiadanie pala jest równe osiadaniu podłoża.
Osiowe obciążenia pala pojedynczego
Osiowy opór pala pojedynczego powinien być określany na podstawie testów polowych (terenowych) i laboratoryjnych lub bazować na polowych badaniach porównywalnych.
Osiowy opór pala pojedynczego na podstawie obliczeń powinien być określony z zastosowaniem jednej z metod:
- z zastosowaniem parametrów geotechnicznych określonych na podstawie badań terenowych i laboratoryjnych, Ground Model Method (Metoda Modelu Gruntu),
- z użyciem indywidualnego profilu oporu pala określonego z korelacji, z badań polowych lub parametrów geotechnicznych na podstawie badań polowych lub laboratoryjnych, Model Pile Method (Metoda Modelu Pala).
Metody obliczeń oporu podstawy i pobocznicy na podstawie parametrów geotechnicznych zawierają załączniki C.5 i C.6, na podstawie oporu sondy statycznej C. 7, na podstawie presjometru C.8.
Osiowy opór pala na wciskanie Rc należy liczyć ze znanego wzoru:
Rc = Rb + Rs (1)
gdzie:
Rb − opór podstawy pala,
Rs – opór pobocznicy pala.
Zdefiniowano również dość dyskusyjny czynnik, kiedy można pominąć ciężar własny pala.
Opór podstawy pala Rb oraz opór pobocznicy Rs powinien być liczony ze znanych wzorów, odpowiednio:
Rb = Ab ∙qb (2)
gdzie:
qb − jednostkowa nośność lub opór podstawy,
Ab – powierzchnia podstawy.

gdzie:
qs,i − jednostkowy opór pobocznicy, dla i – tej warstwy,
As,i– powierzchnia pobocznicy, dla i – tej warstwy.
Opór pobocznicy pala na wyciąganie, Rst, powinien być liczony z wzoru:

gdzie:
qst,i − jednostkowy opór na wyciąganie, dla i – tej warstwy.
Opór osiowy na wciskanie pala pojedynczego w stanie granicznym nośności może być określony na podstawie testu statycznego, dynamicznego lub dynamicznego testu tłumionego (rapid load).
Określono warunki kalibracji testów dynamicznych na podstawie próbnego obciążenia statycznego. Szczegółowe zasady projektowania pali mogą być określone w Załączniku Krajowym.
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie mogą być analizowane przez obliczenia lub przez testy. Pale te można analizować jako elementy sztywne, długość L do średnicy D, L/D < 6 lub pale dłuższe jako elementy kontrolowane poprzez zginanie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...