Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych

Podsumowanie

Wprowadzone zmiany w podejściu do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych zmieniają zakres stosowania i cel badań odbiorczych. W przypadku konstrukcji kolejowych oraz drogowych dla pieszych zwiększają zakres badań pod obciążeniem dynamicznym. W przypadku konstrukcji drogowych zmniejszają zalecane obciążenia stosowane podczas badań statycznych.

Główne cele tych zmian to, po pierwsze, traktowanie badań odbiorczych jako elementu diagnostyki konstrukcji mostowych. W czasie eksploatacji konstrukcji, podczas okresowych przeglądów, w przypadku wykrycia nieprawidłowości taka diagnostyka może być powtarzana w całości lub w części i dostarczać informacji zbliżonych do tych, które dostarcza ciągły i kosztowny monitoring automatyczny. Po drugie, badania odbiorcze konstrukcji powinny być źródłem informacji dla całego środowiska mostowców o nietypowych lub trudnych do zamodelowania numerycznego zrachowaniach konstrukcji pod obciążeniem statycznym lub dynamicznym.

Piśmiennictwo

  1. Birnstiel C.: Collapse of a cable-stayed road bridge in Germany in 1825. „Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Engineering History and Heritage”, 166 (4)/2013, s. 207-226.
  2. Blekherman A.N.: Autoparametric Resonance in a Pedestrian Steel Arch Bridge: Solferino Bridge. Paris. „Journal of Bridge Engineering”, 12 (6)/2007, s. 669-676.
  3. Bolle G., Schacht G., Marx S.: Loading Tests of Existing Concrete Structures – Historical Development and Present Practise. Conference: 4th International fib Congress, Prague 2011.
  4. Casas J.R.: Bridge management: Actual and future trends. „Bridge Management, Life Cycle Performance and Cost”, 2006, s. 21-30.
  5. Cremona C.: Dynamic investigations of the solferino footbridge. [In:] Proceedings of the 3rd International Operational Modal Analysis Conference (IOMAC 2009), s. 72-81.
  6. Dallard P., Fitzpatrick A.J., Flint A.: The London millennium footbridge. „Structural Engineer”, 79 (22)/2001, s. 17-21.
  7. Pat D., Tony F., Anthony F.: London Millennium Bridge: Pedestrian-Induced Lateral Vibration. „Journal of Bridge Engineering”, 6 (6)/2001, s. 412-417.
  8. ElBatanouny M.K., Schacht G., Bolle G.: History of Load Testing of Bridges. [W:] Load Testing of Bridges Current Practice and Diagnostic Load Testing. S. 9-27, Londyn 2019.
  9. Olaszek P., Biskup M., Matysek A., Twardosz E.: Próbne obciążenia obiektów mostowych w świetle doświadczeń IBDiM. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 2021.
  10. Salamak M.: BIM w cyklu życia mostów. Warszawa 2020.
  11. Shabad T.: 10 killed in Latvia when bridge fails a test of strength (Published 1986). „The New York Times”. Retrieved January 18/2021, https://www.nytimes.com/1986/10/05/world/10-killed-in-latvia-when-bridge-fails-a-test-of-strength.html.
  12. Siwowski T.: Katalog oraz podręcznik projektowania typowych drogowych obiektów mostowych. „Drogownictwo”, 10/2022.
  13. PN-89/S-10050 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Wymagania i badania.
  14. PN-S-10040:1999 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Wymagania i badania.
  15. GDDKiA: Zalecenia dotyczące wykonywania badań pod próbnym obciążeniem drogowych obiektów mostowych. Warszawa 2008.
  16. Standardy techniczne: Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego)/250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Kolejowe obiekty inżynieryjne – Wersja 1.1. T.III, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa, Warszawa 2009.
  17. Standardy techniczne: Szczegółowe warunki techniczne dla budowy infrastruktury kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego – wytyczne projektowania. Warszawa 2023.
  18. WR-M-23 Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Warszawa 2021. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wr-m.
  19. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej. Warszawa, dnia 20 lipca 2022 r., poz. 1518.
  20. PN-EN 1990:2004/A1:2008: Eurokod 0. Podstawy projektowania konstrukcji.

Przeczytaj również: Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.