Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Podsumowanie
Wprowadzone zmiany w podejściu do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych zmieniają zakres stosowania i cel badań odbiorczych. W przypadku konstrukcji kolejowych oraz drogowych dla pieszych zwiększają zakres badań pod obciążeniem dynamicznym. W przypadku konstrukcji drogowych zmniejszają zalecane obciążenia stosowane podczas badań statycznych.
Główne cele tych zmian to, po pierwsze, traktowanie badań odbiorczych jako elementu diagnostyki konstrukcji mostowych. W czasie eksploatacji konstrukcji, podczas okresowych przeglądów, w przypadku wykrycia nieprawidłowości taka diagnostyka może być powtarzana w całości lub w części i dostarczać informacji zbliżonych do tych, które dostarcza ciągły i kosztowny monitoring automatyczny. Po drugie, badania odbiorcze konstrukcji powinny być źródłem informacji dla całego środowiska mostowców o nietypowych lub trudnych do zamodelowania numerycznego zrachowaniach konstrukcji pod obciążeniem statycznym lub dynamicznym.
Piśmiennictwo
- Birnstiel C.: Collapse of a cable-stayed road bridge in Germany in 1825. „Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Engineering History and Heritage”, 166 (4)/2013, s. 207-226.
- Blekherman A.N.: Autoparametric Resonance in a Pedestrian Steel Arch Bridge: Solferino Bridge. Paris. „Journal of Bridge Engineering”, 12 (6)/2007, s. 669-676.
- Bolle G., Schacht G., Marx S.: Loading Tests of Existing Concrete Structures – Historical Development and Present Practise. Conference: 4th International fib Congress, Prague 2011.
- Casas J.R.: Bridge management: Actual and future trends. „Bridge Management, Life Cycle Performance and Cost”, 2006, s. 21-30.
- Cremona C.: Dynamic investigations of the solferino footbridge. [In:] Proceedings of the 3rd International Operational Modal Analysis Conference (IOMAC 2009), s. 72-81.
- Dallard P., Fitzpatrick A.J., Flint A.: The London millennium footbridge. „Structural Engineer”, 79 (22)/2001, s. 17-21.
- Pat D., Tony F., Anthony F.: London Millennium Bridge: Pedestrian-Induced Lateral Vibration. „Journal of Bridge Engineering”, 6 (6)/2001, s. 412-417.
- ElBatanouny M.K., Schacht G., Bolle G.: History of Load Testing of Bridges. [W:] Load Testing of Bridges Current Practice and Diagnostic Load Testing. S. 9-27, Londyn 2019.
- Olaszek P., Biskup M., Matysek A., Twardosz E.: Próbne obciążenia obiektów mostowych w świetle doświadczeń IBDiM. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 2021.
- Salamak M.: BIM w cyklu życia mostów. Warszawa 2020.
- Shabad T.: 10 killed in Latvia when bridge fails a test of strength (Published 1986). „The New York Times”. Retrieved January 18/2021, https://www.nytimes.com/1986/10/05/world/10-killed-in-latvia-when-bridge-fails-a-test-of-strength.html.
- Siwowski T.: Katalog oraz podręcznik projektowania typowych drogowych obiektów mostowych. „Drogownictwo”, 10/2022.
- PN-89/S-10050 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Wymagania i badania.
- PN-S-10040:1999 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Wymagania i badania.
- GDDKiA: Zalecenia dotyczące wykonywania badań pod próbnym obciążeniem drogowych obiektów mostowych. Warszawa 2008.
- Standardy techniczne: Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego)/250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Kolejowe obiekty inżynieryjne – Wersja 1.1. T.III, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa, Warszawa 2009.
- Standardy techniczne: Szczegółowe warunki techniczne dla budowy infrastruktury kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego – wytyczne projektowania. Warszawa 2023.
- WR-M-23 Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Warszawa 2021. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wr-m.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej. Warszawa, dnia 20 lipca 2022 r., poz. 1518.
- PN-EN 1990:2004/A1:2008: Eurokod 0. Podstawy projektowania konstrukcji.
Przeczytaj również: Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...