Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Podsumowanie
Wprowadzone zmiany w podejściu do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych zmieniają zakres stosowania i cel badań odbiorczych. W przypadku konstrukcji kolejowych oraz drogowych dla pieszych zwiększają zakres badań pod obciążeniem dynamicznym. W przypadku konstrukcji drogowych zmniejszają zalecane obciążenia stosowane podczas badań statycznych.
Główne cele tych zmian to, po pierwsze, traktowanie badań odbiorczych jako elementu diagnostyki konstrukcji mostowych. W czasie eksploatacji konstrukcji, podczas okresowych przeglądów, w przypadku wykrycia nieprawidłowości taka diagnostyka może być powtarzana w całości lub w części i dostarczać informacji zbliżonych do tych, które dostarcza ciągły i kosztowny monitoring automatyczny. Po drugie, badania odbiorcze konstrukcji powinny być źródłem informacji dla całego środowiska mostowców o nietypowych lub trudnych do zamodelowania numerycznego zrachowaniach konstrukcji pod obciążeniem statycznym lub dynamicznym.
Piśmiennictwo
- Birnstiel C.: Collapse of a cable-stayed road bridge in Germany in 1825. „Proceedings of the Institution of Civil Engineers – Engineering History and Heritage”, 166 (4)/2013, s. 207-226.
- Blekherman A.N.: Autoparametric Resonance in a Pedestrian Steel Arch Bridge: Solferino Bridge. Paris. „Journal of Bridge Engineering”, 12 (6)/2007, s. 669-676.
- Bolle G., Schacht G., Marx S.: Loading Tests of Existing Concrete Structures – Historical Development and Present Practise. Conference: 4th International fib Congress, Prague 2011.
- Casas J.R.: Bridge management: Actual and future trends. „Bridge Management, Life Cycle Performance and Cost”, 2006, s. 21-30.
- Cremona C.: Dynamic investigations of the solferino footbridge. [In:] Proceedings of the 3rd International Operational Modal Analysis Conference (IOMAC 2009), s. 72-81.
- Dallard P., Fitzpatrick A.J., Flint A.: The London millennium footbridge. „Structural Engineer”, 79 (22)/2001, s. 17-21.
- Pat D., Tony F., Anthony F.: London Millennium Bridge: Pedestrian-Induced Lateral Vibration. „Journal of Bridge Engineering”, 6 (6)/2001, s. 412-417.
- ElBatanouny M.K., Schacht G., Bolle G.: History of Load Testing of Bridges. [W:] Load Testing of Bridges Current Practice and Diagnostic Load Testing. S. 9-27, Londyn 2019.
- Olaszek P., Biskup M., Matysek A., Twardosz E.: Próbne obciążenia obiektów mostowych w świetle doświadczeń IBDiM. Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 2021.
- Salamak M.: BIM w cyklu życia mostów. Warszawa 2020.
- Shabad T.: 10 killed in Latvia when bridge fails a test of strength (Published 1986). „The New York Times”. Retrieved January 18/2021, https://www.nytimes.com/1986/10/05/world/10-killed-in-latvia-when-bridge-fails-a-test-of-strength.html.
- Siwowski T.: Katalog oraz podręcznik projektowania typowych drogowych obiektów mostowych. „Drogownictwo”, 10/2022.
- PN-89/S-10050 Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Wymagania i badania.
- PN-S-10040:1999 Obiekty mostowe. Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone. Wymagania i badania.
- GDDKiA: Zalecenia dotyczące wykonywania badań pod próbnym obciążeniem drogowych obiektów mostowych. Warszawa 2008.
- Standardy techniczne: Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego)/250 km/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Kolejowe obiekty inżynieryjne – Wersja 1.1. T.III, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa, Warszawa 2009.
- Standardy techniczne: Szczegółowe warunki techniczne dla budowy infrastruktury kolejowej Centralnego Portu Komunikacyjnego – wytyczne projektowania. Warszawa 2023.
- WR-M-23 Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Warszawa 2021. https://www.gov.pl/web/infrastruktura/wr-m.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych. Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej. Warszawa, dnia 20 lipca 2022 r., poz. 1518.
- PN-EN 1990:2004/A1:2008: Eurokod 0. Podstawy projektowania konstrukcji.
Przeczytaj również: Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Podsumowanie Wprowadzone zmiany w podejściu do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych zmieniają zakres stosowania i cel badań odbiorczych. W przypadku konstrukcji kolejowych oraz drogowych dla pieszych zwiększają zakres badań pod obciążeniem dynamicznym. W przypadku konstrukcji drogowych zmniejszają zalecane obciążenia stosowane podczas badań statycznych. Główne cele tych zmian to, po pierwsze, traktowanie badań odbiorczych jako elementu diagnostyki konstrukcji mostowych. W czasie eksploatac...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...