Nawierzchnie z betonu cementowego – nowe technologie na S7
Obiekty inżynierskie:
- Przejście dla zwierząt średnich PZS-59,4 – konstrukcja jednoprzęsłowa, swobodnie podparta z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu „T”, posadowiona bezpośrednio z wymianą gruntów, o długości 19,10 m i szerokości 34,60 m.
- Wiadukt drogowy WS-62,0 – konstrukcja jednoprzęsłowa, swobodnie podparta, z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu „T”, posadowiona pośrednio, długość obiektu wynosi 26,80 m, a szerokość – 40,78 m.
- Przejście dla zwierząt średnich PZS-68,0 – konstrukcja jednoprzęsłowa, swobodnie podparta, z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu „T”, posadowiona bezpośrednio z wymianą gruntów, długość obiektu wynosi 13,10 m, a szerokość – 34,60 m.
- Most w ciągu drogi ekspresowej/Przejście dla zwierząt średnich dołem MS/PZSp-61,7 – konstrukcja trzyprzęsłowa, ciągła, ramowa, wielobelkowa, z prefabrykowanych belek strunobetonowych, posadowiona pośrednio, długość obiektu wynosi 46,80 m, a szerokość – 38,97-39,52 m.
- Przejście dla zwierząt średnich PZS-64,9 – jednoprzęsłowa rama żelbetowa, posadowiona bezpośrednio (z wymianą gruntów dla jezdni prawej), o długości 11,20 m oraz szerokości 34,60 m.
Przygotowała redakcja
przy współpracy z GDDKiA Oddział w Olsztynie
przeczytaj również: Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień – Rabka na odcinku Naprawa – Skomielna Biała w km od ok. 721+170 do ok. 724+220 wraz z budową tunelu
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Piotr Bryś, projektant mostu nad Raciążnicą TRANSPROJEKT-WARSZAWA Sp. z o.o.
Dla wybranych obiektów mostowych projektowanych przez Transprojekt-Warszawa Sp. z o.o. w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Pieńki – Płońsk zamawiający postawił warunek zastosowania jezdni o eksperymentalnej betonowej nawierzchni układanej na warstwie poślizgowej.
Eksperyment taki pozwoli zaobserwować zachowanie tego typu konstrukcji na przestrzeni czasu, określić jej odporność na działanie czynników środowiskowych i użytkowych oraz ocenić możliwość szerszego zastosowania takich rozwiązań na innych realizowanych w przyszłości inwestycjach.
Przedmiotowe zadanie wiązało się z koniecznością uzyskania wymaganych przepisami odstępstw oraz przeprowadzenia szeregu dodatkowych analiz projektowych, mających na celu zapewnienie odpowiedniej trwałości, nośności, bezpieczeństwa i komfortu użytkowania obiektów z niestandardowymi rozwiązaniami. Należało między innymi indywidualnie zaprojektować żelbetową płytę nawierzchni, rozwiązać kwestie połączenia jej z ustrojem oraz drogą na dojeździe czy zaproponować skuteczny sposób odprowadzenia wód opadowych. W obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych obiektu przeanalizowano możliwe zjawiska reologiczne, a także uwzględniono wpływ technologii wykonania nietypowej nawierzchni na pracę konstrukcji. Istotne znaczenie miało również opracowanie technologii realizacji obiektu oraz zaprojektowanie odpowiednich parametrów betonu nawierzchni, zapewniającego właściwą wytrzymałość i odporność na oddziaływania zewnętrzne.
Wieloletnie doświadczenia naszego biura oraz gotowość do podejmowania nietypowych projektów sprawiły, że praca nad tym zadaniem była dla nas ciekawym wyzwaniem, a wdrażanie nowatorskich rozwiązań przebiegało sprawnie i bezproblemowo.
Regularna współpraca projektanta z wykonawcą, nadzorem naukowym oraz zamawiającym pozwoliła na wypracowywanie optymalnych rozwiązań, które zapewniają szybką realizację inwestycji.Bartosz Sybidło, Kierownik Robót Mostowych, STRABAG
Na odcinku S7 Pieńki – Płońsk realizowanym przez konsorcjum STRABAG i STRABAG Infrastruktura Południe po raz pierwszy w Polsce na obiektach inżynierskich wykonywane są nawierzchnie z betonu cementowego. Stosowane są tu dwie technologie: nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym na warstwie poślizgowej z asfaltu lanego, zastosowana na moście nad rzeką Raciążnicą (MS/PZDdp-61,7) i na przejściu dolnym dla zwierząt (PZsp-64,9) oraz nawierzchnia betonowa w formie pogrubionej płyty pomostowej na 3 obiektach inżynierskich (PZSp-59,4, WS-62,0, PZSp-68,0).
Wśród najistotniejszych argumentów przemawiających za zastosowaniem tych innowacyjnych rozwiązań było uzyskanie jednolitych właściwości użytkowych nawierzchni, takich jak: makro- i mikrotekstura, właściwości przeciwpoślizgowe, większa trwałość nawierzchni i odporność na koleinowania oraz wyeliminowanie miejsc styku „beton – bitum”. Nie bez znaczenia są również wygląd nawierzchni i utrzymanie jej jasnego koloru, co na pewno zauważą kierowcy, a właściwie nie zauważą, że wjeżdżają na obiekt mostowy.
Dla nas, jako wykonawcy, największym wyzwaniem było takie opracowanie technologii wykonania, by z jednej strony spełnione były wymagania zamawiającego (GDDKiA Oddział w Olsztynie) oraz Nadzoru Naukowego, a z drugiej możliwe było zastosowanie tych rozwiązań na szerszą skalę, przy kolejnych realizacjach.
Będąc pierwszymi, niejako przecieramy szlaki, bo nie zawsze mamy dostępne gotowe rozwiązania. Tak było w przypadku doboru urządzenia dylatacyjnego, gdzie standardowe urządzenia są dostosowane do nawierzchni bitumicznych, czy podczas opracowywania metody uszorstnienia nawierzchni na obiektach z pogrubioną płytą i mieszanki betonowej spełniającej niestandardowe dla obiektów mostowych wymagania, jak np. mrozoodporność w solach.
Aktualnie prace na obiektach PZSp-59,4 oraz PZSp-68,0 są na ukończeniu. Do wykonania pozostał nam jeszcze montaż dylatacji polimerowych na połączeniu obiektu z nawierzchnią betonową na dojeździe. W przypadku pozostałych obiektów zaawansowanie wynosi 95%. Na moście nad Raciążnicą wykonana jest warstwa poślizgowa z asfaltu lanego i przygotowujemy się do wykonania zbrojenia ciągłego nawierzchni betonowej. Po zakończeniu okresu zimowego, jak tylko warunki atmosferyczne będą sprzyjające, będziemy kontynuować roboty na tych obiektach.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...