Reklama

Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej

W artykule przedstawiono doświadczenia, zalety i wady nawierzchni betonowej układanej na podbudowie z kruszyw niezwiązanych. Zagadnienie omówiono na przykładzie realizowanych kontraktów drogi S7.

W 2021 r. firma STRABAG Sp. z o.o. rozpoczęła prace związane z układaniem nawierzchni betonowych na trzech realizowanych kontraktach drogi S7. To pierwsze kontrakty realizowane w technologii układania betonu nawierzchniowego bezpośrednio na mieszance niezwiązanej. Kontrakty mają łączną powierzchnię około 1 mln m2, dlatego podjęto decyzję o zakupie dwóch zestawów najnowocześniejszych maszyn w Europie, aby sprawnie i bezproblemowo móc zrealizować tak duży zakres prac w bardzo krótkim terminie.

W Polsce dotychczas budowane drogi betonowe układano na podbudowie z mieszanek związanych cementem (rys. 1) o grubości około 18-20 cm, warstwa ta w zasadzie jest pierwszą betonową warstwą konstrukcji drogi ekspresowej. Następnie na podbudowie z mieszanki związanej cementem rozkłada się geowłókninę i dopiero wtedy przystępuje się do wykonania ostatniej warstwy, czyli nawierzchni betonowej.

Konstrukcja S7 – inna niż wcześniejsze

Konstrukcja drogi ekspresowej S7 różni się od dotychczas wykonywanych podbudową i w tym przypadku mamy warstwę podbudowy zasadniczej z mieszanki niezwiązanej 0/31,5 o grubości 30 cm, zamiast warstwy chudego betonu i co za tym idzie – grubszą warstwę betonu nawierzchniowego – 32 cm. Jednen z powodów zastosowania tego rozwiązania to wymagania WWiORB zabraniające użycia geowłókniny jako warstwy poślizgowej i dopuszczające jedynie opisane powyżej rozwiązanie lub wykonanie warstwy poślizgowej bitumicznej o grubości 5 cm z betonu asfaltowego AC 8 S lub AC 11 S.

Do wykonania podbudowy zasadniczej z mieszanek n...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.