Reklama

Na DK46 od Nysy do Pakosławic będą dwie jezdnie

Niedawno GDDKiA udostępniła kierowcom nowe rondo w Pakosławicach na skrzyżowaniu DK46 z DW401, co znacznie usprawniło ruch kierowców na trasie Opole – Nysa. To jeden z kluczowych elementów rozbudowy ponad 6-kilometrowego odcinka DK46 między Nysą a Pakosławicami. Sprawdzamy postęp prac.

Na DK46 od Nysy do Pakosławic będą dwie jezdnie

Aktualny zakres prac

Na wysokości Górki Hanuszowskiej w kierunku Nysy, na długości około kilometra, jezdnia jest zwężona przy utrzymaniu ruchu dwukierunkowego. Umożliwia to wykonawcy prowadzenie prac m.in. przy układaniu warstwy podbudowy z kruszywa w ramach budowy drugiej jezdni oraz prac związanych z budową murów oporowych.

Wykonawca zrealizował już na znacznym zakresie roboty bitumiczne tj. podbudowy oraz warstwy wiążącej. Po okresie zimowym wykonawca w sprzyjających warunkach atmosferycznych wznowił i realizuje roboty przy układaniu podbudowy z kruszywa, budowie warstw nasypowych i wymian oraz wzmocnień gruntów. W lutym br. zakończyły się prace związane z palowaniem przy wzmocnieniu podłoża pod obiekty mostowe i w części drogowej.

Realizowane są również roboty branżowe (kanalizacja deszczowa, sanitarna, roboty teletechniczne i energetyczne) oraz roboty brukarskie w zakresie obrzeży, krawężników oraz ścieków. W znacznym stopni zaawansowane są również roboty w zakresie dodatkowych jezdni do obsługi dojazdów do posesji oraz przyległych terenów rolniczych.

Podsumowując roboty mostowe – wykonano wszystkie prace konstrukcyjne na obiektach przekraczających ciek Cielnica. Do zrealizowania pozostała część obiektu nad ciekiem Korzkiew (nad jedną jezdnią trasy zasadniczej) tj. przyczółki oraz ustrój nośny.

Komfort jazdy i poprawa bezpieczeństwa

Realizacja inwestycji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, poprzez odseparowanie pieszych od trasy głównej na dodatkowe jezdnie. Poza tym budowa odcinka z układem pasów 2×2 to zdecydowana poprawa płynności i przepustowości dla ruchu na odcinku z dużym natężeniem ruchu, a przebudowane skrzyżowania wyeliminują niebezpieczne miejsca, w których dochodziło do zdarzeń drogowych.

Zakres inwestycji

Inwestycja przewiduje poszerzenie przekroju drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) do dwóch jezdni. Oznacza to, że po rozbudowie kierowcy będą na tym odcinku korzystali z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.

Ponadto w ramach inwestycji zaplanowano także budowę obiektów mostowych nad rzeką Cielnicą oraz Korzkiew (wraz z rozbiórką istniejących obiektów), rozbudowę czterech skrzyżowań w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym budowę ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (przy tzw. grzybku). Zadanie zakłada również budowę oraz przebudowę chodników, budowę ekranów akustycznych. Powstaną także zatoki autobusowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Powstanie także nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizacja świetlna na trzech skrzyżowaniach.

Wykonawcą robót jest firma Budimex z umową na kwotę 147,3 mln zł, a finał prac zaplanowano w II poł. 2024 r.

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: GDDKiA kolejne przejścia dla pieszych

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.