Na DK46 od Nysy do Pakosławic będą dwie jezdnie
Niedawno GDDKiA udostępniła kierowcom nowe rondo w Pakosławicach na skrzyżowaniu DK46 z DW401, co znacznie usprawniło ruch kierowców na trasie Opole – Nysa. To jeden z kluczowych elementów rozbudowy ponad 6-kilometrowego odcinka DK46 między Nysą a Pakosławicami. Sprawdzamy postęp prac.
Aktualny zakres prac
Na wysokości Górki Hanuszowskiej w kierunku Nysy, na długości około kilometra, jezdnia jest zwężona przy utrzymaniu ruchu dwukierunkowego. Umożliwia to wykonawcy prowadzenie prac m.in. przy układaniu warstwy podbudowy z kruszywa w ramach budowy drugiej jezdni oraz prac związanych z budową murów oporowych.
Wykonawca zrealizował już na znacznym zakresie roboty bitumiczne tj. podbudowy oraz warstwy wiążącej. Po okresie zimowym wykonawca w sprzyjających warunkach atmosferycznych wznowił i realizuje roboty przy układaniu podbudowy z kruszywa, budowie warstw nasypowych i wymian oraz wzmocnień gruntów. W lutym br. zakończyły się prace związane z palowaniem przy wzmocnieniu podłoża pod obiekty mostowe i w części drogowej.
Realizowane są również roboty branżowe (kanalizacja deszczowa, sanitarna, roboty teletechniczne i energetyczne) oraz roboty brukarskie w zakresie obrzeży, krawężników oraz ścieków. W znacznym stopni zaawansowane są również roboty w zakresie dodatkowych jezdni do obsługi dojazdów do posesji oraz przyległych terenów rolniczych.
Podsumowując roboty mostowe – wykonano wszystkie prace konstrukcyjne na obiektach przekraczających ciek Cielnica. Do zrealizowania pozostała część obiektu nad ciekiem Korzkiew (nad jedną jezdnią trasy zasadniczej) tj. przyczółki oraz ustrój nośny.
Komfort jazdy i poprawa bezpieczeństwa
Realizacja inwestycji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego, poprzez odseparowanie pieszych od trasy głównej na dodatkowe jezdnie. Poza tym budowa odcinka z układem pasów 2×2 to zdecydowana poprawa płynności i przepustowości dla ruchu na odcinku z dużym natężeniem ruchu, a przebudowane skrzyżowania wyeliminują niebezpieczne miejsca, w których dochodziło do zdarzeń drogowych.
Zakres inwestycji
Inwestycja przewiduje poszerzenie przekroju drogi krajowej klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) do dwóch jezdni. Oznacza to, że po rozbudowie kierowcy będą na tym odcinku korzystali z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku.
Ponadto w ramach inwestycji zaplanowano także budowę obiektów mostowych nad rzeką Cielnicą oraz Korzkiew (wraz z rozbiórką istniejących obiektów), rozbudowę czterech skrzyżowań w Hanuszowie, Strobicach i Pakosławicach, w tym budowę ronda na skrzyżowaniu DK46 z DW401 (przy tzw. grzybku). Zadanie zakłada również budowę oraz przebudowę chodników, budowę ekranów akustycznych. Powstaną także zatoki autobusowe oraz dodatkowe jezdnie obsługujące przyległe tereny. Powstanie także nowe oświetlenie drogowe oraz sygnalizacja świetlna na trzech skrzyżowaniach.
Wykonawcą robót jest firma Budimex z umową na kwotę 147,3 mln zł, a finał prac zaplanowano w II poł. 2024 r.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: GDDKiA kolejne przejścia dla pieszych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...