Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Wskazują na to doświadczenia amerykańskie [10], które potwierdzają, że nawierzchnie z betonu jamistego mogą pozostawać w zadowalającym stanie technicznym nawet po kilkudziesięciu latach eksploatacji w strefach klimatycznych zbliżonych do naszej. Warunkiem koniecznym do długowieczności tego typu nawierzchni jest ich regularna oraz właściwa konserwacja, polegająca na udrażnianiu struktury porowej, która z czasem ulega zapychaniu. Według wytycznych amerykańskich [11] czyszczenie nawierzchni wodoprzepuszczalnych powinno odbywać się co najmniej dwa razy w roku.
Właściwości specjalne betonu jamistego
Jak wspomniano we wprowadzeniu, betony jamiste posiadają właściwości specjalne w zakresie wodoprzepuszczalności oraz absorbcji hałasu. Obie te cechy, podobnie jak pozostałe właściwości betonu jamistego, są istotnie zależne od struktury jego porowatości. W zależności od porowatości metr kwadratowy nawierzchni z betonu jamistego potrafi odprowadzić od 80 do 720 litrów wody na minutę [12], co eliminuje lub znacząco ogranicza występowanie spływu powierzchniowego wód opadowych. Wodoprzepuszczalność betonu jamistego rośnie w przybliżeniu ekspotencjalnie wraz ze zwiększaniem porowatości efektywnej tego materiału (rys. 4).

słupa wody) od porowatości efektywnej, próbki zagęszczane wibracyjnie,
na podstawie wyników własnych autorów
Woda opadowa, przesączając się przez strukturę betonu jamistego oraz warstwy podbudowy, ulega oczyszczeniu oraz ochłodzeniu. Wyniki własne autorów sugerują zdolność do ograniczenia stężenia metali ciężkich takich jak ołów i cynk w zakresie sięgającym do 50%, redukcję substancji ropopochodnych o ponad 90% oraz redukcję zawiesiny ogólnej (w zależności od jej składu granulometrycznego) w zakresie dochodzącym do 90%.
Ze względu na otwarto-porową strukturę beton jamisty sprawdza się bardzo dobrze w roli materiału pochłaniającego fale akustyczne (rys. 5). Badania prowadzone przez autorów wskazują, że ważony współczynnik pochłaniania dźwięku (αw) tego materiału według EN ISO 11654 może dochodzić do 0,6, co odpowiada klasie dźwiękochłonności C. W związku z tym materiał ten z powodzeniem może być stosowany przy wykonywaniu np. tłumików torowych czy ekranów akustycznych.

b) wynik badania współczynnika pochłaniania dźwięku w rurze impedancyjnej, na podstawie wyników własnych autorów
Podsumowanie
Od kilku lat obserwuje się rosnące zainteresowanie tematyką betonu wodoprzepuszczalnego w Polsce i na świecie, zarówno od strony naukowej, jak i przemysłowej. Wiele osób, w tym autorzy, widzą w tym materiale potencjał na odczarowanie złego oblicza betonu jako materiału, który należy eliminować z przestrzeni miejskiej. Ponad pięć lat intensywnej pracy badawczo-naukowej autorów nad betonem jamistym pozwala na sformułowanie obiecujących wniosków, że może to być materiał proekologiczny. Dysponując odpowiednią wiedzą i doświadczeniem, można z powodzeniem stosować beton jamisty w wykonawstwie trwałych i multifunkcjonalnych nawierzchni pieszych oraz drogowych w naszym kraju.
Prezentowane wyniki dotyczą projektu „Multifunkcjonalne fotokatalityczne prefabrykaty nawierzchniowe z betonu porowatego poprawiające warunki wodne i jakość powietrza” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Piśmiennictwo
- United Nations Department of Economic and Social Affairs, Population Division: World population prospects 2022: Summary of results.
- European Commision: Seventh EU Environment Action Programme. 2020.
- Saraswat C., Kumar P., Mishra B.K.: Assessment of stormwater runoff management practices and governance under climate change and urbanization: An analysis of Bangkok, Hanoi and Tokyo. „Environmental Science & Policy”, 64/2016, s. 101-117.
- Suchożebrski J.: Zasoby wodne Polski. Zarządzanie zasobami wodnymi w Polsce. Warszawa 2018, s. 92-96.
- https://www.prawo.pl/biznes/zmiany-klimatu-wymusza-odbetonowanie -miast,509612.html (stan na 24.04.2023 r.).
- Jackiewicz-Rek W., Chilmon K., Garbacz A., Długołęcki A., Czapczuk A., Krakowski P., Jarosławski J.: Beton fotokatalityczny nowej generacji – wyzwania naukowe i koncepcje wdrożeniowe. „Inżynieria i Budownictwo”, 77/2021.
- Chilmon K., Jackiewicz-Rek W.: Beton fotokatalityczny a możliwość oczyszczania powietrza. „Budownictwo, Technologie, Architektura”, 2/2019, s. 66-69.
- Chopra M., Wanielista M., Mulligan A.M.: Compressive strength of pervious concrete pavements. Storm Water Managenent Academy, Orlando 2007.
- Kwiatkowski M., Welker A.L., Traver R.G., Vanacore M., Ladd T.: Evaluation of an infiltration best management practice utilizing pervious concrete 1. „Journal of the American Water Resources Association”, 43 (5)/2007, s. 1208-1222.
- Freeze thaw resistance of pervious concrete. „NRMCA”, 20/2004, s. 78-84.
- Triverus: Pervious pavement maintenance guide. 2020 https://triverus.com/wp-content/uploads/2020/08/Triverus-Pervious-Maintenance-Guide-7-2020.pdf.
- Obla K.H., Sabnis G.: Pervious concrete for sustainable development. „Recent Adv Concr. Technol”, 2009, s. 151-174.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...