Multifunkcjonalne nawierzchnie z betonu jamistego
Rys historyczny
Pierwsze zastosowanie betonu jamistego datuje się na połowę XIX wieku [8] (rys. 2). Materiał ten zastosowano wtedy w Anglii jako tańszy, ze względu na niższą zawartość cementu, zamiennik betonu zwykłego. Beton jamisty został wtedy wykorzystany do wykonania elementów ustroju nośnego dwóch budynków mieszkalnych. W ciągu następnego stulecia beton jamisty stosowano głównie do wykonywania elementów ustrojów nośnych budynków oraz sporadycznie nawierzchni w Europie, na Bliskim Wschodzie oraz w Australii, widząc w tym materiale przede wszystkim remedium na problemy z dostępnością cementu portlandzkiego.

Dopiero w latach 70. XX w. w USA beton jamisty zaczęto traktować jako narzędzie do efektywnego zarządzania wodą opadową [8]. To wtedy nawierzchnie z betonu jamistego zaczęto stosować powszechnie w takich miastach jak Los Angeles, które borykało się problemami spływów powierzchniowych po intensywnych opadach deszczu. Beton jamisty dość szybko znalazł szerokie zastosowanie w USA i do dzisiaj znajduje się tam najwięcej oddanych do użytku wodoprzepuszczalnych nawierzchni z tego materiału. W 1976 r. w Stanach Zjednoczonych zostały wydane po raz pierwszy wytyczne techniczne do projektowania nawierzchni z betonu jamistego, a od 1999 r. nawierzchnie z betonu jamistego są wskazywane przez EPA (ang. Environmental Protection Agency) w kategorii najlepszych możliwych rozwiązań w zarządzaniu wodą opadową [9].
W Polsce beton jamisty jak dotychczas był stosowany przede wszystkim do wykonywania podbudów pod boiskami sportowymi, placami zabaw oraz nawierzchniami z kostki brukowej bądź płyt chodnikowych. Dopiero od kilku lat widać wyraźny wzrost zainteresowania tematyką betonu wodoprzepuszczalnego na polskim rynku budowlanym. Beton jamisty wdrażany jest obecnie u kilku producentów kostki brukowej oraz pojawił się w ofercie wiodących producentów betonu towarowego. Przyczyn ostrożności, z jaką traktowany jest ten materiał w naszym kraju, należy doszukiwać się w obawach krajowych wykonawców związanych z trwałością tego typu rozwiązania w naszym klimacie. To głównie ryzyko związane z brakiem odporności na korozję mrozową w obecności środków odladzających lub bez nich może powstrzymywać przed rozszerzaniem użyteczności betonu jamistego. Pozostaje również ważny aspekt utrzymaniowy tego typu nawierzchni, których powierzchnie powinny być regularnie czyszczone.
Właściwości mechaniczne i trwałościowe betonu jamistego
Cechy wytrzymałościowe betonów jamistych zależą głównie od porowatości jego struktury, a mniej od innych istotnych w przypadku betonu zwykłego czynników kształtujących ich wytrzymałość, takich jak rodzaj, klasa i zawartość cementu w mieszance betonowej, współczynnik w/c, rodzaj i uziarnienie kruszywa czy sposób i czas pielęgnacji.
Przy wysokiej porowatości (> 20%) nie ma możliwości uzyskania wysokich klas wytrzymałości na ściskanie betonów jamistych. Wraz ze wzrostem porowatości betonu jego wytrzymałość na ściskanie maleje w przybliżeniu liniowo (rys. 3). Jak wskazują wyniki badań autorów, zmniejszając porowatość efektywną (objętość pustek powietrznych w masie betonu, dostępnych dla wody) betonu jamistego poniżej 20%, wytrzymałość na ściskanie tego materiału w 7. dniu dojrzewania może przekraczać 15 MPa. W praktyce zastosowanie w budownictwie znajdują betony jamiste o klasach wytrzymałości na ściskanie od C8/10 (podbudowy) do C20/25 (nawierzchnie drogowe).

efektywnej betonu jamistego, próbki zagęszczane wibracyjnie,
na podstawie wyników własnych autorów
Na porowatość efektywną betonu jamistego największy wpływ mają: skład ilościowy mieszanki betonowej, w tym przede wszystkim proporcja zaczynu/zaprawy do kruszywa grubego, ciekłość zaczynu oraz metoda i parametry procesu zagęszczania. Monolityczne nawierzchnie z betonu jamistego, zagęszczane obrotową listwą wibracyjną (tzw. rollerem), mają najczęściej porowatość efektywną w zakresie 15-30%. W przypadku prefabrykacji i zagęszczania mieszanki, np. na stole wibracyjnym, istnieje możliwość uzyskania porowatości efektywnej poniżej 15%.
Pozostałe właściwości mechaniczne brane pod uwagę przy projektowaniu betonu nawierzchniowego, takie jak wytrzymałość na zginanie oraz moduł sprężystości podłużnej, są również istotnie zależne od porowatości efektywnej betonu jamistego, przy czym zależności te nie są z reguły liniowe. Wyniki badań autorów wskazują, że przy wytrzymałości na ściskanie wynoszącej w 28. dniu dojrzewania około 30 MPa możliwe jest uzyskanie wytrzymałości na rozciąganie przy rozłupywaniu powyżej 3,0 MPa oraz wytrzymałości na zginanie powyżej 4,0 MPa. Moduł sprężystości takiego betonu wynosi wtedy zazwyczaj około 25-30 GPa.
Spośród właściwości trwałościowych betonów nawierzchniowych w naszej strefie klimatycznej najważniejsza jest mrozoodporność bez udziału środków odladzających i z ich udziałem. Najważniejszy wpływ w kształtowaniu mrozoodporności betonu jamistego mają jego porowatość, grubość otulenia kruszywa grubego oraz zimowe utrzymanie nawierzchni. Obecnie na świecie nie ma znormalizowanych metod oceny mrozoodporności betonu jamistego. Najczęściej w ocenie mrozoodporności betonu jamistego wykorzystuje się metody stosowane w odniesieniu do betonu zwykłego. W Polsce najczęściej jest to ocena mrozoodporności w badaniu naprzemiennego zamrażania-rozmrażania według PN-B-06265. Jak wskazują doświadczenia autorów, możliwe jest uzyskanie betonów jamistych o stopniu mrozoodporności określanym według tej procedury, w zakresie F50-F150. Należy jednak nadmienić, że badanie to jest bardzo agresywne w stosunku do betonu jamistego. Dzieje się tak ze względu na gwałtowny przebieg procesu zamrażania w czasie badania według PN-B-06265, który w praktyce często uniemożliwia odsączenie wody ze struktury betonu jamistego. Dlatego formułowanie tych samych wymagań odnośnie do stopnia mrozoodporności w stosunku do betonu jamistego jak do betonu zwykłego nie znajduje często uzasadnienia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...