Reklama

Most na rzece San w ciągu S19

W ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem o długości ok. 9 km powstał m.in. nowy most 08MS. W lipcu 2021 r. zakończył się ważny etap budowy obiektu – zabetonowany został zwornik na lewej jezdni mostu, czyli lewobrzeżny nawis został połączony z prawobrzeżnym. Tym samym obie nitki mostu powstającego w ramach budowy odcinka S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem połączyły brzegi rzeki.

Nowo powstały most ma długość ok. 400 m. Przeznaczony jest do bezkolizyjnego ruchu pojazdów w ciągu drogi ekspresowej S19 nad rzeką San, której szerokość koryta wynosi 110-120 m. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA, oddział w Rzeszowie, a wykonawcą firma Mosty Łódź. Za projekt odpowiedzialna była firma KONTRAKT Biuro Projektowo-Konsultingowe Sp. z o.o. Wartość kontraktu to ponad 280 mln zł. Most jest już gotowy. 8 kwietnia 2022 r. złożono wniosek do Podkarpackiego WINB o  wydanie pozwolenia na użytkowanie drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Zdziary (bez węzła) do węzła Rudnik nad Sanem (bez węzła).

Parametry techniczne

Obiekt składa się z dwóch rozdzielonych nitek. Na każdej z nich zlokalizowana jest jezdnia z trzema pasami ruchu po 3,50 m oraz oddzielony od jezdni chodnik dla obsługi. Ustrój mostu stanowi belka ciągła sześcioprzęsłowa, a rozpiętość teoretyczna przęseł to: 64,00 + 76,00 + 142,00 + 64,00 + 44,00 m. Najdłuższe przęsło nurtowe o długości 142 m zbudowane zostało metodą nawisową i pod względem długości jest trzecim w Polsce – poza mostem w Grudziądzu w ciągu A1 (przęsło nurtowe nawisowe ma długość 180 m) i mostem na POW w Warszawie (przęsło nurtowe nawisowe ma długość 180 m). W ramach inwestycji zastosowano łożyska garnkowe, a urządzenia są dylatacyj...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Waldemar Pierożak
zastępca dyrektora kontraktu S19, Mosty Łódź
Wcześniej w podobnej technologii wybudowaliśmy mosty na Bugu oraz na Odrze. Ten na Sanie to największa konstrukcja z nich wszystkich. Najdłuższe przęsło nurtowe o długości 142 m budowane było metodą nawisową i pod względem długości jest trzecim w Polsce. W celu optymalizacji procesu budowy konstrukcja powstała w technice mieszanej. Przęsło nurtowe powstawało przy pomocy travellera do betonowania nawisowego, zaś przęsła nad terenem stałym powstały w tradycyjny sposób – na rusztowaniach. Dzięki temu konstrukcję nawisową nad nurtem rzeki udało się zbudować w niecałe osiem miesięcy.

Bogdan Tarnawski
dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA
Szlak Via Carpatia jest ważnym elementem rozwoju Polski Wschodniej. W obszarze drogowym to kluczowa inwestycja istotna zarówno dla Polski, jak i Słowacji. Nowoczesna infrastruktura drogowa, zwłaszcza w regionach przygranicznych, jest podstawowym warunkiem integracji naszych systemów transportowych oraz Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Z tego też powodu istotne są inwestycje infrastrukturalne na pograniczu, bowiem przełoży się to w niedługiej przyszłości na poprawę mobilności na tym obszarze. Via Carpatia będzie osią wymiany towarowej pomiędzy krajami bałtyckimi a Słowacją, Węgrami czy Rumunią.
Elementem międzynarodowego szlaku Via Carpatia jest droga ekspresowa S19. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.
11 października 2021 r. oddaliśmy do użytku pierwszy odcinek z serii sześciu, który zapewni niejako całość drogi ekspresowej na północ od Rzeszowa, aż do granicy z woj. lubelskim. To pierwszy odcinek na połączeniu województw – podkarpackiego i lubelskiego. Zakładamy, że maj-czerwiec 2022 r. to będzie termin, w którym oddamy ostatni odcinek S19 do użytkowania po podkarpackiej stronie. Ostatni podkarpacki odcinek S19 od węzła Zdziary do węzła Rudnik nad Sanem, na którym metodą nawisową realizowany jest most nad rzeką San – jest bardzo wymagający. Dzięki realizacji tych odcinków zyskamy połączenie nie tylko z Lublinem, ale również z Warszawą za sprawą S17. Trasę o długości ok. 300 km łączącą przedmieścia Rzeszowa i Warszawy pokonamy samochodem osobowym w czasie poniżej trzech godzin. Zaś na południe od Rzeszowa kierowcy pojadą S19 w 2026 roku, z wyłączeniem jednego odcinka, w ciągu którego powstaną 2 tunele.

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.