Most na Białce w Trybszu
Parametry techniczne mostu:
- klasa obciążenia A, wg PN 85/S-10030
- szerokość obiektu 15,12 m
- długość ustroju nośnego 96,50 m
- szerokość chodników min. 1,50 m
- szerokość jezdni z opaskami 7,00 m
- rozpiętość teoretyczna przęsła 91,50 m
- kąt ukosu podpór 90°
- schemat statyczny obiektu jednoprzęsłowy, wolnopodparty,
- posadowienie – stopy fundamentowe posadowione bezpośrednio
Posadowienie obiektu
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadowienia obiektów budowlanych (Dz.U. 2012, poz. 463) występujące na działce warunki gruntowe należy zakwalifikować jako proste, a wielkość projektowanych obiektów powoduje, że należy zaliczyć je do drugiej kategorii geotechnicznej. Zaprojektowano bezpośrednie posadowienie przyczółków w warstwie VI, tj. łupkowo-piaskowcowe podłoże skalne.
Podpory
Przyczółki żelbetowe masywne zatopione w nasypie, posadowione bezpośrednio na warstwie wyrównawczej w betonu C12/15 o gr. 0,15 m. Przyczółki zaprojektowano jako pełnościenne żelbetowe z betonu C30/37, zbrojone stalą BSt500S. Pojedynczy przyczółek składa się ze ściany pionowej o grubości 1,50 m, stopy fundamentowej o wymiarach 9,00 m x 1,50 m x 16,00 m oraz dwóch skrzydeł równoległych połączonych monolitycznie z korpusem przyczółka i opartych na jego fundamencie.
Ustrój nośny
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Krzysztof Faron
FKprojekt Biuro Usług InżynierskichLokalizacja mostu nad dziką rzeką górską, jaką jest Białka, oraz sąsiedztwo rezerwatu przyrody Przełom Białki, znajdującego się poniżej przedmiotowego obiektu, wymagały zaprojektowania konstrukcji, która nie będzie dominantą dla tak unikatowego miejsca. Dodatkowymi wyzwaniami projektowymi były obszar Natura 2000 i zapewnienie swobodnego przepływu wód powodziowych pod obiektem mostowym bez możliwości zaprojektowania umocnień brzegów, a także warunek, że obiekt musi być obiektem jednoprzęsłowym.
Mając postawione bardzo precyzyjne warunki lokalizacyjne, ekonomiczne – koszty budowy oraz koszty utrzymania obiektu – wybór padł na konstrukcję łukową żelbetonową z jazdą dołem. Rozwiązanie to zapewniło harmonijne wpisanie się mostu w otoczenie poprzez smukły pomost i łuki, które nadały lekkości konstrukcji. Zaprojektowana technologia oraz etapowanie realizacji budowy umożliwiły sprawne wykonanie zadania.
Tomasz Moskalik
dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Nowym TarguW czasie realizacji obiektu musieliśmy stawić czoło wyzwaniom charakterystycznym zarówno dla tego typu inwestycji, jak i wynikającym ze szczególnego czasu, w którym przyszło nam wykonywać tę budowę.
Do pierwszych należy niewątpliwie zaliczyć lokalizację mostu w obszarze Natura 2000 oraz w miejscu o szczególnej wartości archeologicznej, co wymusiło na nas szczególną dbałość o sposób wykonywania robót i organizacji placu budowy. Dodatkowo musieliśmy rozwiązać problem komunikacyjny wynikający z faktu, że nowy obiekt miał stanąć w miejsce starego mostu, który wcześniej musiał być wyburzony. To spowodowało potrzebę zaprojektowania organizacji ruchu objazdami, które znacznie wydłużały czas dojazdu z Nowego Targu do Trybsza. Pomocna okazała się tutaj współpraca z Gminą Łapsze Niżne, która na czas realizacji inwestycji zabezpieczyła przeprawę zastępczą mostem tymczasowym.
Przyznam szczerze, że obawialiśmy się również wiosennych i letnich wezbrań Białki. W ostatnich latach ta górska rzeka wielokrotnie pokazała, że niosąc wody i materiał z Tatr, potrafi w ciągu chwili zerwać mosty i zabrać drogi. Zresztą budowa mostu w Trybszu z jego światłem i rozpiętością właśnie tym była podyktowana. Miała uchronić Spisz od odcięcia od Podhala, co przy starym moście wydawało się kwestią najbliższych lat. Szczęśliwie ostatnie dwa lata nie przyniosły gwałtownych wezbrań i umożliwiły zgodną z planem realizację obiektu.
Przełom lat 2022 i 2023 przyniósł nam również zawirowania na rynku budowlanym związane z wojną na terenie Ukrainy i covidem, na co musieliśmy na bieżąco reagować, aby wykonawca mógł zachować umowny termin realizacji zadania. Jak się okazało, współpraca z wykonawcą okazała się na tyle skuteczna, że most został odebrany i oddany do użytku na dwa miesiące przed planowanym terminem. Uważam to za olbrzymi sukces wszystkich, którzy byli zaangażowani w tę inwestycję.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Cudze chwalicie, swego nie znacie! Tajemnicą poliszynela jest, że mamy w Polsce problem z dostępnością kruszyw. Wprawdzie coraz więcej słyszy się o przetwarzaniu, recyklingu, ponownym użyciu, ale osobiście mam takie wrażenie (nie tylko zresztą ja), że wymagania, które przyjęliśmy (potraktujmy to bardzo ogólnie), nie uwzględniają wielu „naszych”, czyli lokalnych, czynników, i w związku z tym jest tylko trudniej. Jesteśmy w takich, a nie innych uwarunkowaniach geograficznych, klimatycznych, prz...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...