Maszyny do naprawy nawierzchni drogowej – rozkładarki mas mineralno-bitumicznych
Konstrukcja rozkładarki z podwoziem gąsienicowym (fot. 1) ujawnia swoje zalety nad grupą rozkładarek na podwoziu kołowym (oponowym), głównie przy pracy z większym obciążeniem. Zachowując lepszą stabilność, a co za tym idzie, dokładność rozkładania masy mineralno-bitumicznej, pozwala na podobne osiągi wydajności przy mniejszej prędkości jazdy roboczej. Napęd gąsienicowy wykazuje również mniejsze koszty utrzymania i konserwacji. Dodatkowo przedstawiono podstawowe problemy, które mogą pojawić się podczas pracy rozkładarki, ich przyczyny, a także sposoby ich usuwania zgodne z dokumentacją techniczno-ruchową wybranego modelu maszyny. Problemy te są w stanie zaistnieć pomimo skrupulatnego przestrzegania instrukcji obsługi w zakresie eksploatacji i konserwacji rozkładarki. Jednak dbałość o prawidłowe przebieganie tych procesów może pomóc zmniejszyć ryzyko ich wystąpienia lub wydłużyć czas przed ich zaistnieniem.
Ma to przede wszystkim bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo osób obsługujących maszyn. Gdyż niweluje w dużym stopniu możliwość powstania usterki mogącej przyczynić się do bardziej złożonej awarii. Ponadto odpowiednie użytkowanie i utrzymanie rozkładarki pozwala uzyskać lepsze osiągi, czyli parametry rozkładania mas mineralno-bitumicznych. Tym samym zachowując wyniki pracy maszyny używanej porównywalne do nowego egzemplarza.
Eksploatacja i utrzymanie rozkładarek mas mineralno-bitumicznych
Przed przystąpieniem do użycia rozkładarki trzeba dokładnie sprawdzić jej stan oraz odpowiednio przygotować miejsce budowy. Należy również przestrzegać norm pracy rozkładarki, np. dotyczącej minimalnej temperatury powietrza do wbudowywania mieszanki mineralno-bitumicznej, według której nie powinno się układać żadnego rodzaju warstw przy temperaturze powietrza mniejszej niż 0°C [3].
Codziennie należy obejść rozkładarkę i sprawdzić: uszkodzenia części i oprzyrządowania, przecieki z silnika, układu hydraulicznego, przekładni itp., wszystkie punkty mocowań (podajnik zgrzebłowy, przenośnik ślimakowy, stół itp.). Stwierdzone usterki należy natychmiast usunąć, aby zapobiec uszkodzeniom, wypadkom lub skażeniu środowiska naturalnego.
Aby zapewnić rozkładarce pełną sprawność i gotowość do wykonywania pracy, konieczne są: przystosowanie stołu rozkładarki do pracy na żądanej szerokości, nastawienie żądanych parametrów pracy stołu roboczego (takich jak: profil poprzeczny stołu, skok i częstotliwość belki zagęszczającej oraz wibratora), ustawienie przenośników ślimakowych na odpowiednią wysokość ponad powierzchnię jezdni (wysokość ta powinna być taka, aby najniższy punkt ślimaka był o 50-75 mm wyżej od powierzchni zagęszczanej nawierzchni), zamocowanie czujników układu automatycznej niwelacji na rozkładarce i podłączenie ich do instalacji elektrycznej, ustawienie stołu roboczego na określoną grubość układanej warstwy (ustawienia dokonuje się najlepiej na dwóch drewnianych podkładach, grubość podkładów powinna być zwiększona o wielkość osiadania mieszanki przy jej zagęszczaniu), ustawienie kąta natarcia płyty gładzącej stołu, czyli kąta, jaki tworzy płyta gładząca stołu z podłożem (kąt zależy głównie od rodzaju mieszanki bitumicznej, prędkości jazdy roboczej rozkładarki oraz ciężaru stołu roboczego).
Konieczne są również: ustawienie czujników pochylenia wzdłużnego stołu do współpracy z zainstalowanym poziomem odniesienia układu automatycznej niwelacji, ustawienie wskaźnika kierunku jazdy rozkładarki, ustawienie wstępne wielkości prześwitu pod zasuwami dozującymi mieszankę, zamocowanie i wyregulowanie łączników krańcowych sterujących pracą układu podawania mieszanki, uruchomienie ogrzewania płyty gładzącej stołu [1].
Roboty drogowe
Podczas prowadzenia robót należy pamiętać o odpowiednim dostosowaniu temperatury mieszanki mineralno-bitumicznej oraz deski gładzącej stołu. Jak również prędkości jazdy do wydajności rozkładania mieszanki, szerokości rozkładania, przesuwaniu miejsc łączenia w przypadku układu wielowarstwowego (minimum 15 cm). Dodatkowo przy układaniu bardzo cienkich warstw (poniżej 2,5 cm) nie powinno się używać wibracji podczas zagęszczania. Grozi to rozgnieceniem ziaren. Jeśli podczas pracy rozkładarki za deską wibracyjną w układanej warstwie pojawią się bruzdy spowodowane ciągnięciem ziaren grysu, może to oznaczać, że układana warstwa jest zbyt cienka w stosunku do uziarnienia mieszanki. Lub też niedokładnie oczyszczono deskę rozkładarki lub ma ona zbyt niską temperaturę.
W przypadku tworzenia się fal na układanej nawierzchni przyczyny mogą stanowić: nierównomierne podawanie mieszanki, przejazd rozkładarki z niepełnym zbiornikiem, wadliwe podwieszenie stołu roboczego i błędy w jego ustawieniu, błędy w ustawieniu poziomu roboczego, uderzenia w rozkładarkę samochodu wyładowczego podczas napełniania zasobnika mieszanką bitumiczną. Powstanie szczelin jest natomiast spowodowane: zmianami w mieszance bitumicznej, wadliwą recepturą technologiczną, błędną temperaturą mieszanki, wadliwą grubością rozkładanej warstwy, małym zagęszczeniem podłoża i złą przyczepnością do niego rozkładanej mieszanki, zbyt krótkim przenośnikiem ślimakowym, zużytym stołem [1].
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...