Reklama

Kruszywa stosowane do budowy dróg

Kruszywo może być naturalne, sztuczne lub pochodzące z recyklingu. Dzieli się je jednak na więcej kategorii – w zależności od ich pochodzenia, sposobu pozyskania, wielkości czy gęstości objętościowej. Są one jednym z podstawowych materiałów stosowanych w budownictwie drogowym.

Budownictwo drogowe korzysta na bieżąco z niemal wszystkich przedstawionych rodzajów kruszyw. Ze względu na swoją niską trwałość nie znajdują w nim zastosowania jedynie kruszywa organiczne.

Podział kruszyw

Istnieje wiele sposobów klasyfikacji kruszyw. Ich podział jest ściśle związany ze sposobem ich pozyskania – czy było ono zastosowane bez obróbki (naturalne kruszywa – piaski, żwiry), poddane procesom mechanicznego rozdrabniania (łamane), poddane obróbce, np. termicznej (sztuczne, tj. żużel, keramzyt), a może pochodzą z rozbiórki elementu budowlanego (np. gruz budowlany).

Przyjmując jako kryterium wielkość ziaren (tzw. ziarnistość kruszywa), dzielimy je na:

  • kruszywa drobne – o wielkości ziaren mniejszych lub równych 4 mm,
  • kruszywa grube – o wielkości ziaren większej od 4 mm,
  • kruszywa o ciągłym uziarnieniu – są mieszanką kruszyw drobnych i grubych,
  • kruszywa „wypełniacze” – kruszywa, które mogą przejść przez sito 0,063 mm,
  • kruszywa naturalne – kruszywa pochodzenia rzecznego i lodowcowego o ziarnach wielkości od 0 do 8 mm.

Materiały sypkie możemy także podzielić na:

  • lekkie – gęstość mniejsza niż 1800 kg/m3,
  • zwykłe – gęstość od 1800 kg/m3 do 3000 kg/m3,
  • ciężkie – gęstość większa niż ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.