Reklama

Konstrukcje podatne z blach falistych na przestrzeni trzech stuleci

Rys. 3. Kopia patentu C.D. Vorisa (1908)

To jednak USA było liderem w rozwoju konstrukcji z blach falistych. Merliin Sprangler na początku lat 30. XX w. opracował standardowe wytyczne dotyczące projektowania i montaży konstrukcji z blach falistych. Masowe zastosowania konstrukcji i rur z blach falistych w USA miały miejsce od 1956 r., kiedy to prezydent Eisenhower podpisał akt o Federalnym Programie Budowy Autostrad. W tym samym roku powstało w USA (obecnie największe na świecie) Zrzeszenie Producentów Konstrukcji i Rur z Blach Falistych – NCSPA. Obecnie dyrektorem Zrzeszenia jest Michael McGough.

USA liderem

W 1976 r. Federal Highway Administration (FHWA) sfinansowała opracowanie oprogramowania CANDE, służącego do wymiarowania przepustów z blach falistych. Autorem tego oprogramowania jest dr Michael Katona, aktywny do dziś członek komitetu AKB 70  Culverts, buried Bridges and Soil-Structure Interaction, przy Transportation Research Board w Waszyngtonie.

W Europie produkcję na skalę masową rozpoczęto po II wojnie światowej w 1958 r., kiedy amerykańska firma Armco podpisała umowę z Thyssen GmbH w Niemczech, tworząc firmę Armo-Thyssen. Poza tym zakładem w latach 60. i 70. tych powstały fabryki w Anglii, we Włoszech, w Hiszpani, Austrii i Szwecji.

W Polsce konstrukcje p...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.