Już wkrótce powstanie obwodnica Łącka
We wtorek 12 listopada podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Łącka. W ramach realizacji zadania powstanie 3-kilometrowy odcinek drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym – dwoma rondami. Powstaną także mosty, wiadukt, drogi gminne i jezdnie do obsługi terenów przyległych. Koszt przedsięwzięcia to ponad 84 mln zł. W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli m.in. poseł na Sejm RP Anna Paluch, marszałek Łukasz Smółka, wicemarszałek Witold Kozłowski, wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Małopolskiego Jadwiga Wójtowicz, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Katarzyna Węgrzyn-Madeja, starosta nowosądecki Tadeusz Zaremba, wójt Łącka Jan Dziedzina i Władysław Nowak – prezes zarządu Nowak Mosty Sp. z o.o.

Obwodnica Łącka to kolejna ważna inwestycja drogowa w Małopolsce. Pozwoli ona wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszar Łącka i Czerńca, poprawiając bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Dzięki inwestycji skróci się też czas przejazdu i poprawi się komfort podróżowania. Uwolnione od ruchu tranzytowego centra obu miejscowości zyskają nowe, spokojniejsze oblicze, stając się atrakcyjniejsze dla turystów.
Dziś pokazujemy wspólnie, że kontynuujemy projekty rozpoczęte wcześniej – bo ten projekt został przygotowany w czasie, kiedy Marszałkiem Województwa Małopolskiego był Witold Kozłowski. To dla mnie osobiście bardzo ważne, szczególnie, że mówimy tu o projekcie drogowym, który jest po prostu potrzebny. A jest nie tylko potrzebny gminie Łącko i jej mieszkańcom, ale także ważny dla ruchu tranzytowego. Jesteśmy zgodni z Sejmikiem Województwa Małopolskiego, reprezentowanym dziś przez wiceprzewodniczącą Jadwigę Wójtowicz, że takie inwestycje są w Małopolsce bardzo potrzebne – powiedział marszałek Łukasz Smółka.
Jednocześnie pokazujemy, że polscy wykonawcy są w stanie realizować odważne projekty. Liczymy, że na pierwszy dzień wiosny 2029 roku – to jest 52 miesiące od dnia podpisania umowy – projekt będzie zrealizowany. To oczywiście trudne wyzwanie, bo ta realizacja to m.in. ronda czy obiekty inżynieryjne. Nasi inżynierowie są jednak w stanie z powodzeniem realizować takie właśnie, odważne projekty – dodał Łukasz Smółka.
Na terenie gminy Łącko realizujemy cały szereg inwestycji infrastrukturalnych ważnych dla Sądecczyzny i oczywiście dla samej gminy. Rondo w Jazowsku, obwodnica, wcześniej kładka, która łączy brzegi Dunajca, jeszcze wcześniej szlak rowerowy – naprawdę dużo dzieje się na terenie tej gminy. W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim, którzy uczestniczyli w łańcuchu decyzyjnym tego przedsięwzięcia, bo to jest kilkuletnia praca. Dzięki niej mamy możliwość dzisiaj podpisać umowę z wykonawcą i życzyć wspólnie, byśmy po określonym czasie spotkali się na miejscu ukończonej inwestycji – podkreślił wicemarszałek Witold Kozłowski.
Chciałabym również przekazać słowa podziękowania dla wszystkich, którzy przez te minione lata doprowadzili do tego, co dzieje się dzisiaj. Za wszystkie pozytywne decyzje, za to, że możemy podpisać umowę na inwestycję tak ważną dla południowej Polski. Małopolska jest piękna, gościnna, ale żeby przyjąć odpowiednio naszych gości musimy zadbać o rozwój połączeń, nie tylko drogowych, ale również kolejowych. To bardzo ważne, by południe naszego kraju było dostępne komunikacyjnie, by można było podróżować do nas wygodnie i w jak najkrótszym czasie – zwróciła uwagę wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Małopolskiego Jadwiga Wójtowicz.
Podpisana umowa obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji oraz budowę drogi o długości 3 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Powstaną więc dwa ronda – na początku i końcu obwodnicy, a odcinki DW 969 zostaną rozbudowane w zakresie dojazdów do rond. Zostanie także wybudowanych dziewięć obiektów inżynierskich z funkcją przejść dla zwierząt: pięć mostów i wiadukt w ciągu projektowanej obwodnicy oraz trzy mosty w ciągu dróg gminnych. Zadanie obejmuje także budowę dróg gminnych oraz dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych do projektowanej drogi wraz z mijankami i placami do zawracania.
Obwodnica powstanie w 52 miesiące od daty zawarcia umowy. Koszt inwestycji to ponad 84 mln zł. W najbliższym czasie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie złoży wniosek o dofinansowanie zadania w ramach Funduszy dla Małopolski 2021-2027.
Wykonawcą prac będzie firma Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej.
źródło: www.malopolska.pl
Przeczytaj również: „Warunki gruntowe w inżynierii. Budownictwo drogowe i mostowe” – najnowsza publikacja książkowa!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...