Już wkrótce powstanie obwodnica Łącka
We wtorek 12 listopada podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie obwodnicy Łącka. W ramach realizacji zadania powstanie 3-kilometrowy odcinek drogi wraz z infrastrukturą towarzyszącą, w tym – dwoma rondami. Powstaną także mosty, wiadukt, drogi gminne i jezdnie do obsługi terenów przyległych. Koszt przedsięwzięcia to ponad 84 mln zł. W uroczystym podpisaniu umowy uczestniczyli m.in. poseł na Sejm RP Anna Paluch, marszałek Łukasz Smółka, wicemarszałek Witold Kozłowski, wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Małopolskiego Jadwiga Wójtowicz, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Katarzyna Węgrzyn-Madeja, starosta nowosądecki Tadeusz Zaremba, wójt Łącka Jan Dziedzina i Władysław Nowak – prezes zarządu Nowak Mosty Sp. z o.o.
Obwodnica Łącka to kolejna ważna inwestycja drogowa w Małopolsce. Pozwoli ona wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszar Łącka i Czerńca, poprawiając bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego. Dzięki inwestycji skróci się też czas przejazdu i poprawi się komfort podróżowania. Uwolnione od ruchu tranzytowego centra obu miejscowości zyskają nowe, spokojniejsze oblicze, stając się atrakcyjniejsze dla turystów.
Dziś pokazujemy wspólnie, że kontynuujemy projekty rozpoczęte wcześniej – bo ten projekt został przygotowany w czasie, kiedy Marszałkiem Województwa Małopolskiego był Witold Kozłowski. To dla mnie osobiście bardzo ważne, szczególnie, że mówimy tu o projekcie drogowym, który jest po prostu potrzebny. A jest nie tylko potrzebny gminie Łącko i jej mieszkańcom, ale także ważny dla ruchu tranzytowego. Jesteśmy zgodni z Sejmikiem Województwa Małopolskiego, reprezentowanym dziś przez wiceprzewodniczącą Jadwigę Wójtowicz, że takie inwestycje są w Małopolsce bardzo potrzebne – powiedział marszałek Łukasz Smółka.
Jednocześnie pokazujemy, że polscy wykonawcy są w stanie realizować odważne projekty. Liczymy, że na pierwszy dzień wiosny 2029 roku – to jest 52 miesiące od dnia podpisania umowy – projekt będzie zrealizowany. To oczywiście trudne wyzwanie, bo ta realizacja to m.in. ronda czy obiekty inżynieryjne. Nasi inżynierowie są jednak w stanie z powodzeniem realizować takie właśnie, odważne projekty – dodał Łukasz Smółka.
Na terenie gminy Łącko realizujemy cały szereg inwestycji infrastrukturalnych ważnych dla Sądecczyzny i oczywiście dla samej gminy. Rondo w Jazowsku, obwodnica, wcześniej kładka, która łączy brzegi Dunajca, jeszcze wcześniej szlak rowerowy – naprawdę dużo dzieje się na terenie tej gminy. W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim, którzy uczestniczyli w łańcuchu decyzyjnym tego przedsięwzięcia, bo to jest kilkuletnia praca. Dzięki niej mamy możliwość dzisiaj podpisać umowę z wykonawcą i życzyć wspólnie, byśmy po określonym czasie spotkali się na miejscu ukończonej inwestycji – podkreślił wicemarszałek Witold Kozłowski.
Chciałabym również przekazać słowa podziękowania dla wszystkich, którzy przez te minione lata doprowadzili do tego, co dzieje się dzisiaj. Za wszystkie pozytywne decyzje, za to, że możemy podpisać umowę na inwestycję tak ważną dla południowej Polski. Małopolska jest piękna, gościnna, ale żeby przyjąć odpowiednio naszych gości musimy zadbać o rozwój połączeń, nie tylko drogowych, ale również kolejowych. To bardzo ważne, by południe naszego kraju było dostępne komunikacyjnie, by można było podróżować do nas wygodnie i w jak najkrótszym czasie – zwróciła uwagę wiceprzewodnicząca Sejmiku Województwa Małopolskiego Jadwiga Wójtowicz.
Podpisana umowa obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji oraz budowę drogi o długości 3 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Powstaną więc dwa ronda – na początku i końcu obwodnicy, a odcinki DW 969 zostaną rozbudowane w zakresie dojazdów do rond. Zostanie także wybudowanych dziewięć obiektów inżynierskich z funkcją przejść dla zwierząt: pięć mostów i wiadukt w ciągu projektowanej obwodnicy oraz trzy mosty w ciągu dróg gminnych. Zadanie obejmuje także budowę dróg gminnych oraz dodatkowych jezdni do obsługi terenów przyległych do projektowanej drogi wraz z mijankami i placami do zawracania.
Obwodnica powstanie w 52 miesiące od daty zawarcia umowy. Koszt inwestycji to ponad 84 mln zł. W najbliższym czasie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie złoży wniosek o dofinansowanie zadania w ramach Funduszy dla Małopolski 2021-2027.
Wykonawcą prac będzie firma Nowak-Mosty z Dąbrowy Górniczej.
źródło: www.malopolska.pl
Przeczytaj również: „Warunki gruntowe w inżynierii. Budownictwo drogowe i mostowe” – najnowsza publikacja książkowa!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...