Reklama

Innowacyjne prefabrykaty łukowe dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. II.

Rys. 5. Wykresy zależności siła – przemieszczenie z ostatnich etapów badań modeli LS1 i LG1

Schemat badań

Elementy zostały przebadane w schemacie trójpunktowego zginania. Model prefabrykatu został ustawiony na specjalnie zaprojektowanym stanowisku badawczym wyposażonym w rozpory w miejscach wezgłowi łuku. Obciążenie było przykładane w kluczu łuku za pomocą siłownika hydraulicznego generującego maksymalne obciążenie o wartości 630 kN. Obciążenie z siłownika było rozkładane na całą szerokość badanego elementu za pośrednictwem belki trawersowej z kształtownika HEA 240. Podczas badań były prowadzone ciągłe pomiary siły w siłowniku oraz przemieszczeń i odkształceń konstrukcji. Schemat ustawienia prefabrykatu na stanowisku badawczym przedstawiono na rys. 3, a widok modelu ustawionego w hali laboratoryjnej – na rys. 4.

Wyniki badań

Model LG1 był poddany badaniom statycznym. Badania prowadzono zgodnie z procedurą przedstawioną w tab. 1. W trakcie badań model LG1 charakteryzował się w przybliżeniu sprężystym zachowaniem w zakresie obciążenia do 270 kN. Zależności przemieszczeń i odkształceń od obciążenia miały jednak krzywoliniowy przebieg. Zmianę sztywności obserwowano na każdym etapie badania wraz z przekroczeniem poziomu obciążenia z poprzedniego etapu. Po odciążeniu w kolejnych etapach rejestrowano niewielkie wartości odkształceń trwałych, które zwiększały się wraz z poziomem obciążenia.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dlaczego utworzono Zespół ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych? Arkadiusz Madaj: Problemy prawne związane z utrzymaniem zabytkowych obiektów mostowych, a przede wszystkim z ich remontem i ewentualną przebudową, były i są sygnalizowane przez środowisko już od dawna. Szczególne problemy zaczęły się pojawiać wtedy, kiedy przebudowa trasy komunikacyjn...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.