Reklama

Hydrofobowe spoiwa hydrauliczne przeznaczone dla budownictwa drogowego

Hydrauliczne spoiwa drogowe

Budowa dróg, szczególnie autostrad wraz z obiektami infrastruktury komunikacyjnej, musi uwzględniać rozwój nowoczesnych technologii betonu z zastosowaniem odpowiednich cementów. W programie inwestycyjnym budowy dróg i autostrad przedmiotem doboru są cementy powszechnego użytku produkowane zgodnie z normą PN-EN 197-1 [4].

Grupę cementów powszechnego użytku produkowanych w trzech klasach wytrzymałości: 32,5 lub 42,5 czy 52,5, uzupełniają spoiwa hydrauliczne o klasach: 32,5; 22,5; 12,5 i niższych. Spoiwa te mogą być produkowane z bardzo dużą ilością składników nieklinkierowych, tym samym proces ich produkcji generuje bardzo niską emisję CO2 do atmosfery. Obowiązującymi dokumentami, podającymi klasyfikacje i wymagania dla spoiw hydraulicznych, są normy europejskie: PN-EN 15368:2009 [5], PN-EN 13282-1:2013-07 [6], PN-EN 13282-2:2015-06 [7].

Norma PN-EN 15368:2009 [5] dotyczy spoiw hydraulicznych klasy 1,5 i 3,0, przeznaczonych do zastosowań niekonstrukcyjnych, stosowanych w zaprawie do prac murarskich, obrzutek i tynkowania oraz innych wyrobów. Spoiwo, wg normy PN-EN 15368:2009, powinno zawierać minimum 20% klinkieru portlandzkiego. Skład spoiwa uzupełniają inne składniki nieklinkierowe w ilości do 80%.

Tab. 2. Wymagania dla hydraulicznych spoiw drogowych normalnie wiążących wg PN-EN 13282-2 [7]

Norma PN-EN 13282-...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.