Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Budowa, remont oraz utrzymanie dróg gminnych i powiatowych
26-27 sierpnia 2021 r. w m. Białobrzegi w powiecie legionowski, odbyło się pierwsze spotkanie II edycji Seminarium Warsztatowego – Drogi Publiczne. Wydarzenie zostało zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, „Dróg Publicznych” oraz czasopisma „Mosty”.
Seminarium objęło swym zasięgiem województwa: łódzkie, mazowieckie, podlaskie oraz warmińsko- mazurskie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Wojewoda Warmińsko-Mazurski, Marszałek Województwa mazowieckiego, Marszałek Województwa podlaskiego, Marszałek Województwa warmińsko-mazurskiego, Powiat Legionowski, Powiat Lidzbarski, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Referaty
Pierwszy dzień szkolenia rozpoczął się od wykładu wprowadzającego. Pani dyrektor departamentu Nieruchomości i Infrastruktury urzędu Marszałkowskiego Województwa mazowieckiego w Warszawie Katarzyna Wieczorek przedstawiła dobre praktyki współpracy samorządu województwa mazowieckiego z samorządami lokalnymi przy realizacji inwestycji na drogach wojewódzkich Mazowsza.
Po przywitaniu oraz wstępnej prezentacji swój referat: Lider jest tylko jeden przedstawił Marcin Okołotowicz, przedstawiciel Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych. Następnie Agnieszka Kędzierska, koordynator, Zespołu ds. Badań i Rozwoju Lotos Asfalt zaprezentowała trwałe technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych. Krystyna Szymaniak oraz Adam Rogoziński z działu sprzedaży Rettenmaier Polska omówili proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych – SMA 16 JENA. Z kolei Radosław Włodarski, koordynator ds. sprzedaży inwestycyjnej Leca Polska przedstawił prezentację pt.: Modernizacja dróg powiatowych i gminnych – rozwiązywanie problemu osiadania.
Wiktoria Baranowska, specjalista ds. badań i rozwoju Orlen Asfalt, przedstawiła nowoczesne nakładki asfaltowe jako sposób na utrzymania dróg samorządowych. Jako ostatni wystąpił Jan Zieliński,członek zarządu Heller Consult, który przedstawił nowe możliwości skutecznej oceny stanu dróg.
Po zakończonych wykładach uczestnicy mieli możliwość wzięcia udziału w rejsie statkiem po jeziorze Zegrzyńskim.
Drugiego dnia wydarzenia jako pierwszy swój referat Bariery zgodne z PN-EN 1317. Projektowanie i błędy przedstawił Jerzy Szerszoń, dyrektor techniczno-handlowy Saferoad RRS Polska. Następnie Agnieszka Kędzierska zaprezentowała „zielone” nawierzchnie asfaltowe na drogach samorządowych. Trzecią prezentację dotyczącą Kompleksowej budowy sieci tras rowerowych i urządzeń UTO w województwie warmińsko-mazurskim omówiła Ewa Wojciechowska, naczelnik Wydziału Dróg Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Na koniec Jan Zieliński, członek zarządu Heller Consult omówił kompleksowe zarządzanie stanem nawierzchni w mieście powiatowym – studium przypadku.
Podsumowanie
Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie w działaniach związanych z organizacją Seminarium Warsztatowych – Drogi Publiczne zarówno w kwestiach meteorytyki, jak i oprawy. Już dzisiaj serdecznie państwa zapraszamy na kolejne edycje seminariów. Szczegóły mogą Państwo znaleźć, wchodząc na stronę wydarzenia: seminaria. drogi-publiczne.pl
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...