„NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”
W dniach 20 – 21 kwietnia 2023 roku w Niepołomicach odbyła się Jubileuszowa V Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Techniczna „NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I EKSPLOATACJI INFRASTRUKTURY DROGOWEJ MIAST, METROPOLII I REGIONÓW NOVDROG’2023”, zorganizowana przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej Oddział w Krakowie we współpracy z Politechniką Krakowską: Katedrą Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu oraz Katedrą Systemów Transportowych, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie, Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Zarządem Dróg Miasta Krakowa i Zarządem Dróg Powiatu Krakowskiego. Obrady konferencji odbywały się w Hotelu Novum w Niepołomicach.
Konferencja została objęta Patronatem Honorowym przez Andrzeja Adamczyka – Ministra Infrastruktury; Łukasza Kmitę – Wojewodę Małopolskiego; Witolda Kozłowskiego – Marszałka Województwa Małopolskiego, Mirosława Boryczko – Przewodniczącego Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, Jacka Paś – Prezesa Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Tomasza Żuchowskiego – p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Andrzeja Białkiewicza† – Rektora Politechniki Krakowskiej, Mariusza Urbańskiego – Dyrektora Naczelnego Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Patronatem Merytorycznym konferencję objęli: Barbara Dzieciuchowicz – Prezes Zarządu Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Jan Styliński – Prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Zbigniew Kotlarek – Prezes Polskiego Kongresu Drogowego, Andrzej Wyszyński – Prezes Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Małopolska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
W pracach Komitetu Naukowo-Programowego konferencji uczestniczyli: prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata (Politechnika Krakowska) – Przewodniczący, prof. dr hab. inż. Marek Cała (Akademia Górniczo-Hutnicza), prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Piotr Olszewski (Politechnika Warszawska), prof. dr hab. inż. Elżbieta Pilecka (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska), prof. dr hab. inż. Wiesław Starowicz (Politechnika Krakowska), prof. dr hab. inż. Antoni Szydło (Politechnika Wrocławska), dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. PK (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Kazimierz Jamroz, prof. PG (Politechnika Gdańska), dr hab. inż. Jadwiga Królikowska, prof. PK (Politechnika Krakowska), dr hab. inż. Maciej Kruszyna, prof. PWr (Politechnika Wrocławska), dr hab. inż. Michał Strach, prof. AGH (Akademia Górniczo-Hutnicza), dr inż. Piotr Zieliński (Politechnika Krakowska).
Partnerstwo nad wydarzeniem objęło Miasto Kraków.
Patronatem Medialnym Konferencję objęli: Drogownictwo, Magazyn Autostrady, Mosty, Drogi Publiczne, Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, Magazyn BTA, Portal EDROGA, Portal Magiczny Kraków, Przegląd Komunikacyjny oraz Transport Miejski i Regionalny.
Komitet Organizacyjny pracował w składzie Beata Toporska (Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego), Anna Reszczyk (Zastępca Przewodniczącej), Janina Mrowińska (Sekretarz Komitetu Organizacyjnego), Piotr Buczek, Robert Jakubiak, Anna Karpierz, Halina Rogowska, Robert Szota i Patryk Zakrzewski.
Tematyka konferencji obejmowała następujące zagadnienia:
I. Zmiany legislacyjne w branży drogowej
II. Innowacyjności w drogownictwie
III. Planowanie i perspektywa realizacji poszczególnych Programów
IV. Technologie w drogownictwie
V. Wyzwania w kształceniu kadry drogowej na uczelniach w świetle nowych wytycznych dotyczących zmian w projektowaniu.
Konferencja zgromadziła 155 osób. Uczestnicy konferencji to m.in. przedstawiciele środowiska nauki, jednostek budżetowych, firm projektowych i wykonawczych oraz zajmujących się organizacją i zarządzaniem infrastrukturą drogową.
Uroczystego otwarcia konferencji i powitania gości dokonali Beata Toporska – Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji i Wiceprezes ds. drogownictwa Oddziału SITK RP w Krakowie wraz z Robertem Jakubiakiem Zastępcą Dyrektora ds. Inwestycji w GDDKiA Oddział w Krakowie.
Tegoroczna konferencja miała wyjątkowy charakter, była to jej piąta – jubileuszowa edycja. Organizator konferencji – Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Oddział w Krakowie, z okazji jubileuszu NOVDROG postanowił uhonorować statuetką „Złoty Smok”, zasłużonego dla konferencji współorganizatora i partnera. Nagrodą został uhonorowany Tomasz Pałasiński Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie w podziękowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Krakowie za wieloletnie wsparcie merytoryczne i organizacyjne Konferencji.
Artykuły i prezentacje przygotowane na konferencję zostały opublikowane w wydawnictwie książkowym (165 stron) zawierającym 2 artykuły recenzowane oraz 9 referatów i prezentacji i zostały przekazane uczestnikom konferencji. Obrady konferencji toczyły się w pięciu sesjach, wygłoszono 34 referaty. Czwartkowe sesje zakończył panel dyskusyjny „Wyzwania w kształceniu kadry drogowej na uczelniach w świetle nowych wytycznych dotyczących zmian w projektowaniu”.
Konferencja była prezentacją szerokiego spektrum – doświadczeń, poglądów, a przede wszystkim wiedzy w zakresie infrastruktury drogowej. Tematyka obejmowała nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne oraz aspekty formalno-prawne związane z realizacją zadań inżynierskich, jak również zostały poruszone aktualne problemy w branży tj. m.in. waloryzacja wynagrodzenia umownego czy utrata statusu odpadu dla destruktu asfaltowego oraz zostały przedstawione planowane programy rozbudowy i modernizacji sieci dróg, a także poruszono kwestie bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym niechronionych jego uczestników.
Podsumowanie zagadnień wygłoszonych w trakcie referatów oraz efektów dyskusji na konferencji „NOVDROG”.
W trakcie Konferencji poruszono wiele zagadnień zarówno naukowo-badawczych jak i praktycznych, a efekty wynikające z tych obrad można przedstawić w następujących grupach tematycznych:
-
Świadoma konieczność wprowadzania zmian nadążających za sytuacją rynkową branży w szczególności waloryzacji w umowach na roboty, usługi w tym projektowania dróg i nadzór inwestorski.
-
Środowiska branży drogowej dostrzegają problemy z jednoznaczną kwalifikacją destruktu pozwalającą na ponowne zastosowanie w tzw. procesie recyklingu. Konieczność dalszego procedowania dalszych zmian przepisów w tym zakresie.
-
Rozwój i promowanie nowych technologii w zakresie produkcji i wdrażania (stosowania) innowacyjnych materiałów ze szczególnym zwróceniem uwagi na ochronę środowiska i oszczędności energii.
-
Technologia cyfrowa i wprowadzanie szeroko-pojętej infrastruktury elektronicznej umożliwiającej wykorzystanie w procesie inwestycyjnym zasobów wiedzy i zbioru danych. Zauważalne jest podniesienie świadomości środowiska inżynierów w zakresie stosowania cyfryzacji w procesie budowlanym.
-
Kontynuacja wspólnych działań administracji drogowej, władz samorządowych, KWP w zakresie poprawy bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Dotychczasowe działania zostały potwierdzone w rzeczywistych badaniach.
-
Dyskusja na temat wytycznych powinna być długoterminowa a aktualizacja winna być ciągła. Świat się zmienia w zakresie technologii, materiałów zatem filozofia wypracowania wzorców i standardów jest taka aby zadbać o to by zgłaszać uwagi wynikające z praktyki.
Dyskusje prowadzono także w kuluarach, na podstawie których można stwierdzić, iż problematyka poruszanych zagadnień była bardzo szeroka i w pełni wpisywała się tematykę konferencji, związaną z nowoczesnymi technologiami i systemami zarządzania w transporcie drogowym.
Konferencja zgromadziła 5 Partnerów.
Partnerami Oficjalnymi Konferencji były firmy Epufloor Sp. z o.o., Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy, Tensar Polska Sp. z o. o.,
Pozostali Partnerzy konferencji to Eurobent Sp. z o.o, Stowarzyszenie Producentów Cementu.
Firmy zaprezentowały swoje osiągnięcia i produkty w formie prelekcji oraz stoisk wystawowych.
Podczas konferencji Organizatorzy ogłosili konkurs na najciekawsze wystąpienie spośród wszystkich uczestników konferencji. Na zakończenie konferencji Kapituła konkursu ogłosiła zwycięzcę, a została nim dr Edyta Majer z Państwowego Instytutu Geologicznego – Państwowego Instytutu Badawczego za prezentację „Baza Danych Geologiczno-Inżynierskich (BDGI) – cyfrowe dane wspomagające planowanie infrastruktury drogowej” otrzymując nagrodę, roczną prenumeratę czasopisma Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne.
Opracowali:
Janina Mrowińska – Sekretarz Komitetu Organizacyjnego
Część merytoryczna – Beata Toporska – Przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji, Halina Rogowska – Członek Komitetu Organizacyjnego
Zdjęcia: Halina Rogowska, Janusz Różycki
Przeczytaj relację z poprzedniej edycji wydarzenia –TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...