Kongres Zarządzania Infrastrukturą Drogową
4-5 grudnia 2019 r. w Warszawie odbył się Kongres Zarządzania Infrastrukturą Drogową zorganizowany przez Polski Kongres Drogowy oraz INFRAMA.
Kongres Zarządzania Infrastrukturą Drogową został objęty honorowym patronatem Międzynarodowego Stowarzyszenia Drogowego PIARC (World Road Association). Dodatkowo patronat nad Kongresem objęli Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz Dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
Otwarcia Kongresu dokonali Zbigniew Kotlarek (prezes Polskiego Kongresu Drogowego) oraz dr Sławomir Heller (inicjatywa edukacyjna INFRAMA − Infrastructure Asset Management Academy). Podczas trzech sesji zarządcy dróg zostali skonfrontowani m.in. z wyzwaniami takimi jak rosnące ograniczenia nakładów finansowych na drogi czy też postępująca złożoność procesów zarządzania.
Zorganizowany Kongres miał na celu utworzenie platformy wymiany doświadczeń. Dzięki niemu zarządcy mogli dowiedzieć się o nowoczesnych i sprawdzonych rozwiązaniach wdrażanych w różnych jednostkach związanych z branżą drogową. Podczas wydarzeń obu dni uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się w jaki sposób zaprezentowane rozwiązania mogą być wykorzystywane w codziennej pracy.
Dzień I – wykłady
Rola PIARC została omówiona podczas pierwszej sesji. Wskazano na jej istotny element w edukacji i propagowaniu nowoczesnego zarządzania infrastrukturą drogową. Poruszono również temat związany z ryzykiem oraz rezyliencją. Następnie przedstawiono wytyczne dotyczące utrzymania nawierzchni drogowych, poboczy i odwodnień na drogach samorządowych.
Druga sesja została poświęcona elektomobilności. Poruszono w niej tematy związane z wyzwaniami w zarządzaniu i utrzymaniu infrastruktury drogowej w dobie rewolucji technologicznej. Zaprezentowano również nowe inwestycje w zrównoważonym rozwoju sieci drogowych. Przedstawiono także Punkt Informacyjny ds. Telekomunikacji powiązany, czyli powiązanie branży drogowej z telekomunikacyjną, energetyczną i kolejową.
Podczas sesji trzeciej zaprezentowano: wartość informacji w zarządzaniu infrastrukturą drogową, rolę nowoczesnej diagnostyki w zarządzaniu infrastrukturą drogową oraz planowanie cyklu życia w Road Asset Management. Na koniec zobrazowany został poziom usług (level of service) jako element zarządzania ryzykiem w kontraktach na utrzymanie dróg.
Dzień drugi – warsztaty
Drugiego dnia kongresu uczestnicy mieli możliwość wziąć udziału w czterech różnych warsztatach poświęconych. Zostały one poświęcone:
- diagnostyce nawierzchni i wykorzystaniu jej wyników w zarządzaniu,
- bezpieczeństwie ruchu drogowego,
- planowaniu remontów
- oraz ryzyku w zarządzaniu infrastrukturą drogową.
Debaty, które odbywały się po każdej sesji prowadzone były przez przedstawicieli INFRAMA. Podczas nich uczestnicy Kongresu wypowiadali się na tematy związane z zarządzaniem infrastrukturą drogową. W kongresie wzięło udział ponad 100 uczestników, pośród których znaleźli się: kadra techniczna, menażerska administracji centralnej i władz samorządowych, zarządcy dróg oraz przedstawiciele instytucji zajmujących się szeroko rozumianym zarządzaniem infrastrukturą drogową.
Źródło i fot.: redakcja
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...