Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie
20 października 2019 roku rozpoczęły się prace nad budową połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie. Zakończenie realizacji przewiduje się na wrzesień 2023 roku. Zamawiającym inwestycje jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, a wykonawcą firma Metrostav Polska S.A. Projekt współfinansuje Unia Europejska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020
Do podjęcia decyzji o pracach nad wspomnianą inwestycją,
zamawiających zmusił zły stan mostu nad rzeką Dunajec w Ostrowie,
który stanowił bardzo ważne połączenie autostrady A4 z tarnowskimi
Mościcami. W 2019 roku doszło do zamknięcia mostu i tym samym
wyłączenia go z użytku, co oznaczało utrudnienia dla kierowców,
mieszkańców, przewoźników autobusowych, służb ratunkowych oraz dla
zlokalizowanych na terenie Tarnowa Zakładów Azotowych. Samochody
próbujące dojechać z węzła Wierzchosławice (autostrada A4) do
tarnowskich zakładów azotowych muszą pokonać dodatkowy dystans
ponad 20 kilometrów, co generuje ogromne straty.
Zakres rzeczowy inwestycji
Projekt polega na utworzeniu połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie jako drogi klasy G, jednojezdniowej o 2 i 3 pasach ruchu, odcinkowo z pasami do lewoskrętu, o długości ok. 2,6 km. Planowana łącznica zlokalizowana jest na terenie województwa małopolskiego, powiatu tarnowskiego, gminy Wierzchosławice i miasta Tarnów. Początek łącznicy stanowić będzie włączenie do istniejącego wlotu skrzyżowania typu rondo (skrzyżowania ul. Witosa z ul. Chemiczną w Tarnowie) w km ok. 2+207. Koniec łącznicy – skrzyżowanie typu rondo węzła autostrady A4 z drogą gminną nr K202517 – km łącznicy ok. 4+826 wraz z dowiązaniem drogi dojazdowej do łącznicy autostrady A4.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Przedstawiciel ZDW w Krakowie
Zadanie pn.: ,,Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze SAG w Tarnowie” realizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie jest obecnie największą inwestycją drogowo-mostową realizowaną przez Województwo Małopolskie.
Inwestycja obejmuje budowę łącznicy o dł. 2,6 km (w tym ok. 500 m na terenie m. Tarnów) wraz z jednopasmowym rondem o średnicy 45 m oraz nowym obiektem mostowym na rzece Dunajec o dł. 815,6 m.Droga wojewódzka nr 973 (ul. Witosa) posiadać będzie przekrój 1x3, ścieżkę rowerową i chodnik po stronie południowej oraz ciąg pieszo-rowerowy po stronie północnej. Przyjęta lokalizacja nowego obiektu mostowego skutkuje zbliżeniem się do ujęć wody w Kępie Bogumiłowickiej i koniecznością spełnienia dodatkowych warunków w zakresie wykonania zabezpieczeń związanych z ochroną ujmowanych wód w rejonie ujęć w Kępie Bogumiłowickiej i Zbylitowskiej Górze.
Z projektowanym obiektem mostowym zaprojektowano drogę klasy G posiadającą przekrój 1x2. Wzdłuż drogi poprowadzony zostanie ciąg pieszo–rowerowy oraz wybudowane oświetlenie uliczne na całym zakresie zadania. Po przekroczeniu koryta rzeki Dunajec łącznik przebiega nad bocznicą kolejową zakładów Strunbet, a następnie poprzez pola włącza się do istniejącego ronda przy węźle autostradowym A4 Tarnów Zachód (Wierzchosławice).
Szczególną uwagę należy poświecić wspomnianemu obiektowi mostowemu, który przebiega zarówno w łuku pionowym, jak również poziomym.
Obiekt został zaprojektowany jako układ trzech belek ciągłych (M1, M2 oraz M3) z betonu sprężonego.
Obiekt M-1 składa się z przęseł od 1-7. Został zaprojektowany w stałym przekroju skrzynkowym o wysokości 2,5 m. Skrzynka składa się z pochylonych środników połączonych monolitycznie z płytą dolną oraz płytą górną. Ze skrzynki wyprowadzono wsporniki o zmiennej grubości. Przekrój zaprojektowano jako sprężony z wykorzystaniem kabli zewnętrznych
i wewnętrznych.Obiekt M-2 składa się z przęseł 8-10. Został zaprojektowanym w przekroju skrzynkowym
o zmiennej wysokości dochodzącej do 8,5 m. Skrzynka składa się z pochylonych środników połączonych monolitycznie z płytą dolną oraz płytą górną. Ze skrzynki wyprowadzono wsporniki o zmiennej grubości. Przekrój zaprojektowano jako sprężony z wykorzystaniem kabli i wewnętrznych. Na szczególną uwagę zasługuje przęsło nurtowe, którego długość
w mierzona w osiach podpór wynosi 185 m, co czyni je jednym z najdłuższych w Polsce wykonanym w technologii nawisowej.Obiekt M-3 składa się z przęseł od 11-12. Został zaprojektowany w stałym przekroju
o wysokości 2,5 m. Przekrój składa się z dwóch dźwigarów belowych. Belki w rozstawie osiowym 6, 4 m połączone są monolitycznie z płytą górną. Ze skrzynki wyprowadzono wsporniki o zmiennej grubości. Przekrój zaprojektowano jako sprężony z wykorzystaniem kabli wewnętrznych.Niniejsze zadanie ma ogromne znaczenie zarówno dla powiatu tarnowskiego jak również całego Województwa Małopolskiego.
W stanie istniejącym brak jest ogólnodostępnego połączenia węzła autostradowego
w Wierzchosławicach z DW973 ze względu na zamknięcie mostu w Ostrowie. Pojazdy poruszające się na relacji A4 – Tarnów Zachód zmuszone są do przejazdu wydłużoną trasą. Samochody próbujące dojechać z węzła Wierzchosławice (autostrada A4) do tarnowskich zakładów azotowych muszą pokonać dodatkowy dystans ponad 20 kilometrów co generuje ogromne straty kosztów czasu i paliwa.
Funkcjonujące obecnie rozwiązania komunikacyjne nie zapewniają komfortu podróżowania, utrudniają pracę kierowcom, stwarzają niebezpieczeństwo wobec zmotoryzowanych
i pieszych a przede wszystkim ograniczają dostęp do stref aktywności gospodarczej.
Realizacja Projektu wpłynie m.in. na:
- poprawę dostępności do autostrady A4 (sieć TEN-T),
- poprawę dostępności do regionalnego ośrodka wzrostu jakim jest Tarnów,
- ułatwiony dojazd do stref aktywności gospodarczej w Tarnowie,
- poprawę bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa pieszych.
Realizacja inwestycji poprawi jakość i dostępność do dróg w województwie oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników trasy. Przedsięwzięcie pozwoli na zlikwidowanie powstających zatorów oraz upłynnienie ruchu tranzytowego. Wpłynie to na zwiększenie konkurencyjności oraz zapewnienie spójności społecznej, gospodarczej
i przestrzennej co przyczyni się do podniesienia atrakcyjności województwa małopolskiego.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...