A1: odcinek A od węzła Tuszyn do węzła Bełchatów
Projekt budowy autostrady A1 na odcinku: koniec obwodnicy Częstochowy Tuszyn o dł. 80,72 km stanowi fragment drogi nr E75 i jest zlokalizowany w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk–Adriatyk. Administracyjnie inwestycja położona jest na terenie dwóch województw: łódzkiego (63,81 km) i śląskiego (16,91 km). Autostrada położona na terenie województwa łódzkiego została podzielona na odcinki A, B, C, D i E. Przedmiotem opisu jest odcinek A: węzeł Tuszyn (bez węzła) węzeł Bełchatów (z węzłem).
Teren inwestycji jest urozmaicony morfologicznie. Wzdłuż trasy drogi występują wzniesienia zwłaszcza na początkowym odcinku w rejonie Tuszyna, które poprzerywane są dolinami małych rzek i rowów melioracyjnych. Teren, na którym zaprojektowano przebieg autostrady A1 jest głównie użytkowany rolniczo, lokalnie są to nieużytki. W rejonach przecięć z istniejącymi drogami projektowana trasa autostrady A1 przebiega przez istniejącą zabudowę jednorodzinną niewielkich miejscowości. Odcinek A: węzeł Tuszyn (bez węzła)– węzeł Bełchatów (z węzłem) od km 335+937,65 do km 351+800,00 został powierzony konsorcjum firm Budimex i STRABAG. Nadzór inwestycyjny nad budową sprawuje firma Biuro Usług Inwestycyjnych Ciechański & Haładaj. Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział w Łodzi. Wartość podpisanej umowy wynosi 478,8 mln zł. Inwestycja powstaje w systemie „zaprojektuj i buduj”. Budowa autostrady jest inwestycją o znaczeniu krajowym, a także międzynarodowym. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Grzegorz Zbierański, Dyrektor Kontraktu, Budimex SA
Ze względu na otoczenie budowy tego odcinka, byliśmy zmuszeni prowadzić ruch technologiczny wyłącznie w obszarze terenu budowy, bez możliwości wykonania zjazdu z czynnego pasa ruchu. By prowadzić prace w sposób bezpieczny w pierwszym etapie budowy wybudowaliśmy po obu stronach budowanej A1 w sumie ok. 30 km dróg technologicznych.
Kolejnym wyzwaniem był fakt, że na naszym odcinku były do przebudowy dwa duże węzły drogowe – węzeł Piotrków Trybunalski Zachód–A1/S8 oraz węzeł Piotrków Trybunalski Południe–A1/DK74. Musieliśmy wdrażać wiele etapów czasowej organizacji ruchu. Do tej pory wprowadziliśmy 70 takich tymczasowych organizacji ruchu. Warto również wspomnieć o konieczności wyburzenia 14 obiektów typu WA i WD przy czynnym ruchu autostradowym. Przeprowadziliśmy analizę zagrożeń i uzyskaliśmy zgodę od Zamawiającego na dwa weekendowe zamknięcia odcinka A1. Było to konieczne, aby prace zostały wykonane na najwyższym poziomie bezpieczeństwa i przy najlepszej efektywności. Największym wyróżnikiem tej budowy drogowej jest fakt pracy podczas otwartego ruchu autostradowego. To spore wyzwanie logistyczne. Należało skoordynować prace na budowie tak, by zachować najwyższe standardy bezpieczeństwa. Wprowadzono szereg dodatkowych szkoleń dla pracowników, którzy wykonywali prace przy czynnym ruchu publicznym. Zorganizowano specjalistyczny Patrol, który funkcjonuje 24h/dobę. Jest on w stałym kontakcie ze służbami ratowniczymi oraz służbami utrzymaniowymi GDDKiA. Inspekcja Transportu Drogowego na wniosek nasz i GDDKiA wprowadziła odcinkowy pomiar prędkości. Była to nowa sytuacja, aby pomiar prędkości obowiązywał na budowie, natomiast po próbnych pomiarach okazało się, że 99% kierowców przekraczało prędkość – to była jedyna możliwa decyzja. Wprowadzone rozwiązanie uspokoiło i upłynniło jazdę, ale przede wszystkim poprawiło bezpieczeństwo uczestników ruchu i pracowników budowy. Liczba kierowców przekraczających dopuszczalne prędkości spadła o ponad 70%. W trakcie trwania kontraktu wykonaliśmy szereg analiz i badań, które pozwoliły podjąć Inwestorowi decyzję o dobudowie trzeciego pasa ruchu na naszym odcinku oraz o zmianie zakresu robót z remontów wiaduktów na wyburzenie i wzniesienie zupełnie nowych obiektów. Praca z Budimeksem to praca ze specjalistami, którzy na bieżąco analizują działania na kontrakcie i proponują rozwiązania najlepsze dla efektywnej realizacji inwestycji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II
Artykułu poświęcony jest dygresji na temat identyfikacji i zapobiegania nietypowym przypadkom, w których powłoka ochronna przyczynia się do powstawania lub intensyfikacji korozji betonu, który miała chronić. Przedstawiono cztery przykłady mostów i wiaduktów z regionu Lubelszczyzny. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część, opublikowana w wydaniu 4/2024 „Mostów”, zawierała zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także bad...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...