Wymagania wobec mrozoodporności i wodoszczelności betonu
Wprowadzanie do praktyki budowlanej norm europejskich (EN) spowodowało zmniejszenie zrozumienia wodoszczelności betonu. Zarówno z punktu widzenia badania tej właściwości betonu jako materiału konstrukcyjnego. Jak i z punktu widzenia wymogów stawianych szczelności konstrukcji betonowych. Sama nazwa „wodoszczelność betonu” w zasadzie przestaje być obecna w określeniach normowych. Ostatni raz pojawiła się w normie PN-EN 206-1:2003, natomiast w znowelizowanej jej wersji PN-EN 206:2014-04 [1] zastąpiono ją nazwą „odporność na penetrację wody”. Wynika to z wprowadzenia w 2011 roku normy narzędziowej PN-EN 12390-8:2011 [7]. Określa badania właściwości betonu nazwanej „głębokością penetracji wody pod ciśnieniem”. Nawet poprzednia polska norma dotycząca betonu PN-B-06250:1988 [4] definiowała „stopnie wodoszczelności betonu”, ale badanie nazwane jest w niej „badaniem przepuszczalności wody przez beton”. Dopiero cofnięcie się do stosowanych wcześniej w Polsce norm branżowych, a dokładnie do normy BN-62/6738-07 [10] dotyczącej betonu hydrotechnicznego, pozwala zetknkąć się z definicją tej właściwości.
Cofnięcie się do starych norm krajowych
Cofnięcie się do tych starych norm krajowych jest też o tyle ważne, że zarówno z Normy Branżowej [5], jak i z Normy Polskiej [4] wynika cel stosowania betonu wodoszczelnego – tzn. do wykonywania elementów konstrukcji narażonych na parcie wody. Określają one także klasyfikację betonu poprzez zdefiniowanie „stopni wodoszczelności betonu”. Określanych badaniem według metod opisanych w tych normach oraz sposób doboru odpowiedniego stopnia wodoszczelności betonu. Warunki oddziaływania wody na konstrukcję są z kolei określone w tych normach „wskaźnikiem ciśnienia”. Taki wskaźnik wyraża stosunek wysokości słupa wody do grubości przegrody. Projektanci zajmujący się problematyką budowli hy...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Realizacja ambitnej polityki energetycznej w kraju ma szeroki związek z unijną polityką energetyczną. Głównymi celami tej polityki są: zahamowanie zmian klimatycznych, promowanie czystej energii, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju i UE, dywersyfikacja źródeł energii oraz konkurencyjność dostaw. Dodatkowym czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy realizacji energooszczędnych przenośników taśmowych, jest ciągły wzrost kosztu energii. Tendencje wzrostu tych kosztów w UE w latach...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
Wyniki badań mieszanki SMA z dodatkiem granulatu asfaltowego Do wykonania warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3 na omawianym odcinku wybrano mieszankę SMA 11, w której użyto asfaltu modyfikowanego polimerem 45/80-55 z rafinerii w Gdańsku. Kruszywo grube w postaci grysów szarogłazowych o uziarnieniu 2/5, 5/8 i 8/11 pochodziło z zakładu produkcyjnego Bernbruch w Niemczech. Natomiast kruszywo drobne stanowiła mieszanina piasku łamanego szarogłazowego i granitowego z kopalni Siedlim...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...