Reklama

Wymagania wobec mrozoodporności i wodoszczelności betonu

W artykule opisano kwestie związane z mrozoodpornością i wodoszczelnością betonu. Przedstawiono Ogólne Specyfikacje Techniczne oraz wymagania, jakie powinien spełniać trwały beton drogowy.

Trwały beton drogowy powinien być mrozoodporny. Co to w praktyce oznacza? Jakie są znormalizowane wymagania wobec betonu mrozoodpornego i wodoszczelnego w przypadku zastosowania go w infrastrukturze komunikacyjnej?

Mrozoodporność i nasiąkliwość

Norma PN-EN 206 [1] w klasie środowiska betonu XF wymaga, by beton charakteryzował się wytrzymałością minimum C25/30 w przypadku XF2 (tab. 1). Oprócz tego beton powinien zawierać mrozoodporne kruszywo kategorii F wg PN-EN 12620, kruszywo o współczynniku ścieralności micro-Devala odpowiadającej kategorii (MDE) wg PN-EN 12620 [2].

Norma PN-88/B-06250 Beton zwykły [2] zaleca, by nasiąkliwość betonu nie była większa niż 5% w przypadku betonów narażonych bezpośrednio na działanie czynników atmosferycznych i 9% w przypadku betonów osłoniętych przed bezpośrednim działaniem czynników atmosferycznych. W PN-EN 206-1 Beton. Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność trudno znaleźć określenie „nasiąkliwość betonu”. W praktyce w specyfikacjach dla obiektów żelbetowych, drogowo-mostowych i kolejowych stawiane są wymagania: klasa betonu np. C 30/37, wodoszczelność W8, mrozoodporność F 150 i nasiąkliwość do ≤ 5,0% lub nawet ≤ 4,0% (najczęściej w przypadku obiektów kolejowych). Wyniki zestawione w tab. 6 dowodzą, że betony spełniają wymagania nasiąkliwości. Charakteryzują się bardzo niską nasiąkliwością. Spełniają wszelkie wytyczne w obszarze zastosowania jako elementów infrastruktury drogowej i innej.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.