Reklama

Wymagania dla betonu nawierzchniowego na przykładzie realizacji kontraktu S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko

Prace budowlane na ponad 200 kilometrowym odcinku Via Baltica od Ostrowa Mazowieckiego do Budziska wkraczają w decydująca fazę. Na kilku z trzynastu odcinków trasy rozpoczęto już układanie nawierzchni betonowej w technologii dwuwarstwowej z odkrytym kruszywem. Technologia ta od lat z powodzeniem stosowana jest przy realizacjach dróg betonowych w Polsce. W tym jednak przypadku zmianie w stosunku do wcześniej realizowanych projektów uległy wymagania dotyczące składu mieszanek betonowych. 

Tak jak ma to miejsce na wszystkich projektach realizowanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, i w tym przypadku wymagania dotyczące składu, jak i parametrów mieszanki betonowej umieszczono w Szczegółowych Warunkach Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Najważniejszą kwestią, istotną z punktu widzenia producenta mieszanek betonowych, jest pojawiające się pierwszy raz wymaganie stopnia zmielenia czy też powierzchni właściwej cementu, która w przypadku tych kontraktów wynosi ≤ 3500 cm2/g dla cementu portlandzkiego CEM I.

Przed przystąpieniem do prac nad projektem S61 nie było dostępnych na rynku cementów spełniających wymagania zawarte w SST, w związku z czym producenci cementu musieli stawić czoła nowemu wymaganiu i poszerzyć swoje portfolio produktowe o CEM I 42,5 R, posiadający wymaganą powierzchnię właściwową. Zmusiło to tym samym producentów mieszanek betonowych do nowego podejścia względem wcześniej dostępnych cementów i dostosowania składów receptur do wymaganych właściwości st...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.