Wymagania dla betonu nawierzchniowego na przykładzie realizacji kontraktu S61 Ostrów Mazowiecka – Budzisko

Prace budowlane na ponad 200 kilometrowym odcinku Via Baltica od Ostrowa Mazowieckiego do Budziska wkraczają w decydująca fazę. Na kilku z trzynastu odcinków trasy rozpoczęto już układanie nawierzchni betonowej w technologii dwuwarstwowej z odkrytym kruszywem. Technologia ta od lat z powodzeniem stosowana jest przy realizacjach dróg betonowych w Polsce. W tym jednak przypadku zmianie w stosunku do wcześniej realizowanych projektów uległy wymagania dotyczące składu mieszanek betonowych. 

Tak jak ma to miejsce na wszystkich projektach realizowanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, i w tym przypadku wymagania dotyczące składu, jak i parametrów mieszanki betonowej umieszczono w Szczegółowych Warunkach Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Najważniejszą kwestią, istotną z punktu widzenia producenta mieszanek betonowych, jest pojawiające się pierwszy raz wymaganie stopnia zmielenia czy też powierzchni właściwej cementu, która w przypadku tych kontraktów wynosi ≤ 3500 cm2/g dla cementu portlandzkiego CEM I.

Przed przystąpieniem do prac nad projektem S61 nie było dostępnych na rynku cementów spełniających wymagania zawarte w SST, w związku z czym producenci cementu musieli stawić czoła nowemu wymaganiu i poszerzyć swoje portfolio produktowe o CEM I 42,5 R, posiadający wymaganą powierzchnię właściwową. Zmusiło to tym samym producentów mieszanek betonowych do nowego podejścia względem wcześniej dostępnych cementów i dostosowania składów receptur do wymaganych właściwości st...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.