Wpływ lokalizacji geosyntetyku na skuteczność wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowej

Dokonując analizy otrzymanych wyników, można zauważyć, iż przekroczenie stanu równowagi granicznej w przypadku braku wzmocnienia geosyntetycznego warstw niezwiązanych modelowanej nawierzchni następuje już dla wartości poziomych odkształceń rozluźniających εr = 2,0-3,0 mm/m (rys. 3-5). Zastosowanie wzmocnienia w postaci geosiatki, spowodowało przesunięcie krytycznej wartości poziomych odkształceń rozluźniających, przy których nastąpi przekroczenie stanu równowagi granicznej, do wartości εr ≥ 5,0 mm/m dla stref modelu usytuowanych powyżej warstwy geosyntetyku (rys. 3). Zbrojenie ograniczyło redukcję naprężeń poziomych, która jest konsekwencją mobilizacji poziomych odkształceń rozluźniających εr górniczego podłoża gruntowego.

Ograniczenie stopnia redukcji naprężeń poziomych

Rezultatem ograniczenia stopnia redukcji naprężeń poziomych w warstwach nad geosyntetykiem jest znacznie mniejszy spadek wartości współczynnika rozporu bocznego gruntu Kε. Jego wartość decyduje o osiągnięciu przez ośrodek (warstwy nawierzchni – podłoże gruntowe) stanu równowagi granicznej. Jest to zauważalne zwłaszcza na poziomie górnej pary czujników nr 1H/V, gdzie praktycznie nie zaobserwowano przekroczenia stanu granicznego w przypadku geosiatki (rys. 2). Wartości współczynnika rozporu bocznego Kε w zależności od wartości poziomych odkształceń rozluźniających εr (para czujników 1H/V). Bezpośrednio nad geosiatką (poziom czujników nr 2H/V – rys. 3) przekroczenie wartości krytycznej współczynnika rozporu bocznego Kmin następuje przy εr ≈ 5,0 mm/m.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.