Wpływ lokalizacji geosyntetyku na skuteczność wzmocnienia konstrukcji nawierzchni drogowej

Analiza wpływu lokalizacji geosyntetyku na skuteczność wzmocnienia konstrukcji nawierzchni zlokalizowanej na obszarze występowania oddziaływań górniczych. Badania laboratoryjne przeprowadzono w aparacie wielkowymiarowym Rosikonia, umożliwiającym symulację odkształceń εr. Zakres badań obejmował lokalną rejestrację naprężeń pionowych i poziomych oraz określenie na ich podstawie wartości współczynnika rozporu bocznego Kε.

Badania przeprowadzono dla przypadku podłoża bez wzmocnienia oraz wzmocnionego porównawczo. Przekroczenie stanu równowagi granicznej w przypadku braku wzmocnienia geosyntetycznego warstw niezwiązanych modelowanej nawierzchni następuje już dla wartości poziomych odkształceń rozluźniających εr = 2,0-3,0 mm/m. Zastosowanie wzmocnienia w postaci geosiatki spowodowało przesunięcie krytycznej wartości poziomych odkształceń rozluźniających do wartości εr ≥ 5,0 mm/m.

W budownictwie drogowym geosyntetyki są stosowane do separacji oraz wzmacniania warstw nośnych konstrukcji nawierzchni [1-8].

Zdolność geosyntetyków do oddzielenia warstw podbudowy oraz podbudowy od podłoża gruntowego jest jednym z głównych czynników decydujących o wzroście trwałości nawierzchni. W przypadku podbudów z materiałów niezwiązanych, wykonywanych warstwami jedna na drugiej, naprężenia dynamiczne wywołane ruchem pojazdów powodują wzajemne przemieszczanie poszczególnych warstw. Rezultatem tego procesu w miarę upływu czasu jest lokalna utrata nośności nawierzchni. Geosyntetyki zastosowane jako warstwa rozdzielająca opóźniają te zjawiska bądź im zapobiegają. Tym samym wydłużając okres eksploatacji drogi bez stosowania zabiegów remontowych lub przebudów. Skuteczność stosowanego wzmocnienia podbudów niezwiązanych jest zależna od współpracy geosyntetyku z wa...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.