Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Niestety, często niewykonywanie lub odwlekanie w czasie prac zabezpieczających konstrukcję i innych czynności utrzymaniowych, w tym m.in. zabiegów antykorozyjnych bądź też prac rewitalizacyjnych, prowadzi do dalszej, często wzmożonej degradacji elementów, co w konsekwencji staje się przyczyną zaawansowanej destrukcji całej konstrukcji i tym samym konieczności jej rozbiórki i budowy nowego obiektu.
Utrzymanie obiektów mostowych jako wyznacznik ich trwałości i funkcjonalności
Nowy, spektakularny most cieszy nas wszystkich jako użytkowników. Należy mieć jednak na uwadze, że oprócz podstawowych parametrów technicznych oraz użytkowych, jakie musi on spełniać, ważna jest jego trwałość. Zależy ona od wielu cech, których zależność przedstawiona jest na rys. 1.
Z powyższego schematu można zaobserwować, że zaburzenie na każdym etapie jednej z tych cech powoduje niechybne obniżenie trwałości, co przekłada się nie tylko na ograniczenie możliwości użytkowych obiektu, ale także na aspekt ekonomiczny i ekologiczny. Konstrukcja mostu o zmniejszonej trwałości, wskutek na przykład niewłaściwej jakości jej wykonania bądź też zastosowania materiałów złej jakości, jest kosztowna w utrzymaniu, a w skrajnych przypadkach jej wzmocnienie lub przebudowa będzie generowała znaczne nakłady finansowe. Ponadto konieczność wykonywania z większą częstotliwością zabiegów utrzymaniowych, a w konsekwencji rozbiórka nietrwale skonstruowanego i niewłaściwie utrzymywanego obiektu, wiąże się z oczywistymi stratami dla środowiska naturalnego. Trwałość konstrukcji obiektów mostowych jest ściśle zatem powiązana z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Postęp techniczny w budownictwie, jaki dokonuje się na przestrzeni ostatnich lat, dotyczy nie tylko powstawania nowych materiałów i technologii, ale też przede wszystkim rozwoju narzędzi cyfrowych w projektowaniu, wykonawstwie, utrzymaniu i zarządzaniu obiektami budowlanymi, w tym obiektami mostowymi. Jednocześnie obserwuje się systematyczne nasilanie negatywnych oddziaływań na mosty, takich jak: wzrost obciążeń, zwiększenie intensywności przejazdów ponadnormatywnych oraz zwiększenie zanieczyszczenia środowiska przejawiające się wzrostem jego agresywności w stosunku do konstrukcji mostowych. Na to nakłada się także naturalny proces starzenia się obiektów mostowych. Ochrona infrastruktury mostowej o ogromnej wartości ekonomicznej stanowi naczelne zadanie administracji drogowej i kolejowej [3, 4]. W obliczu ograniczonych funduszy na ten cel, pochodzących w znacznej mierze z budżetu państwa, ogromnej wagi nabiera właściwe wykorzystywanie środków, aby w jak największym możliwym stopniu powstrzymać degradację obiektów mostowych oraz zwiększyć ich trwałość. To wiąże się w sposób bezpośredni z odpowiednim zarządzaniem.
Brak sprawnego i jednolitego w skali kraju systemu przetwarzania danych o drogowych obiektach mostowych wymusił powstanie dwóch systemów – Systemu Gospodarki Mostowej (SGM) oraz Systemu Zarządzania Mostami Kolejowymi (SMOK), jako praktycznych narzędzi wspomagających decyzje dotyczące rozdziału środków finansowych na utrzymanie, remonty i odnowy istniejących drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych na podstawie danych ewidencyjnych o konstrukcjach i ich stanie technicznym.
Obserwując jednak dynamiczny rozwój innowacyjnych rozwiązań cyfrowych w różnych branżach gospodarki [5], w tym również w budownictwie infrastrukturalnym (w zakresie procesów projektowania, realizacji, zarządzania i inspekcji obiektów), można z pewnością stwierdzić, że kolejnym etapem rozwoju zarządzania infrastrukturą komunikacyjną (drogową, kolejową i lotniczą) będzie stopniowe wprowadzanie do powszechnego stosowania technologii BIM (ang. Building Information Modeling) wraz z rozwojem sposobów gromadzenia i przetwarzania różnych baz danych do tego celu niezbędnych. Na rys. 2 pokazano ogólny schemat obiegu informacji o obiekcie w tradycyjnym procesie inwestycyjnym oraz schemat przekazywania danych w przypadku realizacji założeń technologii BIM.
Właściwa dbałość o uwzględnienie zagadnień związanych z trwałością przyczynia się do realizacji obiektów pozwalających na ich długą, bezpieczną eksploatację (bez częstych remontów) z korzyścią dla użytkowników, ale też przy niskich kosztach utrzymania. Ponadto właściwa analiza czynników mających wpływ na trwałość umożliwia chociażby częściową eliminację błędnych rozwiązań materiałowych lub konstrukcyjnych [6, 7]. Pozytywne przykłady elementów zapewniających trwałość zarówno pod względem konstrukcyjnym, jak i materiałowym przedstawiono na fot. 6 i 7.
Właściwe docenienie problematyki trwałości mostów jest niezwykle istotne pod względem technicznym [8], ale, co również ważne, pod względem właściwości użytkowych, bezpieczeństwa, estetyki i zasad ekonomiki i w pełni wpisuje się w obecne tendencje na temat ochrony środowiska naturalnego i niskoemisyjności w budownictwie.
Ponadto właściwa analiza czynników mających wpływ na trwałość umożliwia chociażby częściową eliminację błędnych rozwiązań materiałowych lub konstrukcyjnych już na etapie projektowania obiektu mostowego [9].
Piśmiennictwo
- Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. 2020, poz. 1333, z późn. zm.).
- Biliszczuk J., Mistewicz M.: Wytyczne oceny stanu technicznego drogowych obiektów inżynierskich WR-M-81. Wzorce i standardy rekomendowane przez Ministra właściwego ds. transportu. Warszawa 2021.
- Łęgosz A., Wysokowski A.: System Gospodarki Mostowej jako praktyczne narzędzie wspomagające zarządzanie mostami – stan aktualny. XI Zjazd Drogowców Miejskich, Lublin 1997.
- Szadkowski K.: Wybrane zagadnienia utrzymania kolejowych obiektów inżynieryjnych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. „Technika Transportu Szynowego”, 10/2009, s. 58-66.
- Salamak M.: BIM w cyklu życia mostów. Warszawa 2021.
- Bień J.: Uszkodzenia i diagnostyka obiektów mostowych. Warszawa 2010.
- Flaga K.: Estetyka konstrukcji mostowych. Kraków 2005.
- Radomski W.: Katastrofy mostów, historia i teraźniejszość. Wrocław 2021.
- Wysokowski A.: Trwałość mostów stalowych. Warszawa 2022.
prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski
Uniwersytet Zielonogórski
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...