SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
Mokra metoda polowa rozwiązuje powyższe problemy modyfikacji MMA gumą z przetwarzania opon wycofanych z eksploatacji, ponieważ wiąże się z użyciem mieszanki asfaltowo-gumowej bezpośrednio po jej przygotowaniu, a ze względu na możliwość użycia większej ilości gumy problemy z jej jakością i właściwościami nie są tak zauważalne. Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, że guma nie rozpuszcza się całkowicie, uzyskane w ten sposób lepiszcze asfaltowo-gumowe nie jest jednorodne, lecz składa się z oddzielnych cząstek gumy nabrzmiałych we frakcjach olejowych, które oddziałują ze sobą i cząstkami mineralnymi lepiszcza poprzez częściowo zmodyfikowane błonie asfaltowe.
Zatem perspektywy dalszej poprawy właściwości wytrzymałościowych i odkształcających MMA, a także wskaźników ich efektywności techniczno-ekonomicznej i środowiskowej, mogą być związane z rozwojem kierunku optymalizacji wskaźników tworzenia struktury roztworu asfaltowego na mikro- i mezopoziomie.

Kolejnym sposobem zwiększania wytrzymałości strukturalnej MMA jest ich wzmacnianie, na przykład, za pomocą różnego rodzaju włókien, zarówno na poziomie mikro-, jak i makro-.
W praktyce światowej najczęściej stosowane są następujące włókna wzmacniające dla MMA: mineralne, np. bazaltowe; syntetyczne, m.in. aramidowe, poliestrowe, poliamidowe, poliakrylonitrylowe, nylonowe itp.; poliolefinowe, w tym polipropylenowe; szklane; węglowe.
Przeprowadzono również szereg badań nad wpływem mieszaniny włókien (np. szklanych i polimerowych, mineralnych i syntetycznych, aramidowych i polimerowych/syntetycznych, np. dodatek Forta-FI®, węglowych i polimerowych itp.) na właściwości wytrzymałościowe MMA.
W praktyce światowej szeroko stosowane są również naturalne włókna roślinne (głównie celulozowe) w celu zapewnienia stabilności lepiszcza asfaltowego (zapobiegania jego spływności z cząstek mineralnych) w mieszankach mineralno-asfaltowych o nieciągłym uziarnieniu podczas ich transportu, układaniu i zagęszczaniu. Jednak ze względu na wysoką zdolność absorpcji asfaltu przez włókna celulozowe nie mogą znacząco wpływać na właściwości wytrzymałościowe i odkształcalność MMA przy optymalnej zawartości asfaltu [1, 2].
W ostatnich latach coraz szerzej prowadzone są badania skuteczności stosowania dla celów wzmocnienia mikrostrukturalnego na poziomie mikro- i mezostruktury MMA włókien syntetycznych uzyskanych w wyniku recyklingu mechanicznego kordów tekstylnych z opon wycofanych z eksploatacji (poliestrowych, poliamidowych, aramidowych i wiskozowych) [3-6]. Odnotowuje się wysoką efektywność ekologiczną i ekonomiczną ich użytkowania [7, 8]. Jednak ten rodzaj włókna nie zyskał jeszcze szerokiego zastosowania przemysłowego jako dodatek do mieszanek mineralno-asfaltowych ze względu na złożoność procesu oczyszczania włókien, a także złożoność procesu uzyskiwania z nich dodatku w postaci nadającej się do skutecznego dozowania i homogenizacji przy produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych na wytwórniach mas bitumicznych.

Kwestia produkcji seryjnej wspomnianych dodatków została rozwiązana przez firmę RECYKL O.O. S.A., która z tego typu włókien syntetycznych wytwarza dodatek stabilizujący i wzmacniający SMAPOL®.
Ten rodzaj włókna syntetycznego ma optymalne właściwości absorpcyjne i niski stopień pęcznienia, co pozwala na stosowanie go w MMA o dowolnej strukturze i właściwościach, w tym do zbrojenia mikrostrukturalnego na poziomie ich mikro- i mezostruktury w celu zwiększenia wytrzymałości i odkształcalności. Przy czym, wspólne stosowanie SMAPOL® z modyfikowanymi (wysokomodyfikowanymi) asfaltami i asfaltami modyfikowanymi gumą w celu poprawy wytrzymałości długotrwałej MMA zapewnia znaczny efekt synergiczny.
GŁÓWNE ZALETY STOSOWANIA DODATKU SMAPOL®
- Optymalne właściwości technologiczne: Zapobiega spływności lepiszcza w mieszankach asfaltowych SMA i innych MMA o uziarnieniu nieciągłym.
- Zwiększona odporność strukturalna: Zwiększa odporność na koleinowanie, wodoodporność i mrozoodporność oraz ogranicza prawdopodobieństwo pęknięć niskotemperaturowych i zmęczeniowych MMA wszystkich rodzajów.

- Łatwe dozowanie: Możliwość dozowania z wykorzystaniem aktualnego sprzętu dozującego dowolny stabilizator SMA
- Łatwe przechowywanie: Zwiększona hydrofobowość powierzchni granulek zapewnia zachowanie ich właściwości nawet po wniknięciu wilgoci do opakowania, co umożliwia przechowywanie bez zadaszania
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Realizacja ambitnej polityki energetycznej w kraju ma szeroki związek z unijną polityką energetyczną. Głównymi celami tej polityki są: zahamowanie zmian klimatycznych, promowanie czystej energii, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju i UE, dywersyfikacja źródeł energii oraz konkurencyjność dostaw. Dodatkowym czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy realizacji energooszczędnych przenośników taśmowych, jest ciągły wzrost kosztu energii. Tendencje wzrostu tych kosztów w UE w latach...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
W perspektywie czasu wpływa to na walory krajobrazowe oraz zwiększa ryzyko negatywnego oddziaływania na środowisko. Proponowana metoda polega na wykorzystaniu energii detonacji materiałów wybuchowych stosowanych w górnictwie (ANFO, materiały emulsyjne – MWE lub inne) do utylizacji odpadów metodą wybuchową. Ze względu na powszechność wykorzystania w górnictwie oraz prostotę składu największy potencjał do modyfikacji posiada ANFO (ang. ammonium nitrate fuel oil). Wykonane symulacje termodynamic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...