SMAPOL® otwiera nowe perspektywy poprawy trwałości nawierzchni asfaltowych
Mokra metoda polowa rozwiązuje powyższe problemy modyfikacji MMA gumą z przetwarzania opon wycofanych z eksploatacji, ponieważ wiąże się z użyciem mieszanki asfaltowo-gumowej bezpośrednio po jej przygotowaniu, a ze względu na możliwość użycia większej ilości gumy problemy z jej jakością i właściwościami nie są tak zauważalne. Jednocześnie, biorąc pod uwagę fakt, że guma nie rozpuszcza się całkowicie, uzyskane w ten sposób lepiszcze asfaltowo-gumowe nie jest jednorodne, lecz składa się z oddzielnych cząstek gumy nabrzmiałych we frakcjach olejowych, które oddziałują ze sobą i cząstkami mineralnymi lepiszcza poprzez częściowo zmodyfikowane błonie asfaltowe.
Zatem perspektywy dalszej poprawy właściwości wytrzymałościowych i odkształcających MMA, a także wskaźników ich efektywności techniczno-ekonomicznej i środowiskowej, mogą być związane z rozwojem kierunku optymalizacji wskaźników tworzenia struktury roztworu asfaltowego na mikro- i mezopoziomie.
Kolejnym sposobem zwiększania wytrzymałości strukturalnej MMA jest ich wzmacnianie, na przykład, za pomocą różnego rodzaju włókien, zarówno na poziomie mikro-, jak i makro-.
W praktyce światowej najczęściej stosowane są następujące włókna wzmacniające dla MMA: mineralne, np. bazaltowe; syntetyczne, m.in. aramidowe, poliestrowe, poliamidowe, poliakrylonitrylowe, nylonowe itp.; poliolefinowe, w tym polipropylenowe; szklane; węglowe.
Przeprowadzono również szereg badań nad wpływem mieszaniny włókien (np. szklanych i polimerowych, mineralnych i syntetycznych, aramidowych i polimerowych/syntetycznych, np. dodatek Forta-FI®, węglowych i polimerowych itp.) na właściwości wytrzymałościowe MMA.
W praktyce światowej szeroko stosowane są również naturalne włókna roślinne (głównie celulozowe) w celu zapewnienia stabilności lepiszcza asfaltowego (zapobiegania jego spływności z cząstek mineralnych) w mieszankach mineralno-asfaltowych o nieciągłym uziarnieniu podczas ich transportu, układaniu i zagęszczaniu. Jednak ze względu na wysoką zdolność absorpcji asfaltu przez włókna celulozowe nie mogą znacząco wpływać na właściwości wytrzymałościowe i odkształcalność MMA przy optymalnej zawartości asfaltu [1, 2].
W ostatnich latach coraz szerzej prowadzone są badania skuteczności stosowania dla celów wzmocnienia mikrostrukturalnego na poziomie mikro- i mezostruktury MMA włókien syntetycznych uzyskanych w wyniku recyklingu mechanicznego kordów tekstylnych z opon wycofanych z eksploatacji (poliestrowych, poliamidowych, aramidowych i wiskozowych) [3-6]. Odnotowuje się wysoką efektywność ekologiczną i ekonomiczną ich użytkowania [7, 8]. Jednak ten rodzaj włókna nie zyskał jeszcze szerokiego zastosowania przemysłowego jako dodatek do mieszanek mineralno-asfaltowych ze względu na złożoność procesu oczyszczania włókien, a także złożoność procesu uzyskiwania z nich dodatku w postaci nadającej się do skutecznego dozowania i homogenizacji przy produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych na wytwórniach mas bitumicznych.
Kwestia produkcji seryjnej wspomnianych dodatków została rozwiązana przez firmę RECYKL O.O. S.A., która z tego typu włókien syntetycznych wytwarza dodatek stabilizujący i wzmacniający SMAPOL®.
Ten rodzaj włókna syntetycznego ma optymalne właściwości absorpcyjne i niski stopień pęcznienia, co pozwala na stosowanie go w MMA o dowolnej strukturze i właściwościach, w tym do zbrojenia mikrostrukturalnego na poziomie ich mikro- i mezostruktury w celu zwiększenia wytrzymałości i odkształcalności. Przy czym, wspólne stosowanie SMAPOL® z modyfikowanymi (wysokomodyfikowanymi) asfaltami i asfaltami modyfikowanymi gumą w celu poprawy wytrzymałości długotrwałej MMA zapewnia znaczny efekt synergiczny.
GŁÓWNE ZALETY STOSOWANIA DODATKU SMAPOL®
- Optymalne właściwości technologiczne: Zapobiega spływności lepiszcza w mieszankach asfaltowych SMA i innych MMA o uziarnieniu nieciągłym.
- Zwiększona odporność strukturalna: Zwiększa odporność na koleinowanie, wodoodporność i mrozoodporność oraz ogranicza prawdopodobieństwo pęknięć niskotemperaturowych i zmęczeniowych MMA wszystkich rodzajów.
- Łatwe dozowanie: Możliwość dozowania z wykorzystaniem aktualnego sprzętu dozującego dowolny stabilizator SMA
- Łatwe przechowywanie: Zwiększona hydrofobowość powierzchni granulek zapewnia zachowanie ich właściwości nawet po wniknięciu wilgoci do opakowania, co umożliwia przechowywanie bez zadaszania
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...