S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odc.: od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła)
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku o długości 16,999 km. Stanowi on fragment drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa). Zlokalizowany jest na terenie województw mazowieckiego i podlaskiego, na terenie gmin Czerwin, Śniadowo i Łomża.
Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Ma ona na celu wytworzenie sprawnego połączenia drogowego w I Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, mającym za zadanie połączenie krajów Europy Zachodniej przez Polskę z krajami bałtyckimi. Takie połączenie usprawni wymianę handlową pomiędzy krajami leżącymi na szlaku korytarza, a w sposób pośredni również z innymi krajami członkowskimi, przez terytorium których przebiegają pozostałe korytarze transportowe. Zamawiającym jest Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku, a wykonawcą POLAQUA Spółka z o.o., która podpisała umowę na prace projektowe z firmą IVIA S.A. Inżynierem kontraktu została firma Lafrentz Polska Spółka z o.o. Inwestycja jest współfinasowana przez Unię Europejską. Całkowita wartość projektu to blisko 309 219 335,66 PLN netto.
Opis realizacji
W ramach budowy S61 Śniadowo − Łomża Południe powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym w każdym kierunku. Nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, co wydłuży trwałość obciążonej ciężkim ruchem tranzytowym trasy. Wybudowany zostanie węzeł Śniadowo łączący S61 z drogą wojewódzką nr 677 Ostrów Mazowiecka − Łomża oraz powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) − Chomentowo Wschód (MOP kategorii II) i Chomentowo Zachód (MOP kategorii III).
Cel inwestycji
Realizacja ma na celu odciążenie odcinka istniejącej drogi krajowej nr 61 oraz drogi wojewódzkiej nr 677 poprzez przejęcie ruchu tranzytowego, a tym...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lafrentz Polska, pełniąc funkcję Konsultanta na tym Kontrakcie, prowadzi rzetelny nadzór nad jego realizacją, zarówno w okresie projektowania, jak i w czasie robót budowlanych. Dysponujemy doświadczonym zespołem inżynierów, specjalizujących się we wszystkich branżach: drogowej, mostowej, energetycznej, hydrotechnicznej oraz teletechnicznej. Swoją wiedzą wspieramy Generalnego Wykonawcę, którego zadaniem jest wybudowanie 17 km drogi ekspresowej S61, jednego węzła, dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych, a także 10 wiaduktów, trzech mostów i czterech przejść dla zwierząt. W okresie projektowania do naszych obowiązków należało: weryfikowanie oraz koordynowanie przebiegu prac projektowych, nadzorowanie prac w zakresie ochrony środowiska i badań archeologicznych. Przebadane w ramach Kontraktu stanowiska archeologiczne są datowane od neolitu poprzez okres wpływów rzymskich oraz średniowiecze po czasy nowożytne. Na szczególną uwagę zasługuje stanowisko nr 1 w miejscowości Szabły Młode gmina Śniadowo. Na powyższym obszarze odkryto ciałopalne cmentarzysko kultury przeworskiej sprzed około 2000 lat. Podczas eksploracji grobów archeolodzy odkryli zabytki z tamtej epoki w postaci rytualnie uszkodzonych i spalonych na stosie razem ze zmarłym fragmentów broni, takich jak miecze, umby czy ostrogi. Odnaleziono również ozdoby stroju oraz liczne fragmenty ceramiki.
Od uzyskania decyzji ZRID 12.08.2019 r. rozpoczął się etap realizacji robót, podczas którego prowadzimy nadzór nad pracami drogowymi, mostowymi oraz branżowymi. Jednym z podstawowych zadań Konsultanta jest sprawowanie nadzoru nad jakością wykonanych prac. Odbywa się to z udziałem laboratorium WT LD GDDKiA oddział Białystok, do którego zlecamy wykonanie badań kontrolnych, które mają na celu potwierdzenie uzyskanych wyników przez Wykonawcę. Regularne inspekcje na placu budowy pozwalają nam ocenić postęp robót oraz ich jakość. Poza tym jesteśmy zobowiązani do zatwierdzania materiałów, recept i wszystkich innych Dokumentów Wykonawcy, które są niezbędne do realizacji Kontraktu. Prowadzimy również w pełnym zakresie dokumentację kontraktową, rozliczenia oraz wspieramy we wszystkich sprawach Zamawiającego, łącznie z rozpatrywaniem ewentualnych roszczeń. Realizacja robót jest prowadzona zgodnie z obowiązującym Programem. Dzięki zaangażowaniu Zamawiającego, Nadzoru i Wykonawcy oraz dobrej współpracy wszystkich stron procesu inwestycyjnego odcinek Śniadowo − Łomża uzyskał jako jeden z pierwszych decyzję ZRID, co pozwoliło na bezzwłoczne rozpoczęcie realizacji robót. Stan zaawansowania prac na koniec 2019 r. jest zadowalający. Mimo że obecnie jesteśmy w okresie przerwy zimowej, która trwa od 15 grudnia do 15 marca, Wykonawca realizuje roboty w zakresie, na który pozwalają warunki atmosferyczne. Postęp prac napawa optymizmem i już w niedługiej przyszłości będziemy mogli korzystać z nowo wybudowanej drogi S61, której zadaniem jest połączenie krajów Europy Zachodniej z krajami bałtyckimi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...