S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn, odc.: od węzła „Śniadowo” (z węzłem) do węzła „Łomża Południe” (bez węzła)
Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S61 na odcinku o długości 16,999 km. Stanowi on fragment drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka – Łomża – Stawiski – Szczuczyn – Ełk – Raczki – Suwałki – Budzisko (granica państwa). Zlokalizowany jest na terenie województw mazowieckiego i podlaskiego, na terenie gmin Czerwin, Śniadowo i Łomża.
Realizacja drogi ekspresowej S61 jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Ma ona na celu wytworzenie sprawnego połączenia drogowego w I Paneuropejskim Korytarzu Transportowym, mającym za zadanie połączenie krajów Europy Zachodniej przez Polskę z krajami bałtyckimi. Takie połączenie usprawni wymianę handlową pomiędzy krajami leżącymi na szlaku korytarza, a w sposób pośredni również z innymi krajami członkowskimi, przez terytorium których przebiegają pozostałe korytarze transportowe. Zamawiającym jest Generalna Dyrekcja dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Białymstoku, a wykonawcą POLAQUA Spółka z o.o., która podpisała umowę na prace projektowe z firmą IVIA S.A. Inżynierem kontraktu została firma Lafrentz Polska Spółka z o.o. Inwestycja jest współfinasowana przez Unię Europejską. Całkowita wartość projektu to blisko 309 219 335,66 PLN netto.
Opis realizacji
W ramach budowy S61 Śniadowo − Łomża Południe powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu i pasem awaryjnym w każdym kierunku. Nawierzchnia zostanie wykonana z betonu cementowego, co wydłuży trwałość obciążonej ciężkim ruchem tranzytowym trasy. Wybudowany zostanie węzeł Śniadowo łączący S61 z drogą wojewódzką nr 677 Ostrów Mazowiecka − Łomża oraz powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) − Chomentowo Wschód (MOP kategorii II) i Chomentowo Zachód (MOP kategorii III).
Cel inwestycji
Realizacja ma na celu odciążenie odcinka istniejącej drogi krajowej nr 61 oraz drogi wojewódzkiej nr 677 poprzez przejęcie ruchu tranzytowego, a tym...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lafrentz Polska, pełniąc funkcję Konsultanta na tym Kontrakcie, prowadzi rzetelny nadzór nad jego realizacją, zarówno w okresie projektowania, jak i w czasie robót budowlanych. Dysponujemy doświadczonym zespołem inżynierów, specjalizujących się we wszystkich branżach: drogowej, mostowej, energetycznej, hydrotechnicznej oraz teletechnicznej. Swoją wiedzą wspieramy Generalnego Wykonawcę, którego zadaniem jest wybudowanie 17 km drogi ekspresowej S61, jednego węzła, dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych, a także 10 wiaduktów, trzech mostów i czterech przejść dla zwierząt. W okresie projektowania do naszych obowiązków należało: weryfikowanie oraz koordynowanie przebiegu prac projektowych, nadzorowanie prac w zakresie ochrony środowiska i badań archeologicznych. Przebadane w ramach Kontraktu stanowiska archeologiczne są datowane od neolitu poprzez okres wpływów rzymskich oraz średniowiecze po czasy nowożytne. Na szczególną uwagę zasługuje stanowisko nr 1 w miejscowości Szabły Młode gmina Śniadowo. Na powyższym obszarze odkryto ciałopalne cmentarzysko kultury przeworskiej sprzed około 2000 lat. Podczas eksploracji grobów archeolodzy odkryli zabytki z tamtej epoki w postaci rytualnie uszkodzonych i spalonych na stosie razem ze zmarłym fragmentów broni, takich jak miecze, umby czy ostrogi. Odnaleziono również ozdoby stroju oraz liczne fragmenty ceramiki.
Od uzyskania decyzji ZRID 12.08.2019 r. rozpoczął się etap realizacji robót, podczas którego prowadzimy nadzór nad pracami drogowymi, mostowymi oraz branżowymi. Jednym z podstawowych zadań Konsultanta jest sprawowanie nadzoru nad jakością wykonanych prac. Odbywa się to z udziałem laboratorium WT LD GDDKiA oddział Białystok, do którego zlecamy wykonanie badań kontrolnych, które mają na celu potwierdzenie uzyskanych wyników przez Wykonawcę. Regularne inspekcje na placu budowy pozwalają nam ocenić postęp robót oraz ich jakość. Poza tym jesteśmy zobowiązani do zatwierdzania materiałów, recept i wszystkich innych Dokumentów Wykonawcy, które są niezbędne do realizacji Kontraktu. Prowadzimy również w pełnym zakresie dokumentację kontraktową, rozliczenia oraz wspieramy we wszystkich sprawach Zamawiającego, łącznie z rozpatrywaniem ewentualnych roszczeń. Realizacja robót jest prowadzona zgodnie z obowiązującym Programem. Dzięki zaangażowaniu Zamawiającego, Nadzoru i Wykonawcy oraz dobrej współpracy wszystkich stron procesu inwestycyjnego odcinek Śniadowo − Łomża uzyskał jako jeden z pierwszych decyzję ZRID, co pozwoliło na bezzwłoczne rozpoczęcie realizacji robót. Stan zaawansowania prac na koniec 2019 r. jest zadowalający. Mimo że obecnie jesteśmy w okresie przerwy zimowej, która trwa od 15 grudnia do 15 marca, Wykonawca realizuje roboty w zakresie, na który pozwalają warunki atmosferyczne. Postęp prac napawa optymizmem i już w niedługiej przyszłości będziemy mogli korzystać z nowo wybudowanej drogi S61, której zadaniem jest połączenie krajów Europy Zachodniej z krajami bałtyckimi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...