Reklama

Ryzyko fazy inwestycyjnej projektu górniczego a metoda DCF

Obliczone w pierwszym kroku istotnie pozytywne NPV należy więc uznać za niewiarygodne. Pierwszym krokiem korygującym powinno być zastosowanie odmiennych stóp dyskonta dla przepływów z działalności operacyjnej i inwestycyjnej. Wtedy NPV projektu wynosi de facto 0 (dokładnie minus 8 tys. zł). Drugim krokiem powinna być dogłębna analiza budżetu nakładów inwestycyjnych pod kątem pewności poszczególnych pozycji. Jeśli mamy do czynienia z sytuacją idealną i w momencie planowania inwestor zna całkowity harmonogram rzeczowy i finansowy, to warto sprawdzić (i doliczyć do nakładów) koszty ubezpieczenia tych kontraktów od ryzyka ich niewłaściwego wykonania. Jeśli jednak, co o wiele bardziej prawdopodobne, wartość nakładów opiera się na szacunku, warto doliczyć rezerwę na nieprzewidziane wydatki i dopiero tak skorygowane nakłady zdyskontować stopą wolną od ryzyka.

Wnioski

Przedstawiona analiza wskazuje, że w przypadku projektów górniczych ryzyko fazy inwestycyjnej ma istotny wpływ na ich opłacalność. Jednocześnie trudno znaleźć właściwy, matematyczny algorytm, pozwalający odnieść ryzyko tej pierwszej fazy do wyniku wyceny wartości projektu. Stopa dyskonta, której stosowanie prowadzi do pomniejszania wartości przepływów nominalnych w korespondencji do wzrostu ryzyka, znajduje uzasadnienie dla dodatnich przepływów z działalności operacyjnej. Jednak jej stosowanie przez analogię do ujemnych na ogół przepływów inwestycyjnych należy uznać za błędne. Dlatego też oba ww. strumienie przepływów należy przede wszystkim analizować odrębnie. Ponadto, uwzględniając ryzyko zmienności nakładów inwestycyjnych, powinno się zwracać szczególną uwagę na ryzyko ich niedoszacowania i stosować adekwatne narzędzia metodyczne.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dlaczego utworzono Zespół ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych? Arkadiusz Madaj: Problemy prawne związane z utrzymaniem zabytkowych obiektów mostowych, a przede wszystkim z ich remontem i ewentualną przebudową, były i są sygnalizowane przez środowisko już od dawna. Szczególne problemy zaczęły się pojawiać wtedy, kiedy przebudowa trasy komunikacyjn...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.