Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 102 na odcinku Lędzin – Trzebiatów
W ostatnich latach droga wojewódzka nr 102 na odcinku Lędzin – Trzebiatów stała się przedmiotem intensywnych prac mających na celu jej rozbudowę i modernizację. Ten strategiczny odcinek pełni kluczową rolę w infrastrukturze drogowej regionu, a poprawa jakości i bezpieczeństwa ruchu na nim była jednym z priorytetów władz lokalnych.
Zamawiającym inwestycję jest Województwo Zachodniopomorskie, natomiast realizatorem umowy Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Wykonawcą realizacji została firma BUDIMEX S.A., projektem zarządza firma R.D.J − Projektowanie − Nadzór − Wykonawstwo Robert Andruszko. Wartość umowy z wykonawcą robót budowlanych wynosi 73 464 330,02 zł (brutto). Zadanie przewidziano do współfinansowania przez Unię Europejską z Funduszy Europejskich dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027. Prace związane z inwestycją mają zakończyć się w marcu 2024 r.
Opis inwestycji
Rozbudowa objęła odcinek o długości około 13,4 km, tj. od km 52+197,20 (m. Lędzin) do km 65+606,46 (m. Trzebiatów). Część odcinka drogi wojewódzkiej jest prowadzona po śladzie istniejącej drogi:
- odcinek 1 − od km 52+197,20 (rondo w Lędzinie) do km 55+536,64 (rondo w Konarzewie),
- odcinek 2 − nowy przebieg drogi od km 55+536,64 (rondo w Konarzewie) do km 60+740,00 – obejście m. Konarzewo, Rogozina i Zapolice,
- odcinek 3 − od km 60+740,00 do km 65+606,46 (koniec odcinka w m. Trzebiatów).
Zakres robót
Zakres robót związanych z realizacją obejmuje m.in.: wykonanie robót rozbiórkowych, zdjęcie warstwy humusu, wykonanie wykopów, nasypów, profilowania oraz umocnienia skarp i dna rowów. W ramach zadania wykonawca j...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Aleksandra Demko, kierownik projektu, Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich
Droga między istniejącym rondem w Lędzinie i budowanym rondem w Konarzewie zostanie poprowadzona po starym śladzie, ale poszerzona do 7 m. Na tym odcinku przewidziano też korektę geometrii niebezpiecznego łuku drogi. Ponadto na całej trasie zostaną przebudowane lub zbudowane nowe przepusty drogowe. Projekt przewiduje też rozbiórkę i budowę od podstaw dwóch obiektów mostowych na wysokości miejscowości Konarzewo. Ciekawostką jest odsłonięcie w czasie robót ziemnych pod grubą warstwą humusu fragmentu nieczynnego torowiska. Miejsce to zostanie oczyszczone, a torowisko zachowane i wbudowane w nową jezdnię.
Michał Żuber, Dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich
Biegnąca wzdłuż Wybrzeża DW102, nazywana potocznie „via turistica”, prowadzi przez bardzo popularne turystyczne miejscowości − Międzyzdroje, Dziwnów, Pobierowo, Trzęsacz, Rewal w kierunku Kołobrzegu. W sezonie letnim staje się jedną z najbardziej obciążonych ruchem dróg w zachodniopomorskim. Podobnie jak inne szlaki turystyczne, droga jest modernizowana etapami i systematycznie doprowadzana do standardu drogi wojewódzkiej − zyskuje nową konstrukcję, jest poszerzana i wyposażana w elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu, jak np. wyspy spowalniające ruch, azyle dla pieszych czy rozdział ruchu. W 2018 r. zakończyliśmy przebudowę 15-kilometrowego odcinka Łukęcin – Lędzin i 3,9 -kilometrowego odcinka Międzywodzie − Dziwnów. Teraz przebudowujemy kolejny, ponad 13-kilometrowy odcinek na tej trasie między miejscowościami Lędzin i Trzebiatów. Nowością będzie tu częściowo inny przebieg trasy, którą na odcinku 5 kilometrów wyprowadzamy poza trzy miejscowości: Konarzewo, Zapolice i Rogozina. Wybraliśmy takie rozwiązanie, by zmaksymalizować bezpieczeństwo na tej drodze.
Rafał Skowronek, Tensar Polska Sp. z o.o. Regionalny Inżynier
Technologie Tensar są od wielu lat stosowane w realizacjach inwestycji zwiazanych z budową i rozbudową dróg wojewódzkich. Tak było również w przypadku rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 102 na odcinku Lędzin – Trzebiatów. Jest to bardzo ważna arteria w województwie zachodniopomorskim i stanowi główną oś komunikacyjną łączącą miejscowości: Lędzin, Konarzewo, Rogozina, Zapolice i Trzebiatów. Na tym odcinku odbywa się zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. W okresie letnim natężenie ruchu znacznie wzrasta ze względu na bliskie położenie miejscowości nadmorskich. Ponownie mieliśmy okazję zaproponować nasze rozwiązania w postaci georusztów wielokierunkowych w obszarach, gdzie były obecne grunty organiczne. Dodatkowo w tym przypadku podłoże gruntowe charakteryzowało się niską nośnością E2 = 15 MPa. Poprzez zastosowanie warstwy stabilizowanej mechanicznie (MSL) z wykorzystaniem georusztów możliwe było osiągnięcie wymaganej nośności E2 ≥ 100 MPa bezpośrednio pod podbudową zasadniczą dolną. Zastosowanie ulepszenia słabego podłoża gruntowego w postaci mechanically stabilised layer (MSL) z użyciem mieszanki niezwiązanej, stabilizowanej georusztem wielokierunkowym, to nie tylko doprowadzenie do wymaganej nośności, ale również stworzenie platformy o jednorodnych właściwościach, osiągnięcie wyższego wskaźnika zagęszczenia warstw kruszywa oraz uzyskanie jednorodności i równomierności ewentualnych osiadań całej konstrukcji. Jedyne w swoim rodzaju zastosowanie georusztów w funkcji stabilizacji to znaczna poprawa trwałości dróg oraz możliwa optymalizacja konstrukcji (warstwy kruszywa mogły być zdecydowanie cieńsze). Bardzo się cieszymy, że rozwiązania firmy Tensar mają swój wkład w rozwój infrastruktury drogowej w województwie zachodniopomorskim.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...