Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925. Cele i korzyści
Droga wojewódzka nr 925, której przebudowa obejmie kluczowy 24-kilometrowy odcinek od granicy Rudy Śląskiej do Rybnika, pełni istotną rolę w sieci transportowej województwa śląskiego. Inwestycja, realizowana w regionie, ma na celu nie tylko poprawę stanu technicznego drogi, ale także zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności ruchu, co wpłynie na rozwój gospodarczy i komfort życia mieszkańców.
Przebudowa DW 925 ma na celu przede wszystkim poprawę jakości infrastruktury drogowej na terenie województwa śląskiego. Droga ta, łącząca dwa duże miasta – Rudę Śląską i Rybnik – odgrywa kluczową rolę w systemie transportowym regionu. Jej modernizacja jest niezbędna do zapewnienia bezpiecznego i płynnego ruchu drogowego zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. W ramach prac przewidziano: modernizację nawierzchni, wzmocnienie konstrukcji jezdni, budowę nowych skrzyżowań oraz modernizację istniejących, a także wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań z zakresu inżynierii ruchu. Wszystkie te działania mają na celu zmniejszenie liczby wypadków oraz poprawę komfortu podróżowania.
Kolejnym istotnym celem jest poprawa przepustowości drogi. Droga wojewódzka nr 925 jest ważnym szlakiem komunikacyjnym, z którego korzysta duża liczba pojazdów, w tym także transport ciężki. Przebudowa ma na celu dostosowanie drogi do rosnącego natężenia ruchu oraz eliminację tzw. „wąskich gardeł”, które obecnie powodują korki i utrudnienia w ruchu. Modernizacja drogi przyniesie także korzyści ekonomiczne.
Znaczenie ponadregionalne
Droga wojewódzka nr 925 pełni istotną funkcję w systemie transportowym regionu, łącząc ważne elementy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), takie jak autostrady A1 i A4. Dzięki swojemu połączeniu z węzłem drogowym autostrady A1 droga ta stanowi strategiczny ciąg komunikacyjny, prowadzący ruch od przejścia granicznego z Czechami w kierunku najważniejszych punktów aglomeracji śląskiej, jak Katowice czy Gliwice. W kontekście międzynarodowym połączenie z autostradą A4 (poprzez połączenie z autostradą A1) umożliwia szybki dojazd do Niemiec, co podkreśla jej znaczenie nie tylko na poziomie krajowym, ale i europejskim.
DW 925 spełnia nie tylko funkcję tranzytową, stanowi również ważne połączenie dla lokalnych społeczności oraz przedsiębiorstw zlokalizowanych wzdłuż jej trasy. Przebudowa drogi ma na celu usprawnienie dostępu do przyległych obiektów przemysłowych oraz handlowo-usługowych, a także do potencjalnych terenów inwestycyjnych, szczególnie w rejonie Bełku i Stanowic, gdzie planowane są centra logistyczne i terminale intermodalne.
Znaczenie dla transportu zbiorowego
DW 925 odgrywa również istotną rolę w systemie transportu zbiorowego. Wzdłuż drogi funkcjonuje linia autobusowa obsługująca lokalne połączenia, a bliskie sąsiedztwo stacji kolejowej Orzesze Miasto, obsługującej relacje: Racibórz – Katowice, Chałupki – Katowice i Racibórz – Oświęcim, daje możliwość rozwoju zintegrowanego transportu lądowego. Przebudowa drogi zakłada budowę i modernizację zatok autobusowych, co z pewnością przyczyni się do poprawy komfortu podróżnych oraz zwiększy atrakcyjność transportu zbiorowego.
Wyzwania i korzyści
Jednym z wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się wykonawcy, jest zapewnienie płynności ruchu podczas realizacji inwestycji. Modernizacja tak ważnej drogi wiąże się z koniecznością utrzymania jej dostępności dla mieszkańców oraz użytkowników, co może wymagać tymczasowych objazdów oraz wprowadzenia ograniczeń prędkości. Ważne jest, aby prace były prowadzone w sposób minimalizujący uciążliwości dla mieszkańców, a także aby odpowiednio informować o etapach realizacji inwestycji i planowanych zmianach w organizacji ruchu.
Korzyści płynące z przebudowy DW 925 są jednak niepodważalne. Modernizacja drogi przyczyni się nie tylko do poprawy bezpieczeństwa i komfortu użytkowania, ale także do rozwoju gospodarczego regionu. Lepsza infrastruktura drogowa to większe możliwości inwestycyjne, a także szybszy i bardziej efektywny transport towarów i usług. Przebudowa DW 925, dzięki poprawie warunków dla transportu zbiorowego oraz pieszo-rowerowego, to również krok w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Podsumowanie
Droga wojewódzka nr 925, przebiegająca przez tereny województwa śląskiego, to niezwykle istotny element regionalnej i ponadregionalnej sieci transportowej. Planowana przebudowa, obejmująca modernizację konstrukcji jezdni, budowę zatok autobusowych oraz poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, ma na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowania. Inwestycja uwzględnia również wpływ eksploatacji górniczej, co zapewni długotrwałą trwałość drogi. Po zakończeniu prac, które planowane są na wiosnę 2026 r., DW 925 będzie służyła mieszkańcom i przedsiębiorcom, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego regionu oraz poprawy jakości życia.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego – wynosi: 51 547 426,57 zł.
Przeczytaj również: S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odc. II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...