Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925. Cele i korzyści
Droga wojewódzka nr 925, której przebudowa obejmie kluczowy 24-kilometrowy odcinek od granicy Rudy Śląskiej do Rybnika, pełni istotną rolę w sieci transportowej województwa śląskiego. Inwestycja, realizowana w regionie, ma na celu nie tylko poprawę stanu technicznego drogi, ale także zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności ruchu, co wpłynie na rozwój gospodarczy i komfort życia mieszkańców.
Przebudowa DW 925 ma na celu przede wszystkim poprawę jakości infrastruktury drogowej na terenie województwa śląskiego. Droga ta, łącząca dwa duże miasta – Rudę Śląską i Rybnik – odgrywa kluczową rolę w systemie transportowym regionu. Jej modernizacja jest niezbędna do zapewnienia bezpiecznego i płynnego ruchu drogowego zarówno dla samochodów osobowych, jak i ciężarowych. W ramach prac przewidziano: modernizację nawierzchni, wzmocnienie konstrukcji jezdni, budowę nowych skrzyżowań oraz modernizację istniejących, a także wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań z zakresu inżynierii ruchu. Wszystkie te działania mają na celu zmniejszenie liczby wypadków oraz poprawę komfortu podróżowania.
Kolejnym istotnym celem jest poprawa przepustowości drogi. Droga wojewódzka nr 925 jest ważnym szlakiem komunikacyjnym, z którego korzysta duża liczba pojazdów, w tym także transport ciężki. Przebudowa ma na celu dostosowanie drogi do rosnącego natężenia ruchu oraz eliminację tzw. „wąskich gardeł”, które obecnie powodują korki i utrudnienia w ruchu. Modernizacja drogi przyniesie także korzyści ekonomiczne.
Znaczenie ponadregionalne
Droga wojewódzka nr 925 pełni istotną funkcję w systemie transportowym regionu, łącząc ważne elementy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), takie jak autostrady A1 i A4. Dzięki swojemu połączeniu z węzłem drogowym autostrady A1 droga ta stanowi strategiczny ciąg komunikacyjny, prowadzący ruch od przejścia granicznego z Czechami w kierunku najważniejszych punktów aglomeracji śląskiej, jak Katowice czy Gliwice. W kontekście międzynarodowym połączenie z autostradą A4 (poprzez połączenie z autostradą A1) umożliwia szybki dojazd do Niemiec, co podkreśla jej znaczenie nie tylko na poziomie krajowym, ale i europejskim.
DW 925 spełnia nie tylko funkcję tranzytową, stanowi również ważne połączenie dla lokalnych społeczności oraz przedsiębiorstw zlokalizowanych wzdłuż jej trasy. Przebudowa drogi ma na celu usprawnienie dostępu do przyległych obiektów przemysłowych oraz handlowo-usługowych, a także do potencjalnych terenów inwestycyjnych, szczególnie w rejonie Bełku i Stanowic, gdzie planowane są centra logistyczne i terminale intermodalne.
Znaczenie dla transportu zbiorowego
DW 925 odgrywa również istotną rolę w systemie transportu zbiorowego. Wzdłuż drogi funkcjonuje linia autobusowa obsługująca lokalne połączenia, a bliskie sąsiedztwo stacji kolejowej Orzesze Miasto, obsługującej relacje: Racibórz – Katowice, Chałupki – Katowice i Racibórz – Oświęcim, daje możliwość rozwoju zintegrowanego transportu lądowego. Przebudowa drogi zakłada budowę i modernizację zatok autobusowych, co z pewnością przyczyni się do poprawy komfortu podróżnych oraz zwiększy atrakcyjność transportu zbiorowego.
Wyzwania i korzyści
Jednym z wyzwań, z jakimi muszą zmierzyć się wykonawcy, jest zapewnienie płynności ruchu podczas realizacji inwestycji. Modernizacja tak ważnej drogi wiąże się z koniecznością utrzymania jej dostępności dla mieszkańców oraz użytkowników, co może wymagać tymczasowych objazdów oraz wprowadzenia ograniczeń prędkości. Ważne jest, aby prace były prowadzone w sposób minimalizujący uciążliwości dla mieszkańców, a także aby odpowiednio informować o etapach realizacji inwestycji i planowanych zmianach w organizacji ruchu.
Korzyści płynące z przebudowy DW 925 są jednak niepodważalne. Modernizacja drogi przyczyni się nie tylko do poprawy bezpieczeństwa i komfortu użytkowania, ale także do rozwoju gospodarczego regionu. Lepsza infrastruktura drogowa to większe możliwości inwestycyjne, a także szybszy i bardziej efektywny transport towarów i usług. Przebudowa DW 925, dzięki poprawie warunków dla transportu zbiorowego oraz pieszo-rowerowego, to również krok w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Podsumowanie
Droga wojewódzka nr 925, przebiegająca przez tereny województwa śląskiego, to niezwykle istotny element regionalnej i ponadregionalnej sieci transportowej. Planowana przebudowa, obejmująca modernizację konstrukcji jezdni, budowę zatok autobusowych oraz poprawę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, ma na celu podniesienie standardów bezpieczeństwa oraz komfortu użytkowania. Inwestycja uwzględnia również wpływ eksploatacji górniczej, co zapewni długotrwałą trwałość drogi. Po zakończeniu prac, które planowane są na wiosnę 2026 r., DW 925 będzie służyła mieszkańcom i przedsiębiorcom, przyczyniając się do rozwoju gospodarczego regionu oraz poprawy jakości życia.
Zadanie „Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik” realizowane jest w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 – decyzja FESL.04.01-IZ.01-06CB/23. Wartość całkowita projektu wynosi: 343 649 510,50 zł, z czego wartość dofinansowania ze środków UE wynosi: 292 102 083,93 zł, wartość wkładu własnego – środki Województwa Śląskiego – wynosi: 51 547 426,57 zł.

Przeczytaj również: S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, odc. II: węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...