Reklama

Naprawa nawierzchni asfaltowych po zimie

Materiał przybliża tematykę pozimowych remontów i naprawy nawierzchni asfaltowych. Prawidłowe zaprojektowanie remontów i przebudów dróg jest równie dużym wyzwaniem co zaprojektowanie całkowicie nowych konstrukcji nawierzchni. Oprócz wiedzy na temat projektowania konstrukcji nawierzchni konieczne jest dobranie odpowiedniej technologii adekwatnej do występujących zniszczeń.

Klimat w Polsce pod względem oddziaływania na nawierzchnie drogowe bywa niekorzystny. Latem nasłoneczniona nawierzchnia osiąga temperaturę przekraczającą 60°C, podczas gdy zimą może ona spaść poniżej -20°C. W przypadku wysokich temperatur mieszanki mineralno-asfaltowe charakteryzują się niskimi wartościami modułu sztywności, występuje więc ryzyko powstania kolein, w temperaturach ujemnych mieszanki sztywnieją i wzrasta ryzyko wystąpienia spękań niskotemperaturowych. Główne mechanizmy niszczenia przez wodę i mróz struktury wewnętrznej mieszanki mineralno-asfaltowej to:

  • odmywanie asfaltu z kruszywa (stripping),
  • utrata kohezji i sztywności cienkiej warstwy asfaltu,
  • utrata adhezji pomiędzy kruszywem i asfaltem,
  • pękanie poszczególnych ziaren kruszywa poddanych zamrażaniu i odmrażaniu,
  • rozsadzanie mieszanki mineralno-asfaltowej przez zamarzającą wodę [1].

Do typowych uszkodzeń nawierzchni zaliczamy:

  • spękania podłużne,
  • spękania poprzeczne,
  • koleiny,
  • spękania siatkowe,
  • ubytki warstwy ścieralnej i wyboje,
  • uszkodzenia powierzchniowe, np. ubytki lepiszcza i kruszywa, wypływy lepiszcza, wypolerowanie kruszywa [2].

Remonty i przebudowy

Naprawą cząstkową nawierzchni określamy zespół zabiegów technicznych wykonywanych na bieżąco, związanych z usuwaniem uszkodzeń nawierzchni zagrażających bezpieczeństwu ruchu, jak również zabiegi obejmujące małe powierzchnie, hamujące proces powiększania powstałych uszkodzeń. Remont (odnowa) drogi to wykonywanie robót remontowych przywracających pierwotny stan drogi, z wyłączeniem robót konserwacyjnych, porządkowych i innych zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wygody ruchu, w tym także odśnieżanie i zwalczanie śliskości zimowej. Natomiast przebudową (modernizacją) drogi nazywamy wykonywanie robót, w wyniku których następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi.

Wyboru ulic do remontu dokonuje się na podstawie oceny stanu technicznego nawierzchni. W pierwszej kolejności wykonywana jest identyfikacja cech nawierzchni. Na tej podstawie ocenia się stan techniczny ulic i opracowuje sposób ich naprawy. Diagnozowanie parametrów stanu oparte jest na rozpoznaniu różnych cech nawierzchni oraz na fotorejestracji uszkodzeń powierzchniowych. Większość tych prac jest dokonywana z wykorzystaniem pojazdów badawczych, poruszających się z taką prędkością jak inne pojazdy na drodze, i tym samym niepowodujących zakłóceń w ruchu drogowym. Ocenę stanu technicznego wykonuje się zazwyczaj na podstawie pomiarów: równości podłużnej, równości poprzecznej, właściwości przeciwpoślizgowych i uszkodzeń powierzchniowych. Jednak z punktu widzenia odpowiedniego doboru technologii naprawy nawierzchni najważniejsze są badania ugięć nawierzchni w celu oceny nośności oraz rozpoznania konstrukcji nawierzchni. Pomiarom diagnostycznym towarzyszy zazwyczaj wideorejestracja pasa drogi [3].

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.