Reklama

Podstawowe zasady budowy warstwowej nawierzchni drogowej.

Większość z nas przyzwyczajona jest oglądać konstrukcję nawierzchni drogowej z góry, patrząc na jej wierzchnią warstwę z punktu widzenia użytkownika – kierowcy 
czy pieszego. Często oceniamy i komentujemy jej równość, strukturę i estetykę wpływające na komfort użytkowania, nie zdając sobie nawet sprawy, że przyczyny stanu nawierzchni, którą widzimy tkwią zazwyczaj głęboko – w niższych warstwach konstrukcji, czasem nawet 1,5 m niżej.

Zajrzyjmy zatem pod wierzchnią, ścieralną warstwę drogi, wgłąb całej konstrukcji. Odpowiedzmy sobie na pytania: czym jest konstrukcja nawierzchni i jakie są podstawowe zasady jej budowy, uwzględniając funkcje poszczególnych warstw. Zróbmy krótki przegląd materiałów, które można użyć do budowy każdej z warstw, ze szczególnym uwzględnieniem najważniejszych właściwości dla danej warstwy. Poznajmy podstawowe zasady i rolę odwodnienia nawierzchni. Pozwoli nam to zrozumieć jak ona działa i pracuje.

Czym jest konstrukcja nawierzchni?

Konstrukcja nawierzchni to zespół odpowiednio dobranych warstw, którego celem jest:

  • rozłożenie naprężenia od kół pojazdów na podłoże gruntowe,
  • zapewnienie: nośności i trwałości drogi,
  • bezpieczeństwa i komfortu jazdy pojazdów,
  • jak najmniejszego wpływu na środowisko. 

Konstrukcja nawierzchni spoczywa na podłożu gruntowym lub na warstwie ulepszonego podłoża.

Ze względu na rodzaj materiałów użytych do budowy, konstrukcje nawierzchni dzielimy na: podatne, półsztywne i sztywne. W niniejszym artykule omówimy konstrukcje podatne i półsztywne. A więc takie, w których górne warstwy, ścieralna i wiążąca (a czasem również podbudowa zasadnicza...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.