Reklama

Podpisano umowy na pierwsze odcinki drogi ekspresowej S10 Szczecin – Piła

Korzyść dla kierowców i mieszkańców

Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, który jest szczególnie uciążliwy ze względu na to, że na DK10 aż 30% ruchu stanowią pojazdy ciężarowe. Kierowcy również odczują poprawę będzie się jeździło wygodniej. Droga umożliwia również utrzymanie stałej i wyższej niż na zwykłej drodze krajowej prędkości jazdy, dzięki temu czas przejazdu ulegnie znaczącemu skróceniu. Obecnie przejazd od autostrady A6 w Szczecinie do skrzyżowania DK10 i DK11 na północ od Piły zajmuje przy średnim ruchu drogowym około dwie godziny, po wybudowaniu S10 czas przejazdu skróci się o 40 minut. 

Przygotowanie inwestycji 

W latach 2018-2019 była przygotowywana dokumentacja środowiskowa dla S10 Stargard – Piła. Szczegółowe inwentaryzacje przyrodnicze umożliwiły wskazanie optymalnego przebiegu trasy. W lipcu 2021 roku uzyskano decyzję środowiskową, która ustaliła przebieg 108 km drogi ekspresowej.  

Następnie na początku 2022 roku podpisano umowy na opracowanie koncepcji programowych wraz z wykonaniem badań podłoża. Prace dokumentacyjne wraz z pracami terenowymi – sondowaniami i wierceniami na całym przebiegu trasy zostały zakończone w ubiegłym roku, co dało możliwość rozpoczęcia przetargów na realizację S10.  

Odrębnie przebiegał proces przygotowawczy dla pierwszego patrząc od strony Szczecina odcinka S10 Szczecin Kijewo – Zdunowo. W 2018 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji w formule Projektuj i buduj. Od roku 2020 trwało uzyskiwanie decyzji środowiskowej. Pod koniec roku 2022 została uzyskana decyzja środowiskowa, jej wydanie umożliwiło realizację badań podłoża dla wybranego wariantu.  

Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju 

Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizację wszystkich brakujących odcinków zapisano w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.  

Obecnie kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w woj. zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km.  

W realizacji w formule projektuj i buduj są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Trwa uzyskiwanie decyzji ZRID, pierwsze prace powinny ruszyć jeszcze w tym roku.

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w lutym br. podpisano umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.  

Na terenie woj. wielkopolskiego, złożono wnioski o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km). GDDKiA czeka na wydanie tych decyzji. 

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Powstaje nowa DW 925

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.