Reklama

Wpływ perlitu ekspandowanego na zmianę wytrzymałości i parametrów cieplnych zaprawy z matrycą cementową

Metodyka badań

W ramach badań zaplanowano wykonanie 4 zapraw o różnym udziale piasku i perlitu ekspandowanego frakcji 0/2. Przyjęto ilość piasku w zaprawie referencyjnej jako 100% objętości kruszywa drobnego. W pozostałych 3 zaprawach, z uwagi na różnice w gęstości piasku i perlitu, proporcje ustalano objętościowo w następującym układzie: Z100/0 – 100% piasku, Z75/25 – 75% piasku + 25% perlitu, Z50/50 – 50% piasku + 50% perlitu, Z25/75 – 25% piasku + 75% perlitu. W składzie zapraw wykorzystano: cement portlandzki CEM I 42,5R, domieszkę stabilizującą Sika Stabilizer-4 R w ilości 1% i superplastyfikator Sika ViscoCrete-98 w ilości 2% – obie dozowane w odniesieniu do masy cementu.

Skład zapraw, w przeliczeniu na 1 m3, przyjęto 450 kg cementu, natomiast ilość wody dozowano według wskaźnika w/c = 0,35. Pozostałą część objętości wypełniało kruszywo drobne wg przedstawionej powyżej konfiguracji.

Fot.1 a) piasek frakcji 0/2 b) perlit frakcji 0/2

Materiały

Jak już wspomniano, do wykonania zapraw z matrycą cementową zastosowano dwa rodzaje kruszyw drobnych. Kruszywo naturalne frakcji 0/2 (piasek) z Kopalni Kruszywa Sanbet (fot. 1a) i kruszywo lekkie porowate – perlit ekspandowany frakcji 0/2 firmy Perlit – Polska (fot. 1b). Wykorzystano piasek płukany, co pozwala na wyeliminowanie zanieczyszczeń gliniasto-ilastych, których istnienie może zakłócać proces hydratacji cementu. Przed jego użyciem został wysuszony do ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.