OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
W maju 2022 r. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polski Związek Pracodawców Budownictwa przesłały wspólne pismo do Ministra Klimatu i Środowiska, w którym podzieliły się pierwszymi doświadczeniami branży budowlanej związanymi ze stosowaniem rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego – pismo OIGD 64/2022.
W maju 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o rozpoczęciu prac analitycznych w zakresie treści opracowywanego rozporządzenia, którego delegacja ustawowa zawarta jest w 45 ust. 3. ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U.2022.699). Projektowane rozporządzenie ma dotyczyć rodzajów i ilość odpadów jakie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i 8 ww. ustawy oraz metod ich przetwarzania oraz poprosiło o wskazanie rodzajów odpadów i metod przetwarzania do uwzględnienia w pracach nad projektem niniejszego rozporządzenia. W czerwcu 2023 r. odbyły się spotkania Zespołu ds. odpadów w budownictwie podczas których omówiono projekt uzupełnionej tabeli (otrzymanej z Ministerstwa Rozwoju i Technologii) grupującej proponowane metody przetwarzania odpadów budowlano-rozbiórkowych, które miałyby zostać zwolnione z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na przetwarzanie odpadów. W dniu 7 lipca 2023 r. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa i Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych w odpowiedzi na pismo Ministerstwa Rozwoju i Technologii przesłały wypracowaną wspólnie tabelę rodzajów odpadów i metod przetwarzania, do uwzględnienia w pracach nad projektem rozporządzenia na mocy art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach – pismo OIGD 85/2023.
W 2021 r. powołano przy OIGD Zespołu ds. utrzymania dróg. w związku z wprowadzaniem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nowej zagregowanej formuły utrzymania dróg krajowych i autostrad.
Obszary działania Zespołu:
1) Waloryzacja, obecny wzór a realia rynkowe, data odniesienia;
2) Wymagania w sprawie kluczowego personelu;
3) Definicja bieżącego utrzymania / możliwości rynkowe;
4) Limit kosztów zarządzania kontraktem / realne koszty zarządzania / struktura kosztów zarządzania (koszt patroli, brygady interwencyjnej);
5) Definicja gotowości;
6) Limit gotowości / akcja zima (realne koszty) / wymagania zamawiającego dot. sprzętu;
7) Koszt dostosowania do wymagań zamawiającego;
8) Jakość odpowiedzi zamawiającego na pytania;
9) Limity na pozycje / koszty strukturalne;
10) Jednoznaczna decyzja co do stawki podatku VAT;
11) Sól, ryzyko zakupu i zabezpieczenia.
W 2023 r. Członkowie Zespołu ds. utrzymania wzięli udział w pracach powołanej w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Grupy roboczej do spraw konsultacji rozwiązań dla wzorcowych umów na utrzymanie dróg.
Obszary, które były przedmiotem spotkań to: – Waloryzacja – Gwarancje – Zakres prac – Prawo opcji – Doświadczenie Kadry – Sól drogowa – Limit za gotowość do zimowego utrzymania dróg – Limit na zarządzanie kontraktem.
Grupa rozpoczęła swoje prace w styczniu 2023 r., a zakończyła w sierpniu 2023 r. – odbyło się dwanaście spotkań.
W 2022 r., Izba podejmowała wspólnie z innymi organizacjami liczne działania zmierzające do zwiększenia limitu waloryzacji w nowo ogłaszanych przetargach do poziomu (+/-) 10 proc. oraz brała udział w przygotowaniu aneksów waloryzacyjnych. W 2023 r. kontynuowane były działania na rzecz zwiększenia limitu waloryzacji wobec skutków utrzymujących się na polskim rynku budowlanym wysokich cen materiałów i robocizny oraz kosztów finansowania, które doprowadziły do zmiany limitu poziomu waloryzacji z +/- 10 procent do +/-15 procent.
Również w 2022 r. Izba brała udział w pracach grupy roboczej powołanej w UZP w zakresie opracowania praktycznych dokumentów rekomendujących konkretne rozwiązania oraz pomagające uczestnikom rynku w prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W ciągu kilku miesięcy prac grupy, przedstawiciele organizacji branżowych wspólnie z przedstawicielami zamawiających pracowali nad stworzeniem zapisów waloryzacyjnych, które miałyby uniwersalny charakter dla rynku zamówień na roboty budowlane, a przy tym odpowiadałyby potrzebom zarówno publicznego zamawiającego, jak i zachęcały wykonawców do szerszego udziału w postępowaniach przetargowych.
Efektem działania grupy roboczej było opracowanie dotyczące klauzul waloryzacyjnych w sektorze budownictwa, które zostało zamieszczone w dniu 30 listopada 2022 r. na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Dokument ten prezentuje różne mechanizmy waloryzacji, co ma ułatwić konstruowanie klauzul waloryzacyjnych w projektowanych umowach w sprawie zamówienia publicznego. Zawarte w opracowaniu przykładowe klauzule, bazują na różnych mechanizmach i uwzględniają różną specyfikę i zakres prowadzonych prac budowlanych.
W niniejszym opracowaniu w klauzulach usunięto wagi, limity i wskaźniki określające podział ryzyk. Zamawiający, którzy będą chcieli wykorzystać ww. klauzule w swojej praktyce udzielania zamówień, powinni określić i dostosować wpisywane wartości do realiów danego kontraktu, aby stworzona klauzula mogła być efektywnie wykorzystana w danym stanie faktycznym, obejmującym również aktualną sytuację rynkową. Był to postulat branży, który został uwzględniony w końcowym opracowaniu.
W 2023 r. Izba brała udział przedstawicieli Izby w pracach Zespołu do spraw wypracowania kryteriów doboru nawierzchni oraz metodyki porównawczej, powołanego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wnioski ze sprawozdania prac Zespołu:
1. W warunkach krajowych wybór rodzaju nawierzchni może być przeprowadzany na podstawie analizy kosztów i korzyści w cyklu życia drogi (LCCA).
2. Metodyka porównawcza powinna uwzględniać uwarunkowania ekonomiczne, techniczne, społeczne i środowiskowe. Istnieje także potrzeba uzupełnienia metodyki o aspekty niemierzalne.
3. Do weryfikacji np. strategii utrzymaniowych, trwałości stosowanych technik naprawy itd. konieczne jest przygotowanie odpowiedniego zestawu danych.
Izba uczestniczy w wybranych seminariach i targach drogowych. Swoim patronatem Izba obejmuje m.in. Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego w Kielcach, Konferencje Specjalistyczne organizowane przez Media-Pro Polskie Media Profesjonalne, Konferencje NOVDROG organizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów I Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej, konferencje i seminaria branżowe organizowane przez redakcję czasopism „Magazyn Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”, konferencje „Infrastruktura Polska i Budownictwo organizowane przez Executive Club, „Forum dni Asfaltu” organizowane przez Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, i wiele innych, Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
fot.iStock
Przeczytaj również: Osiągnięcia OIGD w służbie rozwoju infrastruktury drogowej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Zmiany współrzędnych punktów terenowych W wyniku prowadzonej eksploatacji górniczej tworzy się niecka osiadań. Obniżenia terenu mają różną wartość w różnych miejscach drogi. Nie można więc posługiwać się bezwzględnymi rzędnymi wysokościowymi, co utrudnia realizację inwestycji. W przedmiotowym przypadku teren w rejonie ul. Kruczej lokalnie obniżył się w stosunku do dokumentacji projektowej o ponad 2 m. Jak rozwiązano problem – wykonawca wykonał pomiary geodezyjne, projektant skorygował niwelet...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...