OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
W maju 2022 r. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych i Polski Związek Pracodawców Budownictwa przesłały wspólne pismo do Ministra Klimatu i Środowiska, w którym podzieliły się pierwszymi doświadczeniami branży budowlanej związanymi ze stosowaniem rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych warunków utraty statusu odpadów dla odpadów destruktu asfaltowego – pismo OIGD 64/2022.
W maju 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało o rozpoczęciu prac analitycznych w zakresie treści opracowywanego rozporządzenia, którego delegacja ustawowa zawarta jest w 45 ust. 3. ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U.2022.699). Projektowane rozporządzenie ma dotyczyć rodzajów i ilość odpadów jakie mogą być objęte zwolnieniem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7 i 8 ww. ustawy oraz metod ich przetwarzania oraz poprosiło o wskazanie rodzajów odpadów i metod przetwarzania do uwzględnienia w pracach nad projektem niniejszego rozporządzenia. W czerwcu 2023 r. odbyły się spotkania Zespołu ds. odpadów w budownictwie podczas których omówiono projekt uzupełnionej tabeli (otrzymanej z Ministerstwa Rozwoju i Technologii) grupującej proponowane metody przetwarzania odpadów budowlano-rozbiórkowych, które miałyby zostać zwolnione z obowiązku uzyskiwania zezwoleń na przetwarzanie odpadów. W dniu 7 lipca 2023 r. Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa i Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych w odpowiedzi na pismo Ministerstwa Rozwoju i Technologii przesłały wypracowaną wspólnie tabelę rodzajów odpadów i metod przetwarzania, do uwzględnienia w pracach nad projektem rozporządzenia na mocy art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach – pismo OIGD 85/2023.
W 2021 r. powołano przy OIGD Zespołu ds. utrzymania dróg. w związku z wprowadzaniem przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad nowej zagregowanej formuły utrzymania dróg krajowych i autostrad.
Obszary działania Zespołu:
1) Waloryzacja, obecny wzór a realia rynkowe, data odniesienia;
2) Wymagania w sprawie kluczowego personelu;
3) Definicja bieżącego utrzymania / możliwości rynkowe;
4) Limit kosztów zarządzania kontraktem / realne koszty zarządzania / struktura kosztów zarządzania (koszt patroli, brygady interwencyjnej);
5) Definicja gotowości;
6) Limit gotowości / akcja zima (realne koszty) / wymagania zamawiającego dot. sprzętu;
7) Koszt dostosowania do wymagań zamawiającego;
8) Jakość odpowiedzi zamawiającego na pytania;
9) Limity na pozycje / koszty strukturalne;
10) Jednoznaczna decyzja co do stawki podatku VAT;
11) Sól, ryzyko zakupu i zabezpieczenia.
W 2023 r. Członkowie Zespołu ds. utrzymania wzięli udział w pracach powołanej w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Grupy roboczej do spraw konsultacji rozwiązań dla wzorcowych umów na utrzymanie dróg.
Obszary, które były przedmiotem spotkań to: – Waloryzacja – Gwarancje – Zakres prac – Prawo opcji – Doświadczenie Kadry – Sól drogowa – Limit za gotowość do zimowego utrzymania dróg – Limit na zarządzanie kontraktem.
Grupa rozpoczęła swoje prace w styczniu 2023 r., a zakończyła w sierpniu 2023 r. – odbyło się dwanaście spotkań.
W 2022 r., Izba podejmowała wspólnie z innymi organizacjami liczne działania zmierzające do zwiększenia limitu waloryzacji w nowo ogłaszanych przetargach do poziomu (+/-) 10 proc. oraz brała udział w przygotowaniu aneksów waloryzacyjnych. W 2023 r. kontynuowane były działania na rzecz zwiększenia limitu waloryzacji wobec skutków utrzymujących się na polskim rynku budowlanym wysokich cen materiałów i robocizny oraz kosztów finansowania, które doprowadziły do zmiany limitu poziomu waloryzacji z +/- 10 procent do +/-15 procent.
Również w 2022 r. Izba brała udział w pracach grupy roboczej powołanej w UZP w zakresie opracowania praktycznych dokumentów rekomendujących konkretne rozwiązania oraz pomagające uczestnikom rynku w prowadzeniu postępowań o udzielenie zamówienia publicznego. W ciągu kilku miesięcy prac grupy, przedstawiciele organizacji branżowych wspólnie z przedstawicielami zamawiających pracowali nad stworzeniem zapisów waloryzacyjnych, które miałyby uniwersalny charakter dla rynku zamówień na roboty budowlane, a przy tym odpowiadałyby potrzebom zarówno publicznego zamawiającego, jak i zachęcały wykonawców do szerszego udziału w postępowaniach przetargowych.
Efektem działania grupy roboczej było opracowanie dotyczące klauzul waloryzacyjnych w sektorze budownictwa, które zostało zamieszczone w dniu 30 listopada 2022 r. na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych. Dokument ten prezentuje różne mechanizmy waloryzacji, co ma ułatwić konstruowanie klauzul waloryzacyjnych w projektowanych umowach w sprawie zamówienia publicznego. Zawarte w opracowaniu przykładowe klauzule, bazują na różnych mechanizmach i uwzględniają różną specyfikę i zakres prowadzonych prac budowlanych.
W niniejszym opracowaniu w klauzulach usunięto wagi, limity i wskaźniki określające podział ryzyk. Zamawiający, którzy będą chcieli wykorzystać ww. klauzule w swojej praktyce udzielania zamówień, powinni określić i dostosować wpisywane wartości do realiów danego kontraktu, aby stworzona klauzula mogła być efektywnie wykorzystana w danym stanie faktycznym, obejmującym również aktualną sytuację rynkową. Był to postulat branży, który został uwzględniony w końcowym opracowaniu.
W 2023 r. Izba brała udział przedstawicieli Izby w pracach Zespołu do spraw wypracowania kryteriów doboru nawierzchni oraz metodyki porównawczej, powołanego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wnioski ze sprawozdania prac Zespołu:
1. W warunkach krajowych wybór rodzaju nawierzchni może być przeprowadzany na podstawie analizy kosztów i korzyści w cyklu życia drogi (LCCA).
2. Metodyka porównawcza powinna uwzględniać uwarunkowania ekonomiczne, techniczne, społeczne i środowiskowe. Istnieje także potrzeba uzupełnienia metodyki o aspekty niemierzalne.
3. Do weryfikacji np. strategii utrzymaniowych, trwałości stosowanych technik naprawy itd. konieczne jest przygotowanie odpowiedniego zestawu danych.
Izba uczestniczy w wybranych seminariach i targach drogowych. Swoim patronatem Izba obejmuje m.in. Międzynarodowe Targi Budownictwa Drogowego w Kielcach, Konferencje Specjalistyczne organizowane przez Media-Pro Polskie Media Profesjonalne, Konferencje NOVDROG organizowane przez Stowarzyszenie Inżynierów I Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej, konferencje i seminaria branżowe organizowane przez redakcję czasopism „Magazyn Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”, konferencje „Infrastruktura Polska i Budownictwo organizowane przez Executive Club, „Forum dni Asfaltu” organizowane przez Stowarzyszenie Polski Kongres Drogowy, i wiele innych, Kongres Infrastruktury Polskiej organizowany przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
fot.iStock
Przeczytaj również: Osiągnięcia OIGD w służbie rozwoju infrastruktury drogowej
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...