OIGD – poznaj historię oraz szczegóły działalności
Realizując zadania statutowe członkowie władz Izby uczestniczą w spotkaniach z przedstawicielami najwyższych władz w Polsce; w Kancelarii Prezydenta, w Urzędzie Rady Ministrów, w Sejmie i w Senacie.
Współpracujemy z Sejmowymi Komisjami: Infrastruktury, Gospodarki, Finansów Publicznych, Administracji i Spraw Wewnętrznych, Samorządu Terytorialnego Polityki Regionalnej oraz nadzwyczajnymi podkomisjami powoływanymi do rozpatrzenia konkretnych projektów zmian ustaw.
Izba uczestniczy w oficjalnych i roboczych spotkaniach z Ministerstwami: Infrastruktury, Finansów, Rozwoju i Technologii, Edukacji Narodowej, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, zarządcami dróg samorządowych, Głównym Inspektorem Transportu Drogowego, Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego, Najwyższą Izbą Kontroli, Urzędem Zamówień Publicznych, Prokuratorią Generalną i Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości.
Korzystając ze swoich ustawowych uprawnień Izba uczestniczyła w powstaniu wielu aktów prawnych bardzo istotnych dla drogownictwa, między innymi:
- nowelizacji rozporządzenia RM z dnia 25.XI.1994r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących uwłaszczania osób prawnych nieruchomościami będącymi dotychczas w ich zarządzie lub użytkowaniu”,
- ustawy o finansowaniu dróg publicznych,
- ustawy o samorządzie gospodarczym,
- ustawy nowelizujące prawo budowlane i o zagospodarowaniu przestrzennym,
- rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie,
- ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych
- ustawy prawo o działalności gospodarczej,
- kodeksu celnego,
- ustawy prawo zamówień publicznych i kolejne jego nowelizacje,
- ustawy o wyrobach budowlanych,
- ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych,
- ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych,
- ustawy o autostradach płatnych i kolejne jej nowelizacje i kolejne jej nowelizacje,
- ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym,
- ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu i kolejne jej nowelizacje,
- rozporządzenia MEN w sprawie klasyfikacji i zawodów szkolnictwa zawodowego,
- ustawy o samorządzie zawodowym architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów,
- ustawy o terminach zapłaty w obrocie gospodarczym,
- ustawy o gwarancji płatności budowlanych,
- ustawy o czasie pracy kierowców i kolejne jej nowelizacje,
- ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- ustawy o drogach publicznych i kolejne jej nowelizacje,
- ustawy o transporcie drogowym i kolejne jej nowelizacje,
Z inicjatywy Izby w roku 1997 ówczesne Ministerstwo Przekształceń Własnościowych zleciło opracowanie „Studium sektorowego przedsiębiorstw branży drogowo-mostowej i surowców skalnych dla drogownictwa”, które stanowi ważny dokument działania prywatyzacyjnych przedsiębiorstw drogowych. Izba w części współfinansowała to przedsięwzięcie. Kontynuując badanie stanu polskiego wykonawstwa drogowego Izba zainspirowała coroczne wydania „Raportu o firmach drogowych” wykonane w latach 2003 – 2019 przez firmę doradczą Arcata Partners. Było to obszerne opracowanie o firmach drogowych w Polsce – sporządzane na podstawie analiz sprawozdań finansowych z kilkunastu lat oraz ankiet wśród firm drogowych i obejmowało wszystkie znaczące firmy branży.
Izba prowadziła działania mające na celu odbudowanie należnej pozycji zawodów drogowych. W 2001 roku Minister Edukacji Narodowej wydał nowelizację rozporządzenia w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, gdzie znalazły się zaproponowane przez Izbę zawody drogowe „Technik drogownictwa” oraz „Operator maszyn i urządzeń drogowych”. Izba na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej opracowała podstawy programowe i programy nauczania dla obu tych zawodów. Niekwestionowanym sukcesem Izby jest doprowadzenie w roku 2003 do przywrócenia uprawnień budowlanych w specjalności drogi i mosty.
Decyzją Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 14 marca 2002 roku Izba została wpisana na listę organizacji pracodawców i przedsiębiorców zrzeszających dostawców lub wykonawców uprawnionych do składania środków odwoławczych w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.
W 2013 r. powołano Zespoły Robocze złożone z przedstawicieli 4 organizacji branżowych (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Stowarzyszenie Inżynierów, Doradców i Rzeczoznawców, Związek Pracodawców Branży Usług Inżynierskich, Polski Związek Pracodawców Budownictwa) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do prac nad wzorcowymi umowami w czterech obszarach: projektowanie, nadzór, roboty budowlane, utrzymaj standard.
W 2015 roku Izba odpowiadając na potrzeby branży opracowała „Zbiór dobrych praktyk oraz wzorcowych klauzul w umowach podwykonawczych o roboty budowlane dotyczących obiektu liniowego”. Dokument składał się z dwóch części; z części pierwszej obejmującej zbiór wzorcowych klauzul w umowach o roboty budowlane dla obiektu liniowego oraz z części drugiej, obejmującej tzw. „klauzule zakazane”, które nie powinny występować w umowach podwykonawczych o roboty budowlane. Opracowanie zostało przekazane administracji drogowej. Przeprowadzono również szereg spotkań mających na celu wprowadzenie dobrego obyczaju akceptowania tych klauzul przez uczestników procesu budowlanego, zarówno w relacji inwestor – generalny wykonawca jak również generalny wykonawca – podwykonawca.
W styczniu 2016 roku Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa wspólnie z Polską Izbą Inżynierów Budownictwa, Polskim Stowarzyszeniem Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, NSZZ „Solidarność”, Polskim Kongresem Drogowym, Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Stowarzyszeniem Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, Stowarzyszeniem Klub Inżynierii Ruchu KLIR zaprezentowała „Białą Księgę Branży Drogowej”, która jest wspólnym głosem środowiska drogowego, platformą dialogu oraz drogowskazem dla dalszych działań rządu i posłów. Dokument zawiera 39 problemów pogrupowanych w 6 obszarach; są to postulaty strategiczne, ekonomiczne i finansowe, rynkowe, prawno-administracyjne, zawodowe i zarządzania ruchem. Są wśród nich postulaty zarówno ogólne, odnoszące się do strategicznych problemów dotykających polityki Państwa w obszarze całej polityki transportowej, a zwłaszcza drogownictwa, jak i bardziej szczegółowe, istotne dla poszczególnych środowisk.
Na początku 2016 r. Izba włączyła się w prace Komitetu Sterującego powstałego z inicjatywy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, którego celem była optymalizacja procesu realizacji inwestycji drogowych ujętych w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014–2023, zarówno w kontekście prawnym i technologicznym, jak również finansowym. Zamysłem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa było wykorzystanie doświadczeń, a także potencjału polskiej branży drogowej, w celu poprawienia jakości procesów składających się na realizację planu budowy dróg. Powołane zostały grupy robocze, których zadaniem było wypracowanie propozycji rozwiązań w zakresie prawa, zamówień publicznych oraz kwestii technicznych i finansowych, mogących bezpośrednio przełożyć się na zoptymalizowanie całego procesu inwestycyjnego. W prace Komitetu Sterującego i pięciu grup roboczych było zaangażowanych ponad 20 osób reprezentujących firmy zrzeszone w Izbie. Wynikiem prac Komitetu Sterującego były „Rekomendowane działania optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych”.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
Opis konstrukcji Most wykonano jako konstrukcję stalową, kratownicową, z pasami równoległymi (typu N) składającą się obecnie z 14 przęseł o łącznej długości 634 m (po odbudowie w 1955 r.). Wszystkie przęsła zaprojektowano jako belki swobodnie podparte na podporach murowanych z cegły klinkierowej, wzmocnionej blokami kamiennymi przeciwko działaniu kry. Podpory posadowiono na fundamentach betonowych na głębokości od 8,66 do 10,56 m poniżej poziomu gruntu. Oparcie przęseł na podporach zrealizowa...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...