Most Tumski we Wrocławiu odnowiony
Most Tumski stanowi jeden ze znaków rozpoznawczych Wrocławia, który co roku przyciąga tłumy turystów. W zeszłym roku podjęto decyzję, że stan techniczny 130-letniego obiektu wymaga naprawy. Prace remontowe już się skończyły i turyści oraz mieszkańcy mogą znowu korzystać z tej wizytówki Wrocławia.
Most Tumski to dwuprzęsłowy obiekt biegnący nad Odrą pomiędzy Ostrowem Tumskim a wyspą Piasek. Wybudowano go w 1892 r. Ma długość 52,19 m, szerokość: 6,84 m. Wysokość arkady to 6,90 m, a rozpiętość przęseł: 25,93 i 25,19 m. Obiekt jest konstrukcją stalową, nitowaną. Przez wiele lat niszczał, ale w swojej historii przeszedł tylko dwa remonty – w 1945 i 1992 r. W 1976 r. znalazł się w rejestrze zabytków. Remont mostu, który w tym roku dobiegł końca, wykonała firma Dromosttor. Zamawiającym był ZDiUM we Wrocławiu. Pierwsze prace przygotowawcze rozpoczęły się już latem ub.r. Pod koniec stycznia br. remont się zakończył i spacerowicze oraz turyści mogą ponownie korzystać z obiektu.
Dla wrocławian most Tumski to nie tylko zabytek, ale przede wszystkim łącznik komunikacyjny, dlatego jego remont był niezbędny, aby zapewnić użytkownikom bezpieczeństwo, a także przywrócić mu historyczny wygląd. Ze względu na jego charakter, jest wyłączony z ogólnego ruchu kołowego, a ograniczenie tonażowe pojazdów, które mogą korzystać z obiektu, sięga 10 t.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Obecny Most Tumski, zwany też Katedralnym (Pons Cathedralis), jest usytuowany w miejscu przeprawy wzmiankowanej już w XI wieku. Obiekt został zaprojektowany przez Alfreda von Scholza i wzniesiony w latach 1888-1889. Posiada konstrukcję stalową nitowaną, wykonaną w konstrukcji kratownicowej systemu Gerbera, wzmocnioną sztywnym cięgnem, wieszakami i arkadą portalową. Konstrukcja ta opiera się na dwóch granitowych przyczółkach kamiennych, boniowanych, o fakturze rustykalnej. Konstrukcję stalową przygotowała huta w Rudzianach (Pielahütte), a zmontował ją zakład G. Ruffera z Wrocławia. Prace kamieniarskie wykonała firma Granit und Quarz, a nieistniejącą płycinę nad arkadą, arkady oraz maszty wykonała firma Gustawa Trelenberga. Uzupełnieniem kompozycji mostu są dwie rzeźby ustawione w 1893 r. od strony Wyspy Piaskowej – z postaciami św. Jadwigi i św. Jana Chrzciciela – patronów Dolnego Śląska i Wrocławia, autorstwa G. Grünenberga. W okresie międzywojennym z nieznanych przyczyn usunięto maszty oraz tablicę znajdującą się nad arkadą. 15.10.1976 r. most został wpisany do rejestru zabytków miasta Wrocławia decyzją nr A/1652/327/Wm jako wybitny przykład konstrukcji mostowej o dużych walorach estetycznych. W listopadzie 2017 r. Miejski Konserwator Zabytków wydał pozwolenie konserwatorskie na remont i konserwację Mostu Tumskiego wraz z rekonstrukcją latarń na podstawie projektu budowlanego autorstwa mgr. inż. Ryszarda Wodyńskiego z zespołem (projekt budowlany) oraz programu konserwatorskiego autorstwa mgr Henryka Klameckiego. Projekt ten został opracowany z uwzględnieniem wcześniejszych zaleceń konserwatorskich zalecających m.in.: naprawę konstrukcji mostu z zachowaniem pierwotnego kształt konstrukcji oraz sposobu łączenia elementów (nitowaniem), zachowanie lub wykonanie nowej nawierzchni jezdni mostu na wzór dotychczasowej z kostki granitowej, odtworzenie kolorystyki konstrukcji stalowej, odtworzenie wyglądu pierwotnych latarni zintegrowanych z konstrukcją mostu na podstawie fotografii archiwalnych. archiwalnych. Most został pomalowany na kolor RAL 7073 – na wzór odnalezionego pierwotnego koloru na konstrukcji, natomiast powłoka antykorozyjna – na kolor głębokiej zieleni.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...