Odcinki pozbawione kategorii dróg krajowych i zaliczone do dróg wojewódzkich w latach 2022-2023
dotychczasowej DK8
- od węzła Suwałki Północ do skrzyżowania z S61 w rejonie byłego przejścia granicznego Budzisko (dł. 18,9 km) w woj. podlaskim. Data zmiany kategorii drogi: 22 grudnia 2022 r.
dotychczasowej DK9
- od Krzyżanowic do Błazin Dolnych (dł. 5,3 km) w woj. mazowieckim. Data zmiany kategorii drogi: 18 sierpnia 2022 r.
dotychczasowej DK15
- od skrzyżowania z obwodnicą w Bratianie do skrzyżowania z obwodnicą w Brzoziu Lubawskim (dł. 16,7 km) w woj. warmińsko-mazurskim. Data zmiany kategorii drogi: 14 grudnia 2022 r.
dotychczasowej DK16
- od węzła Ostróda Zachód do skrzyżowania z S5 w Wirwajdach (dł. 13,2 km) w woj. warmińsko-mazurskim. Data zmiany kategorii drogi: 15 grudnia 2022 r.
dotychczasowej DK19
- od skrzyżowania z drogą wojewódzką bez numeru (starodroże DK74) w Kraśniku do ronda w węźle Szastarka na S19 (dł. 10,8 km) w woj. lubelskim. Data zmiany kategorii drogi: 30 marca 2022 r.
- od węzła Lublin Węglin do węzła Kraśnik Północ (dł. 32,2 km) w woj. lubelskim. Data zmiany kategorii drogi: 21 maja 2022 r.
- od węzła Zdziary do skrzyżowania z obwodnicą Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77 (dł. 9,4 km) w woj. podkarpackim. Data zmiany kategorii drogi: 28 kwietnia 2022 r.
dotychczasowej DK40
- od skrzyżowania z obwodnicą w Kędzierzynie Koźlu do skrzyżowania z końcem obwodnicy w Ujeździe (dł. 16 km) w woj. opolskim. Data zmiany kategorii drogi: 7 listopada 2022 r.
dotychczasowej DK51
- od Wichrowa do Smolajny (dł. 1,2 km) w woj. warmińsko-mazurskim. Data zmiany kategorii drogi: 26 sierpnia 2022 r.
dotychczasowej DK61
- od obwodnicy Szczuczyna (węzeł Guty) do Rajgrodu (dł. 32 km) w woj. podlaskim. Data zmiany kategorii drogi: 13 września 2022 r.
- od Rajgrodu do Bargłowa Kościelnego (dł. 11,8 km) w woj. podlaskim. Data zmiany kategorii drogi: 13 września 2022 r.
- od Bargłowa Kościelnego do Augustowa i skrzyżowania z DK16 (dł. 8,3 km) w woj. podlaskim. Data zmiany kategorii drogi: 28 kwietnia 2022 r.
dotychczasowej DK71
- od skrzyżowania z DK71 w rejonie węzła Aleksandrów Łódzki (S14) do węzła Pabianice Północ (S14) w woj. Łódzkim (15,6 km). Data zmiany kategorii drogi: 25 czerwca 2022 r.
dotychczasowej DK75
- zastąpiony nowym odcinkiem DK75 wraz z mostem na Dunajcu w Kurowie (dł. 0,4 km) w woj. małopolskim. Data zmiany kategorii drogi: 21 czerwca 2022 r.
W 2023 roku zmiana kategorii z drogi krajowej na drogę wojewódzką objęła odcinki:
dotychczasowej DK5
- od węzła Kamienna Góra Północ do granicy państwa Lubawce (dł. 14,9 km) w woj. dolnośląskim. Data zmiany kategorii drogi: 26 września 2023 r.
dotychczasowej DK6
- od węzła Sianów Zachód do węzła Sianów Wschód (dł. 6,2 km, z czego 0,8 km w granicach Koszalina) w woj. zachodniopomorskim. Data zmiany kategorii drogi: 8 lipca 2023 r.
dotychczasowej DK7
- od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do skrzyżowania z DW783 w Miechowie (dł. 16,5 km) w woj. małopolskim. Data zmiany kategorii drogi: 5 września 2023 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Jakie są główne cele Zespołu ds. Mostowych Obiektów Zabytkowych i jakie działania planuje podjąć w pierwszej kolejności? W jaki sposób Zespół zamierza popularyzować wiedzę o wartości historycznej i inżynieryjnej mostów zabytkowych wśród społeczeństwa? Arkadiusz Madaj: Podstawowym celem zespołu jest, mówiąc potocznym językiem, „uporządkowanie” sp...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. II
W przypadkach pęknięć na powłoce ochronnej można z łatwością odspoić powłokę wraz ze skorodowanym betonem (fot. 3 g). Do oceny odspojonej powłoki ochronnej pobrano próbkę o powierzchni ~9 x 10 cm, pokazaną na fot. 4. Grubość powłoki ochronnej wyznaczono przez pomiar suwmiarką, uzyskując oszacowanie w wymiarze ~1,8 mm. Połączenie powierzchni powłoki ochronnej z betonem było przynajmniej dobre. Odspojenie fragmentu powłoki było możliwe za pomocą ostrego narzędzia. Przedmiotowy fragment powłoki ...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...