Nowy Tunel w Sulejówku
Otwarty pod koniec 2023 r. nowy tunel pod linią kolejową w Sulejówku wpływa na poprawę bezpieczeństwa oraz płynności ruchu zarówno dla pociągów, jak i pojazdów drogowych. Dzięki inwestycji miasto zyskało nowoczesną infrastrukturę, zintegrowaną z najwyższymi standardami technicznymi i zapewniającą komfort podróży dla wszystkich użytkowników.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z partnerami zrealizowali projekt budowy tunelu pod linią kolejową, który nie tylko zwiększył bezpieczeństwo w ruchu pociągów na trasie Warszawa – Terespol, ale także znacząco poprawił przepływ drogowy w mieście. Przejście kolejowo-drogowe zostało zastąpione nowoczesnym obiektem, eliminując potrzebę oczekiwania kierowców przed zamkniętymi rogatkami. Głównym wykonawcą przedsięwzięcia był INTOP Warszawa Sp. z o.o. Cała inwestycja, o wartości około 60 mln zł netto, została zrealizowana w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap II – część wiaduktowa”. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. we współpracy z Województwem Mazowieckim i Miastem Sulejówek oraz przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zainwestowały około 31 mln zł netto w poprawę infrastruktury regionu.
Opis inwestycji
Nowo powstała droga przez tunel, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku o szerokości 3,5 m, spełnia najwyższe standardy techniczne. Klasa techniczna G, przyjęta dla projektowanej drogi wojewódzkiej, oraz prędkość projektowa 50 km/h (z dopuszczalną 40 km/h) zapewniają bezpieczeństwo i płynność ruchu. Warstwę ścieralną, wiążącą i podbudowę zasadniczą wykonano z betonu asfaltowego. Dodatkowo w tunelu wyznaczono miejsce dla chodnika i ścieżki rowerowej, ułatwiając pieszym i cyklistom bezpieczne przemieszczanie się. Dla osób o ograniczonej mobilności dostępne są windy ułatwiające dostęp do tunelu.
Realizacja inwestycji nie ograniczyła się jedynie do budowy tunelu. W ramach projektu przebudowano układ torowy, odtworzono sieć trakcyjną oraz zmodernizowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ponadto dokonano gruntownej przebudowy sieci infrastruktury, obejmującej: energetykę, telekomunikację, wodociągi, kanalizację sanitarną oraz gazociągi. Prace objęły także rewitalizację dróg wokół tunelu, w tym drogi wojewódzkiej nr 638 oraz ulic: Dworcowej, Kombatantów II Wojny Światowej oraz S. Reymonta.
Analiza warunków gruntowych i ich wpływ na projekt
Wysoki poziom wód gruntowych oraz intensywne obciążenie ścian szczelinowych stanowiły istotne czynniki wymagające specjalnych rozwiązań podczas realizacji tunelu. Zdecydowano się na zastosowanie żelbetowej płyty dennej, o zmiennym profilu grubości oscylującym między 1,00 a 1,20 m, zabezpieczającej dno przed naporem oraz napływem wód. Dodatkowo zastosowano przesłonę wodoszczelną wykonaną przy użyciu technologii jet-grouting. Zastosowane rozwiązania mają na celu zapewnienie stabilności konstrukcji oraz redukcję ryzyka związanego z działaniem wód gruntowych. Opinia geotechniczna wskazuje, że przedsięwzięte środki stanowią odpowiedź na specyficzne warunki terenowe, przyczyniając się do bezpiecznej realizacji projektu.
Technologie i urządzenia
W trakcie realizacji inwestycji zastosowano różnorodne technologie, zapewniając nie tylko trwałość, ale również bezpieczeństwo użytkowników. Ściany oporowe stanowią istotny element konstrukcyjny całego projektu. Zostały one wykonane w dwóch różnych technologiach, zależnie od ich lokalizacji i funkcji. W przypadku ścian oporowych wykonanych jako monolityczne zastosowano technologię ścian szczelinowych. Te imponujące struktury zostały dodatkowo wzmocnione gzymsami żelbetowymi, na których zamocowano balustrady, zapewniając użytkownikom bezpieczeństwo podczas korzystania z infrastruktury. Szczególną uwagę poświęcono rejonowi wlotów do tunelu, gdzie zastosowano żelbetowe rozpory dla dodatkowej stabilizacji. Natomiast ściany oporowe przy chodnikach i ciągach pieszo-rowerowych wykonano w technologii płytowo-kątowej, dostosowując ich wysokość do niwelety terenu. Zapewniło to spójność oraz estetykę całej konstrukcji, przy jednoczesnym uwzględnieniu bezpieczeństwa użytkowników. W celu izolacji elementów stykających się z gruntem oraz zapewnienia trwałości konstrukcji zastosowano izolacje powłokowe z roztworu asfaltowego. Dzięki temu uniknięto potencjalnych problemów związanych z wilgocią i erozją. W kontekście bezpieczeństwa ruchu na gzymsach ścian szczelinowych zamontowano bariery ochronne skrajne oraz balustrady aluminiowe, co dodatkowo zwiększyło komfort i pewność użytkowników podczas korzystania z infrastruktury.
Poprawa bezpieczeństwa i efektywność
Nowy tunel w Sulejówku stanowi znaczący krok w poprawie bezpieczeństwa i efektywności transportowej w regionie. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym, a także skutecznej współpracy między sektorem publicznym a prywatnym, udało się zrealizować ten ambitny projekt. Nowa infrastruktura nie tylko eliminuje wcześniejsze zagrożenia związane z przejazdem kolejowym, ale także usprawnia ruch drogowy, co przyczynia się do wzrostu komfortu podróży mieszkańców i turystów. Inwestycja ta stanowi również przykład skutecznego wykorzystania funduszy Unii Europejskiej w celu wspierania rozwoju regionalnego i poprawy warunków życia lokalnej społeczności.
Przygotowała redakcja przy współpracy
z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przeczytaj również: S1 odc. Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki)
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...