Reklama

Nośność obiektów kolejowych a stosowanie obciążeń eksploatacyjnych

Wybrane aspekty stosowania poziomych obciążeń eksploatacyjnych w analizie nośności istniejących kolejowych obiektów inżynieryjnych wg PN-EN 15528.

Nowelizacja Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5.06.2014 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz.U. z 2014 r., poz. 867) [14], w ślad za wymogami określonymi w TSI Infrastruktura [8], nałożyła obowiązek weryfikacji nośności istniejących obiektów kolejowych przy zastosowaniu modeli obciążeń eksploatacyjnych zgodnie z normą PN-EN 15528 [3].

Stosowana praktyka analityczna

Pominięcie w normie PN-EN 15528 [3] oraz w TSI Infrastruktura [8] informacji dotyczących stosowania sił poziomych generowanych przez tabor kolejowy w analizie nośności istniejących obiektów inżynieryjnych powoduje w środowisku projektantów mostowych rozbieżność w sposobie podejścia do obliczeń statyczno-wytrzymałościowych. Dotychczasowe, napotkane w opracowaniach branżowych, metodyki obejmują:

  • zupełną rezygnację z uwzględnienia sił poziomych (z uwagi na brak jakiejkolwiek informacji w PN-EN 15528 [3]),
  • implementację pełnych wartości obciążeń poziomych wg PN-EN 1991-2 [4] ze współczynnikiem klasyfikacyjnym α, niezależnie od modelu referencyjnego.

Metoda pierwsza jest co do zasady błędna, ponieważ fakt nieujęcia w normie PN-EN 15528 [3] informacji o siłach poziomych nie powoduje, że takie oddziaływania nie są generowane. Z kolei druga metoda, polegająca na wprowadzeniu normowych obciążeń poziomych wg PN-EN 1991-2 [4] w kombinacji z obciążeniami pionowymi od pojazdów referencyjnych wg PN-EN 15528 [3], daje obraz nadmiarowego wytężenia konstrukcji jako wynik błędnej pr...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.