Naprawa nawierzchni betonowych. Wybór materiałów i technologie
Naprawa nawierzchni betonowych wymaga precyzyjnego doboru materiałów oraz technologii, które zależą od rodzaju i rozmiaru uszkodzeń, jak również od czasu, jaki jest dostępny na przywrócenie drogi do użytku. W niniejszym artykule omówiono aspekty naprawy nawierzchni betonowych, koncentrując się na rodzajach zapraw naprawczych oraz ich zastosowaniach. Tekst powstał na podstawie informacji zwartych w WR-D-83-3 Wytyczne utrzymania nawierzchni jezdni i poboczy dróg samorządowych. Część 3: Katalog typowych rozwiązań materiałowo-technologicznych stosowanych przy remontach.
Dobór odpowiednich materiałów do napraw nawierzchni bieżących opiera się na precyzyjnych kryteriach dotyczących rodzaju uszkodzenia oraz wymagań czasowych. Zastosowanie właściwych zapraw zapewnia trwałość i bezpieczeństwo użytkowania drogi. Ważne jest również uzyskanie zgody inżyniera kontraktu w przypadku zalecanych materiałów zgodnie WR-D-83-3.
Rodzaje uszkodzeń i odpowiednie zaprawy
Do wykonywania napraw nawierzchni betonowych, w zależności od rodzaju i wielkości uszkodzenia oraz wymaganej szybkości oddania nawierzchni do użytku, stosuje się określone materiały.
Naprawy szybkie (przy konieczności oddania naprawionej nawierzchni do ruchu w czasie do 24 godzin)
W sytuacjach gdy naprawiona nawierzchnia betonowa musi być oddana do użytku w ciągu 24 godzin, kluczowe jest zastosowanie zaprawy o szybkim czasie wiązania. Mieszanina powinna osiągnąć czas wiązania w przedziale 30-60 minut, co pozwala na szybkie przeprowadzenie prac naprawczych.
Parametry stwardniałej zaprawy powinny wynosić:
- Wytrzymałość na ściskanie:
- Co najmniej 20 MPa po 24 godzinach od nałożenia zaprawy.
- Co najmniej 50 MPa po 28 dniach od nałożenia zaprawy.
- Wytrzymałość na rozciąganie:
- Co najmniej 5,5 MPa po 24 godzinach od nałożenia zaprawy.
Przypadki i zalecenia:
- Uszkodzenie powierzchniowe/punktowe o małej powierzchni
Zaleca się: zaprawę żywiczną
Zaleca się w pewnych przypadkach za zgodą inżyniera kontraktu: zaprawę cementową, zaprawę cementowo-polimerową, kleje i szpachlówki - Uszkodzenia wgłębne o dużej powierzchni
Zaleca się: zaprawę żywiczną
Zaleca się w pewnych przypadkach za zgodą inżyniera kontraktu: zaprawę cementową, zaprawę cementowo-polimerową
Nie zaleca się: klejów i szpachlówki - Uszkodzenia krawędzi płyt
Zaleca się: zaprawę żywiczną
Zaleca się w pewnych przypadkach za zgodą inżyniera kontraktu: zaprawę cementową, zaprawę cementowo-polimerową
Nie zaleca się: klejów i szpachlówki - Uszkodzenia naroży płyt
Zaleca się: zaprawę żywiczną
Zaleca się w pewnych przypadkach za zgodą inżyniera kontraktu: zaprawę cementową, zaprawę cementowo-polimerową
Nie zaleca się: klejów i szpachlówki - Pęknięcia
Zaleca się: zaprawę żywiczną
Zaleca się w pewnych przypadkach za zgodą inżyniera kontraktu: kleje i szpachlówki
Nie zaleca się: zaprawy cementowej, zaprawy cementowo-polimerowej - Wymiana części płyty
Zaleca się: zaprawę cementową, zaprawę cementowo-polimerową
Zaleca się w pewnych przypadkach za zgodą inżyniera kontraktu: zaprawę żywiczną, zaprawę żywiczną
Nie zaleca się: klejów i szpachlówki - Wymiana całej płyty
Zaleca się: zaprawę cementową
Zaleca się w pewnych przypadkach za zgodą inżyniera kontraktu: zaprawę cementowo-polimerową
Nie zaleca się: zaprawy żywicznej, klejów i szpachlówki
Naprawy tradycyjne (przy braku konieczności oddania naprawionej nawierzchni do ruchu w czasie do 24 godzin)
W przypadkach gdy nie ma konieczności szybkiego oddania naprawionej nawierzchni betonowej do ruchu, można zastosować tradycyjne metody naprawy. W takich przypadkach stwardniała zaprawa musi spełniać określone parametry wytrzymałościowe, aby zapewnić długotrwałość i stabilność naprawy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...