Reklama

Najnowsza generacja systemu monitoringu atmosfery uruchomiona w tunelu S3 w Świnoujściu

Artykuł opisuje ewolucję monitoringu atmosfery w tunelach, szczególnie pomiar NO2, na przykładzie tunelu S3 w Świnoujściu i innowacyjnej aparatury.

Tunel pod Świną na końcu drogi ekspresowej S3 jest dobrym przykładem ilustrującym zmiany w wymaganiach i realizacji systemów monitoringu atmosfery w tunelach w ostatniej dekadzie. Monitoring atmosfery pełni ważną rolę dla bezpiecznej eksploatacji tunelu, jest podstawowym źródłem sygnałów sterujących pracą wentylacji w tunelu, a w przypadku przekroczenia określonych progów – zamknięcia tunelu dla ruchu. Temat ten uregulowano w Rozporządzeniu nr 735 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, a w nowelizacji z 1 sierpnia 2019 r. wymieniono wartości progowe parametrów powietrza w tunelu sterujące wentylacją oraz dające sygnał na zamknięcie tunelu. Wartości te przedstawiono w tab. 1. Rozporządzenie wymaga więc ciągłego pomiaru CO, NO2 i widoczności. Ponadto niezbędny dla kontroli skuteczności wentylacji jest ciągły pomiar prędkości i kierunku przepływu powietrza.

Trudny temat – pomiary tlenków azotu

Jak widać, wymagany jest ciągły pomiar składników gazowych CO i NO2 przy braku wymogu pomiaru NO. Termin „tlenki azotu” często wywołuje konfuzję, a dokumentacja projektowa niektórych tuneli wskazuje, że jej autorzy traktują terminy „NO”, „NO2” i „NOx” ekwiwalentnie, nie zdając sobie sprawy, że tlenek i ditlenek azotu to dwa różne gazy o różnych stężeniach i różnej toksyczności. Według znanych już od dłuższego czasu badań to właśnie ditlenek azotu (czyli NO2) jest gazem o bardzo wysokiej toksyczności (mimo że jest go w tunelu mniej niż NO) i jego monit...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.