Reklama

Mosty z kompozytów termoplastycznych powstałych z recyklingu tworzyw sztucznych

Podsumowanie

Mimo niekwestionowanych zalet tworzyw sztucznych stanowią one jedną z najbardziej kłopotliwych kategorii odpadów. Dynamiczny wzrost produkcji tworzyw sztucznych od lat 50. XX wieku i zwiększenie skali zastosowania wyrobów z nich produkowanych doprowadziły do zwiększenia ilości OTS. Tym samym wzrasta ryzyko ich niewłaściwego zagospodarowania oraz negatywnego oddziaływania na środowisko. Większość tworzyw sztucznych po wyrzuceniu trafia na wysypiska śmieci, na których mogą zalegać przez setki lat. Niewłaściwa segregacja lub całkowity jej brak, a także minimalizowanie czasu użytkowania produktów przyczyniają się do generowania ogromnej ilości OTS. Jednym ze sposobów zminimalizowania problemu, jaki stwarzają OTS, jest ich recykling mechaniczny przez ponowne ich zastosowanie jako składników do produkcji nowych elementów budowlanych. Przedstawione w artykule przekłady potwierdzają, że elementy wytwarzane z OTS mogą być z powodzeniem stosowane również do budowy mostów, przez co mostownictwo może się także wpisywać w europejską ideę gospodarki o obiegu zamkniętym.

Piśmiennictwo

  1. Koalicja na rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego Reconomy: W kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Wyzwania i szanse. Warszawa 2016.
  2. Raport Fundacji Plastics Europe Polska: Branża tworzyw sztucznych 2022.
  3. Nosker T.J., Lampo R.G.: Innovative structural concepts for plastic lumber materials. „Proceedings Society of Plastic Engineers”, 1996 ANTEC Conference, Indianapolis, May 1996.
  4. Nosker T.J., Renfree R.W.: Recycled plastic lumber: from park benches to bridges. Proceedings of R’2000 5th World Congress, 2000.
  5. McLaren M.G., Assis G., Nyack W.: Introducing the first recycled plastic bridge in the world. Composites Institute’s, International Conference Proceedings. CRC Press, 2002.
  6. Kim J.S., Chandra V.: World’s first recycled plastic bridges. Proceedings of the 2011 International Conference on Sustainable Design and Construction (ICSDC), Kansas City, Missouri, University of Kansas, March 2011.
  7. Kim J.S., Chandra V., Nosker T.J.: World’s first thermoplastic bridges made of recycled plastics. Proceedings of 18th IABSE Congress, Seoul, Korea, September 2012.
  8. Lampo R.G., Wilcoski J., Nemeth V.B.: US Army builds degradation resistant bridges. „AMMTIAC Quarterly”, 5/2011.
  9. Nosker T.J., Lynch J.K., Lampo R.G.: The utilization of recycled thermoplastic composites for civil and military load bearing applications. Chapter 10. Fiber Reinforced Polymer (FRP) Composites for Infrastructure Applications. Jain R., Lee L. (eds.). Springer, Netherlands.
  10. Diaz-Alvarez H., Picucci J.R., McKenna M.H.: Structural response of a recycled thermoplastic lumber bridge under civilian and military loads. „Journal of Thermoplastic Composite Materials”, 28 (4)/2015, 461-478.
  11. Kim J.S., Chandra V. Nosker T.J.: World’s first thermoplastic railroad bridges. Proceedings of the AREMA 2010 Annual Conference & Exposition, Orlando, Florida, September 2010.
  12. Al-Rousan R.Z., Shbeeb N.I., Al-Masri R.: Non-linear finite element analysis of thermoplastic railroad bridge. „Journal of Thermoplastic Composite Materials”, 2016, 29 (6), 850-866.

przeczytaj również: Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych

Galeria

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.