Most w ciągu obwodnicy Wronek
W lipcu br. oddano do użytku Most na Warcie, który powstał na nowej obwodnicy Wronek. Budowa obiektu pozwoli na wyprowadzenie ruchu ciężkiego z centrum miasta.
Nowo postały Most nad Wartą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182 i 184 zaprojektowano jako element otwartej w czerwcu br. obwodnicy Wronek. Obwodnica o długości 5,2 km powstała w systemie „buduj”. Inwestorem zadania jest Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, a wykonawcą spółki Colas Polska i Most Sp. z o.o. Wartość inwestycji opiewała na 81 mln zł, a dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosiło 66 mln zł.
Opis obiektu
Most przez rzekę Wartę zaprojektowano jako belkowy, trzyprzesłowy o konstrukcji z betonu sprężonego. Do wzniesienia obiektu wykorzystano metodę betonowania nawisowego. Na rusztowaniach stacjonarnych wykonano tzw. segmenty startowe, na których zamontowano konstrukcje pomocnicze służące do betonowania wspornikowego kolejnych segmentów. Na etapie betonowania kolejnych segmentów konstrukcja była sprężana kablami zlokalizowanymi w płycie pomostu. Po wykonaniu zwornika (segmentu scalającego oba odcinki wykonywane nawisowo) i końcowych odcinków betonowanych na rusztowaniach zostało wprowadzone sprężenie w płycie dolnej zaprojektowane na docelowe obciążenia mostu. W skład przeprawy weszły dwa przyczółki, dwie podpory pośrednie, trzy przęsła – 2 × 60 m skrajne, 1 × 100 m środkowe. Projekt przewidywał możliwość rektyfikacji końcówek wsporników w przęśle środkowym bezpośrednio przed uciągleniem konstrukcji. Dzięki dużej dokładności wykonania i dużej zgodności przemieszczeń końcówek wspornika z dokumentacją projektową rektyfikacja nie była konieczna. Geodezyjna kontrola ugięć była prowadzona przez cały czas budowy ustroju nośnego i była prowadzona ściśle wg wytycznych projektanta i podlegała bieżącej ocenie....
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Masz możliwość korzystania z materiałów w strefie: „Pliki do pobrania”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
Logowanie
Komentarz firmy
Paweł Katarzyński
Dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w PoznaniuObwodnica Wronek to ważna inwestycja zrealizowana przez samorząd województwa wielkopolskiego, która zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na komunikację w mieście, szczególnie w centrum. Obwodnica to jednak nie tylko ciąg główny o długości ponad 5 km, ale również: wiadukt kolejowy nad linią PKP, trzy ronda, przepusty, drogi dojazdowe do terenów przyległych i oczywiście trójprzęsłowy most nad Wartą o długości ponad 252 m, budowany w technologii nawisowej, co jest ewenementem na drogach wojewódzkich w naszym kraju. Metoda polega na odcinkowym betonowaniu przy użyciu przesuwnego urządzenia formującego i umożliwia niezależne wznoszenie konstrukcji na kilku stanowiskach, likwidując konieczność stosowania rusztowań.
W ramach budowy mostu, z uwagi na zróżnicowane warunki gruntowe do posadowienia przeprawy (brak podpór w nurcie rzeki) wykorzystano 262 pale prefabrykowane wbijane o długości do 14 m. Możemy to porównać do 111 wieżowców – 11-piętrowych. W skład przeprawy weszły: dwa przyczółki, dwie podpory pośrednie, trzy przęsła – 2 x 60 m skrajne, 1 x 100 m środkowe. Do budowy mostu wykorzystano: 655 ton zbrojenia, 95 ton stali sprężającej, 4542,7 m3 betonu 487,6 m prefabrykatów polimerobetonowych oraz po 1878 m2 warstw wiążącej i ścieralnej o grubości po 4 cm asfaltu. Liczby te wyraźnie pokazują więc nam skalę zrealizowanego zadania.
Cieszymy się, że takie inwestycje wpływają na cały region i oprócz bezpieczeństwa, zwiększając również jego atrakcyjność gospodarczą.mgr inż. Jakub Kozłowski
Projektant realizacji, Lafrentz Sp. z o.o.Most na Warcie był dla mnie w pewnym sensie obiektem przełomowym. Pierwszy obiekt w karierze wykonany w technologii betonowania nawisowego. Jednym z podstawowych zagadnień projektowych w takim przypadku jest opracowanie dokumentacji, która już na etapie „deski kreślarskiej” będzie uwzględniała wszystkie uwarunkowania technologiczne i nie będzie wymagała wprowadzania modyfikacji na etapie budowy. Patrząc z perspektywy czasu – a od opracowania dokumentacji do dzisiaj minęły 4 lata – udało się ten cel osiągnąć w 100%. Wykonawca zrealizował obiekt zgodnie z harmonogramem.
Współpraca z kierownikiem budowy przebiegała bardzo dobrze. Jednym z czynników, który miał na to największy wpływ, były bez wątpienia wyniki pomiarów w trakcie wznoszenia wahadła. Kontrola podniesienia wykonawczego w trakcie budowy kolejnych segmentów wykazywała bardzo dużą zgodność z wynikami obliczeń. Pozwoliło to uniknąć zbędnej pracy zarówno na budowie, jak i w biurze projektowym. Taka zgodność na styku praktyki i teorii jest też powodem do dumy dla każdego projektanta. Ten most otworzył dla mnie jako projektanta wiele nowych możliwości i pozwolił zwiększyć w sposób naturalny konkurencyjność. Może o tym świadczyć fakt, że do tej chwili udało nam się opracować jeszcze jeden obiekt w tej technologii, który został zrealizowany.
Kolejna realizacja rozpocznie się jeszcze w tym roku, a na rozpoczęcie projektowania czeka most na Wiśle.Paweł Napierała
Kierownik budowy, Colas PolskaBudowa obwodnicy Wronek była jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji w regionie. Pierwsze prace budowlane rozpoczęły się w kwietniu 2020 roku, ich finał nastąpił zaś w maju 2022 roku. Po dopełnieniu formalności związanych z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie i odbiorów technicznych cała trasa udostępniona została kierowcom na początku lipca 2022 r. Celem budowy było wyprowadzenie ruchu − zwłaszcza tranzytowego − ze zwartej zabudowy miasta Wronki i likwidacja tzw. „wąskiego gardła” w układzie komunikacyjnym województwa.
W ramach zadania powstała droga obwodowa o długości 5,2 km, której początek zlokalizowany został na nowo wybudowanym rondzie na ulicy Szamotulskiej w Nowej Wsi (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184). Jej koniec sięga ronda przed miejscowością Smolnica (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182). To właśnie tutaj 6 lipca dokonano oficjalnego otwarcia obwodnicy.
Prace przy tym projekcie były niezwykle ciekawe i cieszymy się, że jako Colas Polska Sp. z o.o. mogliśmy je realizować. Wybudowaliśmy: 5,2 km nowoczesnej obwodnicy, 2,5 km dróg serwisowych, trzy ronda oraz trzy skrzyżowania skanalizowane, w tym jedno z sygnalizacją świetlną. Wzdłuż całej obwodnicy powstały kanał technologiczny i oświetlenie drogowe.
Podczas realizacji bardzo ważne były aspekty logistyczne, by nie przerywać ciągłości procesu budowy nowego trójprzęsłowego mostu na rzece Warcie mierzącego 252 m, wykonanego metodą nawisową. W ramach budowy wykonany został również wiadukt nad remontowaną linią kolejową relacji Poznań – Szczecin, a także przejazd nad drogą gminną wykonany w konstrukcji SuperCor. Jako Colas Polska zawsze staramy się słuchać głosu lokalnej społeczności i realizować nasze kontrakty bezpiecznie, w zgodzie ze wszystkimi naszymi wartościami.
Z ciekawostek należy wspomnieć o prowadzonych badaniach archeologicznych, których efektem było odkrycie rozległej osady ludności kultury pucharów lejkowatych (z lat około 3200-2850 p.n.e.) oraz osadnictwa ludności kultury przeworskiej z okresu wpływów rzymskich (II-III wiek n.e). Na stanowisku w Nowej Wsi odkryto niespotykaną dotąd na ziemiach polskich budowlę naziemną typu rowkowego. Podobne budowle znane są z terenów Niemiec i Danii. Na progu jej wejścia zalegał jeden z dwóch znalezionych na osadzie pochówków ludzkich. Drugi z pochówków zalegał z kolei na południowej rubieży osady. Wydobyty materiał archeologiczny − po zabiegach konserwatorskich i końcowym opracowaniu − trafił do Muzeum Ziemi Wronieckiej we Wronkach. Dodatkowo należy wspomnieć, że jako wiodący wykonawca w rejonie mieliśmy zaszczyt w tym samym czasie realizować dla Gminy Wronki budowę ulicy Mickiewicza jako głównego łącznika miasta z obwodnicą.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
W artykule przedstawiono doświadczenia z wykonania i eksploatacji odcinka warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3, w której użyto granulatu asfaltowego. Dodatek granulatu dozowano metodą na zimno w ilości 15%. Pozyskano go w wyniku selektywnego frezowania istniejącej warstwy ścieralnej z mieszanki SMA. Wykonany odcinek potwierdza możliwość wykorzystania granulatu asfaltowego nie tylko w warstwach podbudowy i wiążącej, ale również w warstwach ścieralnych. Obowiązujące wymagania w s...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...