Reklama

Most drogowy przez San w miejscowości Sielnica – cz. I

Kształtowanie elementów ustroju nośnego mostu

Ustrój nośny stanowią dwa dźwigary blachownicowe zespolone z żelbetową płytą pomostu w rozstawie równym 4,0 m. Most zaprojektowano w analizie sprężystej zgodnie z dotychczas obowiązującymi normami i aktami prawnymi [1-4]. Smukłości elementów dźwigarów zostały tak dobrane, aby jak najefektywniej wykorzystać materiał konstrukcyjny stali i zachować stany graniczne nośności i użytkowalności na każdym etapie realizacji budowy i użytkowania mostu. Spełniono także rygorystyczne wymogi kompromisu pomiędzy odpowiednim światłem mostu oraz niweletą drogi na moście i jego dojazdach. Wysokość całkowita dźwigarów blachownicowych była zmienna i wynosiła od 2,27 m (przekrój nad przyczółkami) do 3,81 m (przekrój nad filarem). W przęśle nurtowym dźwigary blachownicowe mają wysokość równą 2,89 m (L/29,4; L – rozpiętość przęsła nurtowego).

Z uwagi na uwarunkowania technologiczne, wykonawcze oraz estetyczne przyjęto jednakowe szerokości pasów górnych i dolnych dźwigarów blachownicowych o wartości 650 mm. Przyjęto zmienną ich grubość w zakresie od 30 do 60 mm na długości mostu. Zastosowano dwie grubości środników dźwigarów tw: 16 mm (maks. hw/tw = 231) w strefach podporowych nad filarem oraz 12 mm (maks. hw/tw = 233) w pozostałych przekrojach mostu. Środniki dźwigarów blachownicowych zostały usztywnione podłużnie oraz poprzecznie. Usztywnienie podłużne środników wykonano za pomocą pojedynczego żebra o przekroju 14 × 250 mm w strefach przęsłowych dźwigarów oraz dwoma podobnymi żebrami o przekroju 14 × 250 mm w strefach podporowych nad filarem.

Usztywnienie poprzeczne środników i pasów dźwigarów blachownicowych przewidziano w formie wewnętrznych podwójnych żeber pionowych o grubości 14 mm w mie...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Doświadczenia przy projektowaniu obiektów mostowych wskazują na konieczność bardzo dokładnej analizy przepływów wód ekstremalnych przy sytuowaniu podpór mostu na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Dla mostu na Sanie w Sielnicy bazą obliczeń były dane RZGW uwzględniające przepływy wód powodziowych z 2010 r. Model hydrauliczny został zaktualizowany o dodatkowe dwie fale powodziowe z 2014 r. W wyniku optymalizacji i przyjęcia światła o 23% większego od minimalnego oraz ukształtowania niwelety drogi na lewym zalewie można było osiągnąć spiętrzenie po zabudowie doliny na poziomie 6 cm. Jednak możliwości finansowe nie pozwoliły na zaprojektowanie przekroju obiektu z jezdnią dwukierunkową. Właśnie z tego względu ostatni projekt Politechniki Opolskiej z 2001 r. nie doczekał się realizacji. Według zaleceń RDOŚ most miał być płaski… no i jest. Miał być także wkomponowany w krajobraz… i myślę, że to się udało. Miał być turystyczny, ale przede wszystkim służy mieszkańcom. Jest to efekt dobrej współpracy z organami decyzyjnymi i pracy całego zespołu projektowego, który włożył w to serce i pracę po godzinach. Przy opracowaniu inwestycji pracowali także inżynierowie: mgr inż. Tomasz Tomasiewicz i mgr inż. Grzegorz Stróż oraz sprawdzający mgr inż. Rafał Leń. Nie sposób również pominąć wkładu dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Przemyślu mgr. Janusza Hołyszki. To dzięki jego zaangażowaniu i pomocy udało się w ekspresowym tempie uzyskać wymagane decyzje.

Projekt pozwolił także na eksperyment. Dzięki kolegom z Politechniki Rzeszowskiej oraz współpracy z wykonawcą dokonano optymalizacji konstrukcji z uwzględnieniem założonej technologii budowy, która wpłynęła na finalną formę obiektu i wprowadziła innowacyjne rozwiązania. Realizacja przedmiotowego mostu jest wartościowym wkładem w edukację przyszłych inżynierów mostowych.

mgr inż. Henryk Kalisz, projektant

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.