Reklama

Most drogowy przez San w miejscowości Sielnica – cz. I

Opis ogólny mostu

Budowa przedmiotowego mostu nad Sanem w km 234 + 552 w miejscowości Sielnica w powiecie przemyskim została zrealizowana jako połączenie dróg powiatowych nr 2067R i 1432R. Droga 2067R Hucisko Nienadowskie – Dubiecko – Sielnica po wykonaniu przeprawy otrzymała przebieg nr 2067R Hucisko – Nienadowskie – Dubiecko – Sielnica – Bratkówka. Budowa mostu skróciła połączenie Sielnicy z siedzibą gminy Dubiecko o ponad 30 km. Inwestycja była realizowana na obszarach chronionych Natura 2000 „Obszar Siedliskowy San (PLH180007)” oraz Obszar Ptasi „Pogórze Przemyskie (PLB180001)”, stąd też zgodnie z zaleceniami RDOŚ w Rzeszowie obiekt został odpowiednio wkomponowany w krajobraz, co zdecydowało w tym przypadku o rodzaju konstrukcji.

Nowy most jest obiektem trójprzęsłowym w układzie ciągłym położonym w łuku pionowym o promieniu R = 1500 m (rys. 1).

Rys. 1. Widok z boku – przekrój podłużny mostu

Główne parametry techniczno-geometryczne mostu są następujące:

  • nośność: klasa B wg [2], tj. 40 ton,
  • klasa drogi na obiekcie: L,
  • prędkość projektowa: V = 50 km/h,
  • rozpiętości teoretyczne przęseł: 36,0 m + 85,0 m + 36,0 m,
  • długość całkowita pomostu: 158,00 m,
  • długość obiektu ze ścianami bocznymi przyczółków: 171,80 m,
  • szerokość całkowita przęsła mostu: 7,78 m,
  • szerokości użytkowe pomostu: jezdnia – 4,0 m (jed...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Doświadczenia przy projektowaniu obiektów mostowych wskazują na konieczność bardzo dokładnej analizy przepływów wód ekstremalnych przy sytuowaniu podpór mostu na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Dla mostu na Sanie w Sielnicy bazą obliczeń były dane RZGW uwzględniające przepływy wód powodziowych z 2010 r. Model hydrauliczny został zaktualizowany o dodatkowe dwie fale powodziowe z 2014 r. W wyniku optymalizacji i przyjęcia światła o 23% większego od minimalnego oraz ukształtowania niwelety drogi na lewym zalewie można było osiągnąć spiętrzenie po zabudowie doliny na poziomie 6 cm. Jednak możliwości finansowe nie pozwoliły na zaprojektowanie przekroju obiektu z jezdnią dwukierunkową. Właśnie z tego względu ostatni projekt Politechniki Opolskiej z 2001 r. nie doczekał się realizacji. Według zaleceń RDOŚ most miał być płaski… no i jest. Miał być także wkomponowany w krajobraz… i myślę, że to się udało. Miał być turystyczny, ale przede wszystkim służy mieszkańcom. Jest to efekt dobrej współpracy z organami decyzyjnymi i pracy całego zespołu projektowego, który włożył w to serce i pracę po godzinach. Przy opracowaniu inwestycji pracowali także inżynierowie: mgr inż. Tomasz Tomasiewicz i mgr inż. Grzegorz Stróż oraz sprawdzający mgr inż. Rafał Leń. Nie sposób również pominąć wkładu dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Przemyślu mgr. Janusza Hołyszki. To dzięki jego zaangażowaniu i pomocy udało się w ekspresowym tempie uzyskać wymagane decyzje.

Projekt pozwolił także na eksperyment. Dzięki kolegom z Politechniki Rzeszowskiej oraz współpracy z wykonawcą dokonano optymalizacji konstrukcji z uwzględnieniem założonej technologii budowy, która wpłynęła na finalną formę obiektu i wprowadziła innowacyjne rozwiązania. Realizacja przedmiotowego mostu jest wartościowym wkładem w edukację przyszłych inżynierów mostowych.

mgr inż. Henryk Kalisz, projektant

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.