Reklama

Łożyska i urządzenia dylatacyjne – konsekwencje błędów projektowych. Cz. I

Wpływ zjawisk termicznych

Oddziaływanie spowodowane zmianą temperatury wymaga szerszego omówienia ze względu na mnogość zapisów normowych i zaleceń. Nadal w wielu realizowanych projektach występują odniesienia do normy PN-S-10030:1985 [3], która określa wartości ekstremalne temperatury konstrukcji dla obiektów stalowych, betonowych i zespolonych oraz podaje poziom odniesienia zmian temperatury jako 10°C (umowna temperatura montażu). Z kolei zalecenia GDDKiA [13] podają dla urządzeń dylatacyjnych powiększony w stosunku do [3] obliczeniowy zakres temperatury w zależności od rodzaju konstrukcji obiektu mostowego. Tymczasem w normie EN 1991-1-5:2003 [1] zawarto procedurę mającą na celu ustalenie ekstremalnych wartości temperatury powietrza w cieniu (Tmax, Tmin), określonych z prawdopodobieństwem p = 0,02 na podstawie rzędnej terenu w miejscu lokalizacji obiektu mostowego, oraz ustalenia tejże lokalizacji na mapach rozkładu temperatury maksymalnej i minimalnej. Następnie należy określić przyrost i redukcję temperatury (ΔTN,con, ΔTN,exp), odpowiedzialne odpowiednio za skrócenie i wydłużenie przęsła w odniesieniu do temperatury początkowej, która zgodnie z załącznikiem krajowym wynosi T0 = 8°C. Zgodnie z uwagą 2 poprawki do normy [1] dla łożysk i urządzeń dylatacyjnych maksymalny zakres zmiany składowej równomiernej temperatury przy wydłużaniu i skracaniu konstrukcji należy zwiększyć o 20°C (ΔTN,con + 20°C, ΔTN,exp + 20°C). Szersze omówienie tego zagadnienia podjęto w [24].

Jeśli za przykład weźmiemy obiekt mostowy o konstrukcji stalowej położony w Zamościu na wysokości 200 m n.p.m., dla którego odległość od łożyska nieprzesuwnego do najdalej położonego łożyska przesuwnego wynosi 50 m, to zarówno zakres temperatury powodującej skrócenie i wydłużenie przę...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.