Kopalnia Budy – nowoczesna eksploatacja dolomitu i wapienia z blisko 100-letnią historią wydobycia
Województwo świętokrzyskie znane jest ze swoich złóż kruszyw. Jednym z wyróżniających się zakładów górniczych jest ten działający od wielu lat w Budach. Tym razem po kopalni oprowadzi nas jej kierownik Marek Zając, który opowie nie tylko o prehistorycznej przeszłości tych terenów, ale także o tym, jakie są plany firmy na przyszłość.
Kopalnia Budy znajduje się w województwie świętokrzyskim, które jest bogate w złoża dolomitowe i wapienne. Cechują się one dużą odpornością na rozdrabnianie, niekorzystne warunki atmosferyczne, zapewniają odpowiednią stabilizację mechaniczną, dlatego są często wykorzystywane jako materiał m.in. do budowy dróg czy w budownictwie.
Prehistoria – zaczęło się 380 milionów lat temu
Złoża dolomitów i wapieni w świętokrzyskich Budach (gmina Bogoria, powiat staszowski) pochodzą z okresu dewonu ery paleozoicznej, a dokładniej ze środkowego wieku tej epoki, żywetu, który trwał przez około 6,5 miliona lat, 380 milionów lat p.n.e. Charakterystyczne dla tego czasu na terenie Europy jest występowanie osadów węglanowych: różnych typów wapieni, czasami zdolomityzowanych, jak również margli i łupków marglistych. „Zaledwie” 360 milionów lat później, w erze kenozoiku i epoce miocenu, nastąpiło wypiętrzenie nowych łańcuchów górskich, a według teorii tektoniki płyt litosfery Afryka zderzyła się z Europą, w wyniku czego powstały Alpy. – 20 milionów lat przed naszą erą, w miejscu, w którym teraz stoimy, prawdopodobnie była plaża morza mioceńskiego. W kopalni Jurkowice, która znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu Budy, do dziś można znaleźć ślady akwenu morskiego – muszle i inne drobne skamieniałości – opowiada Marek Zając, kierownik kopalni B...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Przemysław Bokwa
przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy PBI
W dzisiejszym, coraz trudniejszym otoczeniu konkurencyjnym, rację bytu mają tylko najsilniejsi. Siła największych potentatów w naszej branży nie polega tylko na wielkości kapitału zakładowego, kraju pochodzenia, skali wydobycia czy produkcji. Skutecznie mogą konkurować te przedsiębiorstwa, które są w stanie umiejętnie dobierać i modyfikować rodzaje prowadzonej działalności, a dzięki temu samodzielnie dostarczyć kompleksowy produkt końcowy w dobrej cenie. Dywersyfikacja portfela naszych produktów, z jednoczesnym wykorzystaniem najlepszych światowych praktyk i aktywnego dopasowania się do ewoluującej sytuacji mikro- i makroekonomicznej, to klucz do sukcesu Grupy PBI.Bartłomiej Ruda
wiceprezes zarządu Biuro Handlowe Ruda Sp. z o.o. Sp. k.
Kopalnia Budy jest referencyjną kopalnią dla firmy CDE, posiadającą w pełni zautomatyzowaną linię do płukania kruszyw produkcji tej irlandzkiej firmy.
Budowa linii pozwoliła na wypłukanie i odzyskanie kruszyw z gromadzonego od dziesięcioleci nadkładu i wstępnego odsiewu materiału nadawy, lepsze wykorzystanie złoża oraz poprawę jakości produkowanych kruszyw.
Nadawą jest zanieczyszczona gliną frakcja 10-40 mm przybierająca formę gabarytów o wielkości do 400 mm, gdzie gliny jest czasami do 40%. Linia technologiczna została zaprojektowana do uzyskiwania maksymalnie do 150 t/h.
Składa się ona z dwóch koszy zasypowych umożliwiających rozładunek dwóch 40-tonowych wozideł. Nadawa jest podawana przenośnikiem taśmowym na przesiewacz rusztowy dokonujący wstępnego odsiewu, a następnie na dwie ustawione szeregowo płuczki mieczowe Aggmax150. Materiał jest segregowany na płuczkach, a następnie na przesiewaczach, uzyskując wymagane frakcje grysowe. Wypłukana frakcja 0-2 mm z płuczek mieczowych i przesiewaczy jest czyszczona na hydrocyklonie EvoWash151 z frakcji 0-0,063 mm.
Szlam z hydrocyklonu trafia do odszlamiacza Aquacycle A600 o pojemności 600 m3, gdzie odzyskuje się do 90% wody trafiającej w obiegu zamkniętym do ponownego wykorzystania. Pozostały szlam przez zbiornik buforowy trafia do prasy filtracyjnej, gdzie odzyskuje się kolejne parę procent wody i produkuje tzw. „ciasteczka” gliny.
Rezultat? Od dnia uruchomienia w 2012 r. kopalnia wypłukała kilka milionów ton kruszywa z niesprzedawalnego nadkładu i „odsiewki”, uzyskując czyste frakcje grysowe.Michał Wojna
członek zarządu Powers Maszyny Sp. z o.o.
Naszą współpracę z obecną Grupą PBI rozpoczęliśmy równo dziesięć lat temu od uruchomienia stacjonarnej kruszarki udarowej drugiego stopnia Kleemann SNH20, produkującej wysokogatunkowe grysy. Obecnie w grupie pracuje również siedem maszyn mobilnych Kleemann, w tym cztery najnowszej generacji kruszarki udarowe Kleemann MR130Z EVO2. Pierwsza z nich została dostarczona właśnie do kopalni Budy. Do chwili obecnej przepracowała ponad 13 000 motogodzin, produkując głównie mieszanki drogowe. Jesteśmy niezwykle dumni z faktu, że największy polski producent kruszyw zdecydował się na współpracę z nami i wybrał nowoczesne, hybrydowe maszyny pozwalające produkować kruszywa efektywnie i ekonomicznie przy równoczesnym zachowaniu najwyższych norm jakościowych.
Nieustanny rozwój Grupy PBI sprawił, że firma ta stała się kluczowym klientem Kleemann GmbH nie tylko w skali kraju, ale również Europy.Marek Zając
kierownik kopalni Budy i Jurkowice od 1998r.
Przez całe życie związany z górnictwem odkrywkowym. Urodził się w 1957 r. w Iwaniskach jako syn górnika. Już w najmłodszych latach życia obserwował budowę kopalni w Wymysłowie. Ukończył Liceum Zawodowe, Technikum Górnictwa Odkrywkowego, jest absolwentem Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczej w Krakowie. Pracę zawodową rozpoczął w 1980 r. w Wymysłowie jako mechanik i kontynuował ją jako maszynista ładowarki, a następnie sztygar górniczy w kopalni Piskrzyn. W latach 1993-1997 kierował zakładem w Wymysłowie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...
Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich w Poznaniu
Konwent to forum dyskusji, wypracowania rozwiązań i wymiany doświadczeń. Podczas kilkudni...