XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
27-29 kwietnia br. w Kudowie-Zdroju odbyła się XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość. Wydarzenie po raz kolejny miało miejsce dzięki współpracy Zarządu Oddziału Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa we Wrocławiu z Wydziałem Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii Politechniki Wrocławskiej.
KONFERENCJA Z TRADYCJĄ
Od lat działacze, dyrektorzy oraz wszelcy zainteresowani, deklarujący wcześniej swoje uczestnictwo, spotykają się w ramach Konferencji, aby stworzyć przestrzeń dogodną dyskusji na temat górnictwa kopalin skalnych. W tym roku nie było inaczej, wyjątkowość wydarzenia podkreślał jednak fakt jubileuszowych obchodów 130-lecia powstania Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Górnictwa oraz 70-lecia wrocławskiego oddziału tego stowarzyszenia.
PRZEBIEG KONFERENCJI
Konferencja podzielona była na siedem sesji, podczas których referenci przedstawiali przygotowane wystąpienia. Sesję pierwszą rozpoczął Łukasz Machniak wypowiadając się na temat bieżącej oceny rynku kruszyw. Podczas tej części wydarzenia do głosu doszedł także Waldemar Kaźmierczak ze swoim wystąpieniem zatytułowanym „Aktualny stan górnictwa skalnego województwa dolnośląskiego”. Po prezentacji przygotowanej przez reprezentantów Politechniki Wrocławskiej nastąpiła przerwa obiadowa, a zaraz po niej rozpoczęła się kolejna część merytoryczna.
Podczas dwóch następnych sesji, w głównej mierze, swoje referaty wygłosili przedstawiciele Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Państwowego Instytutu Geologicznego. Wystąpienia skupiały się wokół takich tematów jak: rekultywacja wyrobisk poeksploatacyjnych, ocena zużycia kruszyw do betonu w obiektach inżynierskich infrastruktury drogowej czy produkcja i zastosowanie kruszyw wapiennych. Dzień zakończyła uroczysta kolacja, podczas której uczestnicy Konferencji mogli wymieniać się swoimi spostrzeżeniami na omówione w wystąpieniach tematy.
28 kwietnia był równie intensywnym dniem, złożyły się na niego aż cztery sesję. Pierwszej z nich przewodniczył prof. Stefan Góralczyk.
Pod okiem Profesora prelegenci wygłosili referaty o następujących tytułach: „Ocena efektywności operacji płukania na przykładzie produkcji kruszyw łamanych”, „Analiza produkcji kruszyw foremnych w innowacyjnym układzie technologicznym kopalni dolomitu Imielin” oraz „Właściwości drobnoziarnistych odpadów skalnych z produkcji kruszyw amfibolitowych i migmatytowych z Piławy Górnej”.
Podczas piątej sesji omówiono m.in. problematykę reaktywności alkalicznej kruszyw oraz właściwości geometrycznych kruszyw łamanych pochodzenia magmowego.
Warto wspomnieć również o prezentacji firm na zakończenie poszczególnych sesji, podczas szóstej z nich sylwetkę swojej działalności przedstawiła firma Liugong Dressta Machinery Sp z o.o.
Ostatniej sesji przewodniczył prof. Krzysztof Galos, a jej tematy skupiały się wokół: uznania wybranych złóż do produkcji kruszyw mineralnych za złoża strategiczne, kształtowania skarp zboczy zbiorników wodnych w wyrobiskach poeksploatacyjnych oraz stresu i mobbingu na stanowiskach pracy w kopalniach odkrywkowych. Na zakończenie dnia obyła się kolacja przy grillu.
Ostatni dzień Konferencji chętni spędzili na zwiedzaniu Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju. Całe wydarzenie uczestnicy zakończyli w entuzjastycznych nastrojach i z nadzieją zobaczenia się już poodczas kolejnej edycji konferencji planowanej na 19–21 kwietnia 2023 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...